Fått tacksam hjälp med slutsteget i annan tråd. Nu är det dags att ta sig an stereon. Misstänker att det är problem med signaljordningen på den som är bränd, vilket varit sedan bilen inköptes. Finns ett ljud som följer motorn och ligger även som ett brus/tjutande. Ibland har det även varit så at blinkerljud osv förstärks och går ut i stereohögtalare. Tyckte det blev bättre förut när tillfällig signaljord provades mellan RCA kabel och chassi på stereo men vet i tusan om det faktiskt hjälper så mycket nu. Provat att jorda ingående jord till själva bilstereon direkt från batteri med ny kabel och även motsvarande från jordpunkt i chassie, ingen skillnad. Skruvade isär stereon för att förhoppningsvis kunna se en jordning på kretskortet som var sprucken eller liknande men kan inte se något. Går det testa på något annat vis om det är jordrelaterat nu när jag har kretskortet löst?
Ingående jordningen från kontakt är den jag snyggt dragit ett sträck till på bilderna
11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du ansluter separat slutsteg till RCA-kontakterna, prova att helt enkelt bara kortsluta signal + signaljord mot varandra på losskopplad RCA-kabel och anslut till chassijord vid stereon. Om du fortfarande får störningar så är slutsteget felaktigt.
Det har nog varit ovanligt i många år att slutsteg är felkonstruerade, men före för säg kanske 30 år sen så var det tyvärr inte ovanligt. Ett exempel på felaktigt slutsteg som aldrig går att få bra resultat utan extremt mycket möda och besvär är Sound Creation SCA-707, lång guleloxerad/anodiserad aluminiumprofil med texten 100+100W eller liknande tryckt på sig med vit text (om jag minns rätt), med ett större slutsteg som säkert i sig är rätt gjort, och ett litet 2*15-20W som garanterat är boven.