Dum fråga om trefasmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Dum fråga om trefasmotor

Inlägg av GastonDeVille »

Hej folket! Jag åker på att byta vattenpump i huset och insåg att kopplingsplintarna är olika märkta och dessutom sitter kortslutningsblecken också, konstigt.
.
Den gamla ser korrekt ut (och har fungerat)
(tillverkare Beulco)
20240701_202037.jpg
.
.
Medan på den nya sitter "numreringen" av polerna i oordning mot vad som är vanligt. Vad jag förstår bryr sig inte elektronerna om vad märkningen visar men det skapar viss förvirring. Har inte kopplat in eller testat något ännu... (köpt på Rinkaby rör)
20240701_202439.jpg
Min undran är om det har någon betydelse om man "råkar" skifta ändrarna på motorns lindningar vilket verkar vara fallet här? Eller om någon bara satte det bak och fram på fabriken. Eller om plinten sitter åt fel håll?
:humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Re: Dum fråga om trefasmotor

Inlägg av limpan4all »

Nope, det spelar ingen roll hur lindningarna ligger. Dina båda lösningar är Y-kopplade.
Det ser ut som om du får samma rotationsriktning men kolla noga att du får rätt rotationsriktning när det snurrar igång, annars kan det snabbt bli mycket dåligt.

Så det borde fungera rakt av.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Tack att du svarade på min dumma fråga :tumupp:

Jag övertänkte lite. Men jag hade rätt :) Hittade en svagt inpräntad schemabild i locket som syns om man belyser snett från sidan.
och där är det "rätt kopplat" med inkommande på U1, V1,W1 och blecket på "rätt sida" medan det ser helt annorlunda ut i verkligheten.
Visst, det kommer att funka så länge motorn är rätt lindad.
trefas 1000011036.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett par sidospår:
A) Om jag fattat rätt så är det en enda tillverkare som gör alla jetpumpar med metallkapsling, så även om de kanske säljs under olika namn så är det samma pump från alla leverantörer.

B) Med priserna som gällde för några år sen så kostade den minsta trefasjetpumpen ca 1200 på Rinkaby, och ett motorskydd kostade ca 600. Min åsikt är att ifall pumpen är placerad där haveri inte utgör en brandfara så är det borstkastat att skaffa ett motorskydd, om man inte förväntar sig t.ex. att brunnen sinar ibland eller liknande.

C) Jag hatar de där plintarna. Kan inte nån berätta för motortillverkarna att andra världskriget redan tagit slut och plintar bör vara utformade så att det går att ansluta lösa avskalade kabeländar utan att t.ex. behöva klämma på ringkabelskor eller liknande?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

B) Med priserna som gällde för några år sen så kostade den minsta trefasjetpumpen ca 1200 på Rinkaby, och ett motorskydd kostade ca 600. Min åsikt är att ifall pumpen är placerad där haveri inte utgör en brandfara så är det borstkastat att skaffa ett motorskydd, om man inte förväntar sig t.ex. att brunnen sinar ibland eller liknande.
Det var ett väldigt dåligt råd. Utan motorskydd brinner motorn om en fas fattas.
Alla som bott i hus vet att huvudsäkringar går sönder ibland, de utmattas då man råkar ha många laster igång samtidigt.
Dessutom om man har anslutning via luftledning är det mycket vanligt att en fas faller bort då träd lägger sig på ledningen eller efter åskväder.

https://www.elbutik.se/product.html/mot ... ry_id=1882
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

MiaM skrev: 2 juli 2024, 03:45:12 Ett par sidospår:
A) Om jag fattat rätt så är det en enda tillverkare som gör alla jetpumpar med metallkapsling, så även om de kanske säljs under olika namn så är det samma pump från alla leverantörer.

C) Jag hatar de där plintarna. Kan inte nån berätta för motortillverkarna att andra världskriget redan tagit slut och plintar bör vara utformade så att det går att ansluta lösa avskalade kabeländar utan att t.ex. behöva klämma på ringkabelskor eller liknande?
A)
Förmodligen är det så, en massa tillverkare/märken har pumpar som heter "JET 102...103.. nånting" med ungefär samma värden.

B)
Hade jag varit smart för några år sedan hade jag köpt en pump i reserv men eftersom de lever så länge är det svårt att planera för konjunkturer. Den gamla har låtit som en stenkross ett bra tag men pumpar lika friskt ändå. Ska bli spännande att se om det finns några lager kvar. Om den går att skruva isär :roll:
Köra utan motorskydd? Hmm tja, jag tog för givet att det fanns på denna men "klumpen" visade sig bara vara själva tryckbrytaren och då har den alltså gått utan motorskydd - tack att du påminde mig!
Kan även vara så att ett motorskydd hade stängt pga hög strömförbrukning av då lagren håller på att skära ihop...

C)
Skulle kunna hålla med till en viss del men det känns ändå mer rejält än någon liten fjädrande plint och man får tillfälle att öva med klämverktyget.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

mrfrenzy skrev: 2 juli 2024, 06:03:18
Det var ett väldigt dåligt råd. Utan motorskydd brinner motorn om en fas fattas.
Alla som bott i hus vet att huvudsäkringar går sönder ibland, de utmattas då man råkar ha många laster igång samtidigt.
Dessutom om man har anslutning via luftledning är det mycket vanligt att en fas faller bort då träd lägger sig på ledningen eller efter åskväder.

https://www.elbutik.se/product.html/mot ... ry_id=1882
Intressant, jag har gått i falsk visshet att allt var rätt kopplat med motorskydd och allt.
Det mesta har hänt här ute på landet, brunnen har haft för låg nivå, en fas har brunnit ute i stolpen.
En huvudsäkring (på elleverantörens sida) föll bort - till hälften, det låg och gnistrade.
Många laster igång samtidigt - händer nästan jämt med trefasmaskiner ute och köksmaskiner inne.
Nu ska det skaffas motorskydd :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bra poäng i princip.

Dock: min erfarenhet av denna typ av motorer är att de går även om en fas saknas, men kan gå åt fel håll och låter hemskt illa. Min erfarenhet är också att dessa pumpar verkar överleva att "semi-torrköras" (d.v.s. det finns lite vatten kvar i dem, men det kommer inget nytt vatten in) en bra stund. Inte jättebra, men ändå.
mrfrenzy skrev: 2 juli 2024, 06:03:18Alla som bott i hus vet att huvudsäkringar går sönder ibland, de utmattas då man råkar ha många laster igång samtidigt.
Fast det händer ju bara för att cirka alla hus som är gamla nog har 16A huvudsäkringar och sen har de kompletterats med massor av belastningar som inte fanns när huset byggdes / trefasel drogs in. För 50 år sen så var det elspis, kanske tvättmaskin och de värsta rörbaserade färg-TV-apparaterna drog 400W (t.ex. Philips K70 om jag fattat rätt). Spis och tvättmaskin drar nog faktiskt mindre ström än de gjorde förr tack vare induktion eller åtminstone glaskeramikhäll och också effektivare tvättprogram. Men sen har det tillkommit diskmaskin, värmepumpar, diverse hemelektronik osv.

Korrekt lösning är att säkra upp till 25A. Det kräver ju dock att man orkar kontakta en behörig elektriker som åtminstone kontrollerar att ledningarna i mätartavlan till första säkringarna efteråt är starka nog att klara 25A, och om man inte bryter mot föreskrifterna så måste man låta elektrikern se över ledningarna vidare till elcentral(er) så att även de kan säkras upp, om det nu inte sitter separat avsäkrade matningar till flera centraler direkt vid mätartavlan (så att alla dessa kan ha 16A vardera eller liknande). Det kostar ju dessutom kanske någon tusenlapp per år i fast avgift, vilket väl är den minsta kostnaden i sammanhanget. Lätt hänt att de flesta bara byter säkringar då och då.

Detta med att de mattas ut med tiden är väl enbart ett tecken på att de faktiskt körs med för hög last? Har aldrig behövt byta en propp på en grupp som aldrig körs över strax under proppens märkström.
mrfrenzy skrev: 2 juli 2024, 06:03:18Dessutom om man har anslutning via luftledning är det mycket vanligt att en fas faller bort då träd lägger sig på ledningen eller efter åskväder.
Det gäller dock i princip enbart om man har blanktråd. Finns det ens blanktråd kvar? Jag trodde att cirka allt är utbytt mot ALUS? Fasbortfall på högspänningsnätet leder väl ganska omedelbart till att fasbortsfallutlösare, så de blanktrådarna är väl ett mindre problem.

Tillägg: Jag skulle nog säga att en givare som känner av om brunnen är påväg att sina är nog ett bättre/viktigare eller minst lika bra/viktigt sätt att skydda pumpen. Om man ändå ordnar något sådant så kan man väl med fördel ha kontrollampa som varnar för att detta skydd aktiverats, dels att det är aktivt just nu och dels att det aktiverats sen man sist nollställde indikering (eller idag med "smarta hem"-mässiga grejer logga när skyddet slår till/från, kombinerat med när pumpen körs). Dessa pumpar används ju typiskt med grävd brunn och det är den typ av brunn som nog har störst risk att sina (baserat på regnmängd/säsong osv).
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23A)
Förmodligen är det så, en massa tillverkare/märken har pumpar som heter "JET 102...103.. nånting" med ungefär samma värden.
Ja, precis de beteckningarna låter bekanta.
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23B)
Hade jag varit smart för några år sedan hade jag köpt en pump i reserv men eftersom de lever så länge är det svårt att planera för konjunkturer. Den gamla har låtit som en stenkross ett bra tag men pumpar lika friskt ändå. Ska bli spännande att se om det finns några lager kvar. Om den går att skruva isär :roll:
Köra utan motorskydd? Hmm tja, jag tog för givet att det fanns på denna men "klumpen" visade sig bara vara själva tryckbrytaren och då har den alltså gått utan motorskydd - tack att du påminde mig!
Kan även vara så att ett motorskydd hade stängt pga hög strömförbrukning av då lagren håller på att skära ihop...
Kanske dum fråga men är du helt säker på att du har alla tre faser? Motorer kan låta rätt stenkrossmässiga om en fas fattas. Fast då borde den nog inte pumpa vettigt, tycker att ifall den går igång så borde den gå baklänges pga lättaste riktningen när den måste jobba mot mottryck.

Det lär finnas renoveringssatser för dessa, men jag vet inte vad som ingår. Jag antar att det är pumpdelen som renoveras, typ delar som måste sluta tillräckligt tätt för att den ska bygga bra tryck / orka ge visst vakuum.
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23C)
Skulle kunna hålla med till en viss del men det känns ändå mer rejält än någon liten fjädrande plint och man får tillfälle att öva med klämverktyget.
Ja, sant, det finns absolut ännu sämre plintar :) Dock som privatperson eller nån som bara klämmer denna typ av don väldigt sällan även om det är yrkesverksamt så är det nog risk att man köper öglorna från t.ex. Biltema, och det är ju så extremt tydligt att det är bil-öglor snarare än "starkström-öglor" (inte för att isolationen osv spelar nån roll med helt oisolerade skruvplintar, men ändå) :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Låter den illa är det helt otroligt att det är ett lager i motorn som är dåligt. Plockar man isär den finns väl troligtvis en axeltätning man säkert vill byta. Men jag hade nog skaffat ny pump först och sen kollat om det är lönt att reparera, blir snabbt jobbigt om det inte finns vatten i kranen...

Jag har min matning nergrävd i marken och jag har vari med om att en fas fallit bort. Så det kan inträffa.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

MiaM skrev: 2 juli 2024, 17:03:57
Bra poäng i princip.

Dock: min erfarenhet av denna typ av motorer är att de går även om en fas saknas, men kan gå åt fel håll och låter hemskt illa. Min erfarenhet är också att dessa pumpar verkar överleva att "semi-torrköras" (d.v.s. det finns lite vatten kvar i dem, men det kommer inget nytt vatten in) en bra stund. Inte jättebra, men ändå.
>> Man kan chansa - det har tydligen fungerat i decennier men när oteuren är framme så står man där. Jag måste tänka mig på driftsäkerhet om något händer när ajg inte själv är på plats.
mrfrenzy skrev: 2 juli 2024, 06:03:18Alla som bott i hus vet att huvudsäkringar går sönder ibland, de utmattas då man råkar ha många laster igång samtidigt.
Fast det händer ju bara för att cirka alla hus som är gamla nog har 16A huvudsäkringar och sen har de kompletterats med massor av belastningar som inte fanns när huset byggdes / trefasel drogs in. För 50 år sen så var det elspis, kanske tvättmaskin och de värsta rörbaserade färg-TV-apparaterna drog 400W (t.ex. Philips K70 om jag fattat rätt). Spis och tvättmaskin drar nog faktiskt mindre ström än de gjorde förr tack vare induktion eller åtminstone glaskeramikhäll och också effektivare tvättprogram. Men sen har det tillkommit diskmaskin, värmepumpar, diverse hemelektronik osv.
>> precis så år nog fallet här, 1 mm2 kabel och 6 Ampère säkringar på vissa ställen.
Fick dra extra tråd till köket då det inte gick att köra vissa prylar samtidigt. Behöver byggas ut extra , inte så mycket för den totala effekten men för att sprida ut strömförbrukarna.

Korrekt lösning är att säkra upp till 25A. Det kräver ju dock att man orkar kontakta en behörig elektriker som åtminstone kontrollerar att ledningarna i mätartavlan till första säkringarna efteråt är starka nog att klara 25A, och om man inte bryter mot föreskrifterna så måste man låta elektrikern se över ledningarna vidare till elcentral(er) så att även de kan säkras upp, om det nu inte sitter separat avsäkrade matningar till flera centraler direkt vid mätartavlan (så att alla dessa kan ha 16A vardera eller liknande). Det kostar ju dessutom kanske någon tusenlapp per år i fast avgift, vilket väl är den minsta kostnaden i sammanhanget. Lätt hänt att de flesta bara byter säkringar då och då.

Detta med att de mattas ut med tiden är väl enbart ett tecken på att de faktiskt körs med för hög last? Har aldrig behövt byta en propp på en grupp som aldrig körs över strax under proppens märkström.
>> Nästan exakt detta hände här då de spökade i ellevarantörens "mellanbox", en säkringsbotten hade börjat sota lite, förmodligen glapp och tidens tand. Det hängde (kanske) ihop med att det brann i en stolpe på inkommande ledning. Säkringarna hade samma(!) 16A - ampèretal som de i vår huvudcentral vilket även EON kunde räkna ut att det var knasigt så det byttes ut till nya blanka säkringsbottnar och 25 A säkringar. För övrigt har vi ganska modest strömuttag utom vid vedklyvning och liknande.
mrfrenzy skrev: 2 juli 2024, 06:03:18Dessutom om man har anslutning via luftledning är det mycket vanligt att en fas faller bort då träd lägger sig på ledningen eller efter åskväder.
Det gäller dock i princip enbart om man har blanktråd. Finns det ens blanktråd kvar? Jag trodde att cirka allt är utbytt mot ALUS? Fasbortfall på högspänningsnätet leder väl ganska omedelbart till att fasbortsfallutlösare, så de blanktrådarna är väl ett mindre problem.

Tillägg: Jag skulle nog säga att en givare som känner av om brunnen är påväg att sina är nog ett bättre/viktigare eller minst lika bra/viktigt sätt att skydda pumpen. Om man ändå ordnar något sådant så kan man väl med fördel ha kontrollampa som varnar för att detta skydd aktiverats, dels att det är aktivt just nu och dels att det aktiverats sen man sist nollställde indikering (eller idag med "smarta hem"-mässiga grejer logga när skyddet slår till/från, kombinerat med när pumpen körs). Dessa pumpar används ju typiskt med grävd brunn och det är den typ av brunn som nog har störst risk att sina (baserat på regnmängd/säsong osv).
>>Det hade varit en kul grej med givare bortsett från allt som kan strula :x men det enda vi behövde göra var att förlänga röret i brunnen så att vi kunde få upp den lägsta nivån som inträffade det året då det var extremt torrt och låg grundvattennivå. Vi hade knappt en halvmeter men det gick aldrig under det. Men vad jag däremot har fnulat på är en vattenavstängningsapparat (både pumpen och en ventil?) när man inte är hemma. Det kanske låter långsökt men en vän hade helt nybyggda vattenrör hemma och medan de var borta hade en helt ny stålomspunnen(!) flexslang till ett handfat spruckit och stod och sprutade rakt ut... som tur var hade den inte hunnit hålla på så länge innan de kom hem, bara några cm vatten på toagolvet :roll:
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23A)
Ja, precis de beteckningarna låter bekanta.
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23B)
Kanske dum fråga men är du helt säker på att du har alla tre faser? Motorer kan låta rätt stenkrossmässiga om en fas fattas. Fast då borde den nog inte pumpa vettigt, tycker att ifall den går igång så borde den gå baklänges pga lättaste riktningen när den måste jobba mot mottryck.
>> Att det är lagren är min vilda gissning då ja inte kommer på något annat som kan låta som ett kombinerat flyglarm/stenkross. Jag tänkte faktiskt på din fråga och mätte och det finns kräm på alla faserna. Får jag en stund över ska den gamla pumpen obduceras, återkommer i så fall.

Det lär finnas renoveringssatser för dessa, men jag vet inte vad som ingår. Jag antar att det är pumpdelen som renoveras, typ delar som måste sluta tillräckligt tätt för att den ska bygga bra tryck / orka ge visst vakuum.
>> Har också tänkt obduktion och möjlig renovering. Bra att ha en extrapump. Man blir inte så populär om vattnet inte funkar. Nu skötte jag det snyggt medan äkta hälften jobbade :P
GastonDeVille skrev: 2 juli 2024, 10:34:23C)
Ja, sant, det finns absolut ännu sämre plintar :) Dock som privatperson eller nån som bara klämmer denna typ av don väldigt sällan även om det är yrkesverksamt så är det nog risk att man köper öglorna från t.ex. Biltema, och det är ju så extremt tydligt att det är bil-öglor snarare än "starkström-öglor" (inte för att isolationen osv spelar nån roll med helt oisolerade skruvplintar, men ändå) :)
>> Jag får ge dig ett halvt rätt där :wink: Det typiska är att man ofta inte har just en M4-ringkabelsko med rätt storlek för kabel :rofl
Men jag lyckades gräva fram några oisolerade småttingar ur gömmorna och crimpverktyget var nästintill rätt så det får duga. Trådarna sitter stenhårt och dekorerade med lite transparent krympslang.
Monterade kortslutningsblecket på "rätt sida" och faserna enligt naturmetoden (R-S-T) och struntade i hur plinten var märkt - voilà!
Det fungerade på första försöket, och motorn snurrade åt rätt håll. Slutet gott, allt gott.
449160271_855427023144487_5807287322166117322_n.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gött!

Imponerad av hur proffsiga dina crimpkabelskor ser ut :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Tack MiaM! Någon miniminivå måste man ha även om grejerna kommer från skrotlådan :)
Kommer inte exakt ihåg vad jag skulle ha de oisolerade ringkabelskorna till, kanske jordplinten till flygplanet?
De råkade vara gjorda för M4 och nästan rätt kabeldimension.
Skriv svar