Labagg (igen...)

bobobo

Labagg (igen...)

Inlägg av bobobo »

Världens vanligaste fråga på elektronik forum antar jag.
Jag ska köpa ett labagg.

Jag vill ha minst två 0-30v kanaler och gärna mycket ström.
Två-kanaliga labagg verkar relativt dyra jämfört med två enkanaliga vad jag hittat.

Går det att parallellkoppla två sådana här för att få över 10A?
https://www.amazon.se/-/en/Adjustable-L ... 1241?psc=1

Agget ovan saknar on/off för utgången.
https://www.amazon.se/-/en/Variable-Adj ... 1241?psc=1
Detta har det, men då är istället justeringen med enkoder istället för potentiometer för justering av spänningen. Då man måste välja värdesiffra ser jag inte att man kan rampa upp spänningen från 0-önskat? Eller kanske räknar den upp i 10-tal när man varvar entalet, då funkar det ju.
Eller har ni annat tips på agg som går att parallellkoppla och seriekoppla, har switch för utgången och har vred som kan gå helt från 0-30v
bobobo

Re: Labagg (igen...)

Inlägg av bobobo »

Bump.
Hur smidigt/besvärligt är det att ha två separata agg istället för ett tvåkanaligt vid parallellkoppling?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här finns ett tvåkanals som kan serie och parallelkopplas. Kostar som två enkanals.
https://vi.aliexpress.com/item/1005006064870993.html
Skärmbild 2024-07-15 225344.png
De måste vara helt oberoende av varann med flytande jord/ground, säkert mer villkor än så.

Ska man ha mer ström än så ska man nog titta efter andra lösningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Tack det var billigt tvåkanaligt, men helst hade jag velat köpa inom EU.

Jag har försökt söka info om parallellkoppling av separata labagg. På många websidor står det att det inte är några problem, generellt utan att skriva om specifika modeller.
Men jag frågade Peaktech angående deras P6226 och de svarade att eftersom det är switch-mode så kommer regulatorerna börja svänga så det inte skulle fungera varken att parallell eller seriekoppla.

Jag hittade även denna intressanta tråd, som tycker att det ska fungera, men att det inte funkar med många billiga agg. Och att om det inte fungerar så är agget ändå så dåligt att det inte är värt att köpa... , men hur ska man veta...
https://www.eevblog.com/forum/renewable ... el-270966/

Fick nu även svar från Eleshop.eu att deras ELE-PSU3010W inte är lämpligt att parallellkoppla, men att seriekoppling är ok (men tvåkanaligt är att föredra då de har bättre skydd vid seriekoppling)
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag har ett 24v 40A switchat agg med konstant spänning.
Har någon en rekommendation på en modul med display och cc/cv reglering för att använda detta som labagg?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har själv ingen erfarenhet av att parallellkoppla labbaggregat. Då jag haft tillgång till de strömmar jag behövt med ett aggregat eller batterier. Problemet med att parallellkoppla beror på att de behöver synkroniseras så att de ger ut samma spänning. Ger de inte ut samma spänning och inga åtgärder är vidtagna för att de inte ska driva ström in i varandra är det problematiskt. Att justera två st aggregat samtidigt så att de t.ex. ökar från 12V till 18V utan att ge olika spänning är i princip omöjligt. Därför behöver de vara synkroniserade och gjorda för att jobba tillsammans. Det är mycket lättare att seriekoppla labbaggregat då behöver de inte vara inställda på samma spänning.

Jag skulle köpa ett labbagregat som kan leverera den största ström jag behöver ensamt. Samt ett annat mindre labbagregat med dubbel utspänning för att kunna driva kretsar som behöver symmetrisk spänningsmatning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Många (de flesta?) labbagg kan bara driva men inte sänka spänning, så om man justerat båda parallellkopplade nätaggen ungefär likadant så kommer det funka okej. Problemet är väl att det kommer bli ett steg motsvarande skillnaden i hur de är inställda och detta steg kommer uppstå när man når strömgränsen för ena nätagget. Men för t.ex. att provköra ett bilstereoslutsteg eller liknande så är det okej, de är ju avsedda för 10,7-14,4V.
Skriv svar