Ännu en 6040 CNC Fräs (Spindelproblem och ändbrytare)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SmourF
Kontakt:

Ännu en 6040 CNC Fräs (Spindelproblem och ändbrytare)

Inlägg av SmourF »

Hej

Det var ett tag sen jag skrev här, har inte sysslat med så mycket elektronik på sistone.

Såg att en och annan har en sådan fräs; 6040.

Köpte för par år sedan en sådan billigt men har inte haft tiden att pilla med den förens nu.

Jag har lyckats få igång XYZ axlarna med MACH3.

Det som återstår som jag inte har lyckats med är spindeln. Hur jag enklast testar den utan frontpanelen då jag redan försökt där.
När jag snurrar på potentiometern i fronten ger den ingen siffra, som om den inte finns. Jag har kört fabriksåterställning och satt in alla parametrar rätt.
Finns en rätt stor kopplingspling vilket jag sett många använder för att styra den med, men jag har inte hittat något bild/instruktion på vilket sätt.

Sen kommer jag sätta dit ändbrytare, men det efter jag testat så spindeln fungerar.

De flesta vet nog hur det ser ut men jag skickar med några bilder.

tack i förhand

MVH
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Ännu en 6040 CNC Fräs (Spindelproblem och ändbrytare)

Inlägg av X-IL »

Nu har jag inte samma frekvensomformare som dig, men förstår jag rätt att du inte kan starta spindeln alls? Och att potentiometern på framsidan inte påverkar frekvensen som visas i displayen?
De flesta VFD:er har inställningar för hur frekvensen ska styras, från extern 0-10V eller från eventuell intern ratt/knapp. Potentiometern i fronten bör ju vara inkopplad via flatkabeln som går till frontpanelen, men det kan ju ha lossnat nån lösning eller liknande. Men försök hitta inställningen som avgör vilken källa som ställer frekvensen. Den stora plintraden du har är till för att kunna "prata" med VFD:n från externa källor, t ex nödstopp, potentiometer, riktningsändring osv. Det är oftast här man kopplar in sig från sitt break-out kort (om man inte kör modbus-styrning då).
Skriv svar