Har ett Miele frysskåp modell FS 4957. Det har börjat varna en tid med fyra pipsignaler upprepat (till skillnad från då man har öppnat dörren för länge som ger tre pip). Signalerna har kunnat tryckas bort med alarmknappen men återkommit då och då. Från början höll det trots varningssignalerna låg temp (20 minus) men med tiden började temperaturen stiga och när glassen konstaterades mjuk hade tempen hamnat på -10 grader. Jag har läst det som tycks tillgängligt på nätet och tagit ner evaporatorn en bit för att se vad som står på. Har tagit ut bägge sensorerna och jämfört dem med en ny sensor som referens. I rumstemp hade frystemp-sensorn samma resistens som den nya medan evaporatorns sensor visade det dubbla värdet och byttes mot den nya.
Men när allt satts på plats och frysen startats sjunker inte temperaturen nämnvärt och når efter ett par timmar +3 grader. Ny demontering visar då att fläkten inte roterar trots att allt är på plats och dörren stängd, vilket förklarar varför kylan inte tar sig ner i frysens utrymme. Temperaturmätning görs då på evaporatorns metallplatta med allting öppnat. Där sjunker temperaturen ganska raskt och når efter en stund -16 innan testet avbryts.
Således verkar kompressorn och kylsystemet fungera medan fläkten står stilla. Motorns ledningar har kontrollerats med spänningssensor men ger inget utslag när fläkten borde ha snurrat. Det verkar som det är strömlöst. Motorn är av samma typ som tycks vanlig i frysfläktar (230 volt, c:a 2 watt) och ska gå hela tiden om jag förstått saken rätt.
Min undran här och nu är om det finns någon med erfarenhet av det jag brottas med. Varför får fläkten ingen ström? Hade varit bra med kopplingsschema och servicemanual men något sådant har jag inte hittat på nätet. Kanske det går lika bra med kunskaperna i detta forum.