Miele frysfläkt fungerar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hanber

Miele frysfläkt fungerar ej

Inlägg av hanber »

Hej!
Har ett Miele frysskåp modell FS 4957. Det har börjat varna en tid med fyra pipsignaler upprepat (till skillnad från då man har öppnat dörren för länge som ger tre pip). Signalerna har kunnat tryckas bort med alarmknappen men återkommit då och då. Från början höll det trots varningssignalerna låg temp (20 minus) men med tiden började temperaturen stiga och när glassen konstaterades mjuk hade tempen hamnat på -10 grader. Jag har läst det som tycks tillgängligt på nätet och tagit ner evaporatorn en bit för att se vad som står på. Har tagit ut bägge sensorerna och jämfört dem med en ny sensor som referens. I rumstemp hade frystemp-sensorn samma resistens som den nya medan evaporatorns sensor visade det dubbla värdet och byttes mot den nya.

Men när allt satts på plats och frysen startats sjunker inte temperaturen nämnvärt och når efter ett par timmar +3 grader. Ny demontering visar då att fläkten inte roterar trots att allt är på plats och dörren stängd, vilket förklarar varför kylan inte tar sig ner i frysens utrymme. Temperaturmätning görs då på evaporatorns metallplatta med allting öppnat. Där sjunker temperaturen ganska raskt och når efter en stund -16 innan testet avbryts.

Således verkar kompressorn och kylsystemet fungera medan fläkten står stilla. Motorns ledningar har kontrollerats med spänningssensor men ger inget utslag när fläkten borde ha snurrat. Det verkar som det är strömlöst. Motorn är av samma typ som tycks vanlig i frysfläktar (230 volt, c:a 2 watt) och ska gå hela tiden om jag förstått saken rätt.

Min undran här och nu är om det finns någon med erfarenhet av det jag brottas med. Varför får fläkten ingen ström? Hade varit bra med kopplingsschema och servicemanual men något sådant har jag inte hittat på nätet. Kanske det går lika bra med kunskaperna i detta forum. :-)
Haralt

Re: Miele frysfläkt fungerar ej

Inlägg av Haralt »

Det är bra att ange serienumret. Kanske ett foto också på märkskylten och på frysskåpet.
Hur gammalt är frysskåpet?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Captain Obvious hälsar att akutlösningen är att bara sätta valfri fläkt och låta den gå konstant, typ ställ en bordsfläkt inne i frysdelen och tejpa ihop nån gammal pappkartong för att få luftflödet att gå åt rätt håll, och kläm sladden i dörren (upptill pga kyla sjunker, minst läck om den kläms upptill).
hanber

Inlägg av hanber »

Frysskåpet är från c:a 2005. Det fanns när vi flyttade in i vårt hus. Det står bredvid motsvarande Miele kylskåp där jag fick byta sensor för några år sedan. Därefter har det fungerat perfekt. Satsar därför på att få ordning på det "matchande" frysskåpet. Även om det är ont om reservdelar. Men det lutar åt någon typ av elektronikfel.

Fläktmotorn fungerar sannolikt u.a. Ska försöka få loss den och provköra utanför frysen. Men först får jag se varifrån den ska få sin ström vilket den nu inte får. Genom att vi har en frysbox i källaren som tillfälligt tagit hand om allt infruset så finns det tid att meka. Men tack ändå för kreativ akutlösning :-)
hanber

Inlägg av hanber »

Nu är elektroniken i frontpanelen demonterad. En stor del av tiden gick åt att lista ut hur man får isär plastdelarna utan att de går sönder. Dolda plasttungor finns här och där. På kretskortet finns en kondensator som i andra forum pekas ut som boven i dramat, har undersökts och förefaller helt normal med sina 0,47 uF. Men nu kommer det mest intressanta - här sitter även en magnetisk brytare som aktiveras då frysdörren stängs. När dörren är öppen stannar fläkten och då dörren är stängd går fläkten. För att kunna inspektera testade jag med en lös magnet innan panelen demonterades. Men magneten påverkade inte fläkten. Om det visar sig att det är den brytaren som orsakar felet kan den bytas och frysen kanske fungerar normalt igen. De symtom frysen uppvisat skulle kunna kopplas till den magnetiska brytaren som ser ut som ett litet smalt glasrör.

Det här liknar mer en projektredovisning än frågor och svar :-) men jag stannar kvar om någon har tips eller något råd kring det jag beskrivit. Återkommer med bilder.
hanber

Inlägg av hanber »

Den lilla strömbrytaren som frysdörren ska påverka är ett enpoligt tungelement och finns att köpa tex hos Elektrokit och Conrad för en struntsumma. Men först ska jag kortsluta den befintliga för att se vad som händer.
hanber

Inlägg av hanber »

Nu har jag provkört i "skarpt" läge med alla hyllplan och lådor på plats. Start temp 23 grader. Efter drygt fyra timmar stannade kompressorn och temp -17 grader i en av lådorna. Jag har nu prövat att öppna dörren och vänta tills varningspipet om temp. Detta kom samtidigt som kompressorn drog igång igen. Nu har jag också skruvat lite på termostatvredet för att komma ner kring 18 minus. Det verkar fungera.

Huvudproblemet visade sig vara fläkten som inte gick pga en pajad kondensator på motorns kretskort. Möjligen hade det räckt att bara byta den men från början var min hypotes att någon av de två temp-sensorerna var fel. Den ena visade ett annat värde än den nya och byttes. Kanske det också behövdes. Vi får se nu hur länge det fungerar
Haralt

Inlägg av Haralt »

Bra att du fått igång maskinen. Hur fastställdes att kondensatorn på motorns kretskort var paj?
hanber

Inlägg av hanber »

I fläktens plastkåpa fanns både motorn och ett kretskort där en av kondensatorns lödningar såg bränd ut. Jag provkörde den med direktkoppling till 230 volt och då roterade motoraxeln ryckvis. När jag lött bort kondensatorn syntes det att den hade läckt och med den nya på plats gick fläktmotorn helt normalt. Jag bifogar några bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Ånyo en kondensator som är boven i dramat. Och de som ofta har oskyldig uppsyn.

Man kanske skulle skaffa en sådan här ESR mätare, 1161 kr från Holland?
eller från Limmared i Sverige för 1195 + frakt 95 kr.
https://butik.limmared.nu/en/measuring- ... 22976.html

https://www.elektor.com/products/peak-a ... ance-meter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 2 juli 2024, 07:01:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

En ESR-meter kan man inte vara utan :) Kan man inte vara utan i sin instrument arsenal.
hanber

Inlägg av hanber »

En ESR-mätare... Det är grejer det. Har ingen sådan. Men det går ju som sagt var, att skaffa en. :-)
Haralt

Inlägg av Haralt »

Peak Electronic har två olika ESR70 mätare, nämligen:
ESR70 Plus
ESR70 Gold

Där Gold ska vara litet bättre.

Den tidigare modellen hette ESR60.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En sån kan man ju köpa om man vill, eller så köper man en noname som funkar ungefär lika bra för nån hundralapp :)
Skriv svar