Någon som har någon erfarenhet om lågkostnads lödstationer?
Någon som har någon erfarenhet om lågkostnads lödstationer?
Jag funderar på en Aixun T3A/B som många på Youtube visar. Den verkar enormt kraftfull och är jämlik eller bättre än JBC. Handtaget är kopierat från JCB och jag gillar verkligen T115 från JCB med sina små fina spetsar. Om 2 veckor så kommer jag löda massa 0402 och det är så att jag har en Weller WECP-20 som har handtaget MLR-21 för finlödning. Men trots att det är för fin lödning, så är T115 betydligt mycket finare och lättare handtag. Men det är som sagt gamla skolan som jag försöker jämföra med den nya skolan.
Enda nackdelen med Aixun T3A/B är att man ska inte jorda kretskortet, för att spetsen på Aixun T3A/B har läckageström. Troligtvis för att spetsen är jordad.
Men vad säger ni?
Bör jag använda min Weller WECP-20 eller ska jag titta på något modernare?
En Aixun T3A/B är ganska dyr med tanke på att den kommer från Kina. Man får ge ungefär 2000 kr för en, vilket brukar uppfattas som dyr, med tanke på att man kan få en begagnad JCB för 5000 kr.
Du ska inte jorda ditt kretskort.
Enda nackdelen med Aixun T3A/B är att man ska inte jorda kretskortet, för att spetsen på Aixun T3A/B har läckageström. Troligtvis för att spetsen är jordad.
Men vad säger ni?
Bör jag använda min Weller WECP-20 eller ska jag titta på något modernare?
En Aixun T3A/B är ganska dyr med tanke på att den kommer från Kina. Man får ge ungefär 2000 kr för en, vilket brukar uppfattas som dyr, med tanke på att man kan få en begagnad JCB för 5000 kr.
Du ska inte jorda ditt kretskort.
Re: Någon som har någon erfarenhet om lågkostnads lödstationer?
Kolla den här tråden: viewtopic.php?p=1632037
Ja. Det verkar vara populärt med KSGER och Quicko. Dom verkar vara enkelt byggda också. Inte så mycket elektronik i dom.
Hur har du tänkt löda? Lödkolv är inte förstavalet med 0402. Men det finns väl skäl
hade varit intressant om du berättar hur du tänkt löda.
hade varit intressant om du berättar hur du tänkt löda.
Aixun T3A är helt överlägsen andra lödstationer förutom originalet JBC (av dom jag använt). Med 245-elementet är den fantastisk till slot racing och andra applikationer som kräver mycket värmeöverföring. Smidigheten att kunna byta spets med enbart en hand och det på några sekunder gillar jag.
Jag tvekar inte att Kina saker är bra.
Men jag har alltid haft en tveksamhet till vad folk glömmer.
När folk testar en t.ex lödpenna och dom jämför med t.ex JBC. Löd pennan klår JBC i allt. Ja, det är väll bra.
Men kvalitet brukar man märka efter antal år. Jag köpte en 299 kr lödstation från Kjell och Company. Den höll i ca 25 gånger. Det som hände var att värmeelement blev mindre och mindre effektivt för varje gång.
Tillslut fick man vrida upp potentiometern till 450 grader, och ändå blir det 300 grader på spetsen.
Men jag har alltid haft en tveksamhet till vad folk glömmer.
När folk testar en t.ex lödpenna och dom jämför med t.ex JBC. Löd pennan klår JBC i allt. Ja, det är väll bra.
Men kvalitet brukar man märka efter antal år. Jag köpte en 299 kr lödstation från Kjell och Company. Den höll i ca 25 gånger. Det som hände var att värmeelement blev mindre och mindre effektivt för varje gång.
Tillslut fick man vrida upp potentiometern till 450 grader, och ändå blir det 300 grader på spetsen.
MLR-21 är en lödpenna för Weller. Materialet är av högsta kvalitet och temperaturen är utmärkt.
Men jag vet inte om jag kan köpa några spetsar till den..lödstationen är liksom från 80-talet eller äldre.
Men fungerar, gör den.
hehe jag tänkte hur du ska hålla 0402, hur du ska positionera, flussmedel?, tenn? fixera, andra sidan, räta upp den, hur ska du se allt detta när det är så smått osv
helt enkelt hur du ska löda de
helt enkelt hur du ska löda de
Jag är lödinstruktör så jag vet.
JBC har jag alltid använt. Men jag är en aning skeptisk till kinesiska lödstationer. Men Aixun verkar lovande och har T115 handtaget.
Jag tycker att min spets för MLR-21 är något för stor. Dessutom tycker jag att MLR-21 passar minst 0603. Själva spetsen är lika stor som 0402.
JBC har jag alltid använt. Men jag är en aning skeptisk till kinesiska lödstationer. Men Aixun verkar lovande och har T115 handtaget.
Jag tycker att min spets för MLR-21 är något för stor. Dessutom tycker jag att MLR-21 passar minst 0603. Själva spetsen är lika stor som 0402.
skulle du vilja dela med dej?