Vad är specifikt för en Constant Voltage LED Driver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Vad är specifikt för en Constant Voltage LED Driver

Inlägg av thomas_gbg »

Undrar lite vad som är speciellt med en "Constant Voltage LED Driver". Vad är skillnaden på en sådan och en vanlig switchat nätdel är. Tolkar man texten så lämnar den konstant spänning oavsett last. Men då till min fråga, att en vanligt switchat nätdel lämnar väl också konstant spänning oavsett last eller vad har jag missat.
https://www.amazon.se/dp/B005T6QCXE?ref ... tails&th=1
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Vad är specifikt för en Constant Voltage LED Driver

Inlägg av Synesthesia »

Konstant spänning till LED: oftast 12V eller 24V till t.ex LED-list eller någon annan LED-belysning som har inbyggt förkopplingsmotstånd, det är ingen principiell skillnad mellan konstantspännings LED-driver och vanlig nätdel
Konstant ström: driver LED direkt, som då skall kopplas i serie om flera, vanlig ström är 350mA eller 700mA
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Så det är alltså ingen skillnad varken sämre eller bättre än en vanlig nätdel förutom att jag har noterat dom oftast är inneslutna i en plastlåda.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Fast då det enda tillverkaren av en LED-driver behöver lova är att de fungerar för att driva LED, så kan det ju hända att man är mindre noga med rippel eller något annat som inte påverkar just LED.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Jag tittade på specifikationen på en vanlig switchad nätdel och en constant voltage LED driver. Båda hade rippel om 80mVp-p. Så det måste va något annat mer specifikt som skiljer. Hittade en beskrivning på nätet och den tolkar jag som att constant voltage LED driver är bättre och stabilare. Men det är enbart som jag gissar.

What is a constant voltage LED driver?A constant voltage LED driver delivers a tightly regulated output voltage across all load conditions to the LED light(s). Typically, these units are mains-powered AC-DC power supplies specifically designed for LED lighting applications.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tror att man skriver "constant voltage" för att skilja dom mot de som är "constant current"
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Det kanske är så enkelt.
Skriv svar