Trådlösa Hörlurar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Trådlösa Hörlurar

Inlägg av 4kTRB »

Enheten som ska sända fungerade inte. + och - kablar var fastlödda ur fas.
Efter att jag växlat tände sig enhetens lysdiod och men ingen frekvens fanns att ratta in. Efter att
ha lirkat på luftlindade spolen till oscillatorn en stund så fanns där bärvåg. Men den var otroligt
känslig vad gäller frekvensstabiliteten så nu har jag planerat att få till ett litet kort med en hyggligt
stabil trimbar oscillator som får plats i lådan, den har ju trots allt audiokontakter, batterihållare och antenn
+ en snygg design. De flesta komponenter är ytmonterade på kortet men jag kommer inte behöva så
många hålmonterade för att fått till något användbart skulle jag tro.
TH_000.jpg
TH_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Trådlösa Hörlurar

Inlägg av 4kTRB »

Testar min 80-m oscillator och byter i princip bara ut spolen mot något lämpligare, och C1 och C2 förstås.
Har en liten grön färdiglindad spole med skruvbar kärna för uppdraget.
Vill kunna mäta med min frekvensräknare och därför adderade jag en JFET-baserad buffert annars så dyker oscillatorn
då 10x proben belastar för hårt. Den är riktigt stabil för ändamålet skulle jag nog kunna säga åtminstone för att få
en tyst bärvåg i en radio. Skulle kunna PLL-stabilisera men då kommer jag få modulera efter bufferten. Har kikat lite
på en reaktansmodulator men enklast blir att modulera direkt på kapacitansdioderna.
https://www.ee-diary.com/2023/03/how-to ... lator.html
TH_LT_Sch_000.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Manhattan-Style tror jag det kallas. Utmärkt för HF-byggen.
103.2 är högsta frekvens vore kanske önskvärt att flytta bandet uppåt lite, 4-5 MHz kanske.
Eller flytta över till 2m fast då får jag nog skaffa ny frekvensräknare och inte lyssna på musik utan hitta en annan tillämpning.
Labbkort_TH_000.jpg
FC_103.200.jpg
FC_99.798.jpg
FC_86.008.jpg
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Typiskt sådant krafs som används till diverse kundpremier. Känner igen det sedan Quill, sedermera Staples, höll på med sådant och kanske gör det ännu. Saker som från början är usla och billiga och dessutom behäftade med ett fel i de partier de får så tillverkaren slipper betala för deponering.

Alltid något att lurarna med radio funkar. Var nöjd med det, ur inget kommer inget...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, kvaliteten på på-köpet-varor är sällan hög. Håller med, använd dem för FM-radio, och kör ev en modern FM-sändare för att få trådlös funktion från andra källor.

Dock är allt på-köpet inte genomuselt skräp. Har två likadana 1/4" hylsnyckelsatser som följde med vid nån prenumeration på 90-talet. Det L-formade "handtaget" är skadat i kortänden i ena satsen, men i övrigt fungerar de faktiskt helt okej. :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Manhattanstyle
De fyrkantiga öarna, är det kretskortsbitar som är limmade ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Stämmer. Klipper enkelsidigt i små bitar och en droppe cyano-lim.
Kan lossna om man värmer för mycket men fungerar alldeles förträffligt bra i övrigt.
Oscillatorn är stabil så länge omgivningstempen är något sånär konstant.
Placerade två isklampar vid sidan av kortet och då sjunker frekvensen med några MHz.
Så jag spanar nu på en lösning med PLL. En referensoscillator på 1MHz som delas ned till 100kHz.
Har en radiomottagare (en Grundig) och den går ställa i steg om 25kHz men 100kHz duger bra.
Det kan hända att någon ytmonterad transistor i produkten tagit skada av polvändning även
om jag inte tror det direkt.
Räknade lite på effekt 10mW i 560 ohm ger 2.4V eff. Just 560 ohm har jag på bilden men också en vanlig 50ohm RG58.
Jag tror amplituden in på räknaren är ganska låg då den är känslig på triggnivån.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Läser på lite om frekvensdelaren CD4059 och den har många möjligheter. Intressant IC.
I databladet finns den här uppkopplingen presenterad.
CD4059_Application_000.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu har jag mätt upp oscillatorn med en Advantest R3361B, tror jag den heter, den har TG inbyggd i vilket fall.
Mätte med en 10x prob specad för 60MHz så korrekta amplitudvärden går inte få direkt, den har 50 ohm ingång också så det blir knappast någon anpassning.
-25dBm och -53dbM på dubbla frekvensen visade den vid 95MHz. Amplituden avtar hela tiden från 88MHz upp till 114MHz som var max, kan ju bero på proben.
Inga orenheter runt inställd frekvens däremot ett par övertoner 2x och 3x inställd frekvens som går att få bort med lämpligt LP-filter.
Min Black Star visar inte mer än 103MHz ungefär. Den är ju gjord för 100MHz max.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Försökte hitta igen en bild på analysatorn jag använd och inte kom ihåg modellnumret på riktigt.
Den är extremt lik den här maskinen fast den jag använde hade området 9kHz till 2.6GHz, väldigt trevlig pryl.
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gravt sidospår:

Varför är 9kHz ofta nedre gräns på den här typen av kretsar? (Eller iaf ibland...)

Har det nåt med bandbredd/kanalsteg på AM-rundradiobandet att göra? Eller är det bara "en oktav under vad ljudgrejer klarar, så vi garanterat får överlapp så att användare lätt kan göra alla mätningar om man både har specka/signalgenerator och oscilloskop/funktionsgenerator"?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du menar varför det ofta är en nedre 9kHz gräns på frekvens/nätverks-analysatorer?

För mig det har bla och göra med att instabilitet kan börja bli för stor under 9kHz på VCO:n, andra är att det blir svårare att designa vid lägre frekvenser och ännu en anledning, som jag skulle tro kan vara den mest vanliga, är att viktiga EMC krav inte bryr sig under 9kHz så de blir godkända från 9kHz och upp och såldes skriver de det. Inte därför sagt att det kanske inte fungerar under det men då kanske inte med samma precision som över. Men då det bara var godkänt för 9kHz och upp så sägs inget annat för det finns säkert EMC mätningar för under det men inget som behöver tas.
gkar

Inlägg av gkar »

Numera med RED som ersatte R&TTE direktivet finns krav ner till 0 hertz. Med R&TTE var det bara krav över 9kHz.

Enligt gammal definition börjar radio på 9 kHz. 9kHz - 150kHz är band A enligt CISPR.
https://incompliancemag.com/emi-measure ... pr-16-1-1/

För EMC andvänds inte en spektrumanalysator utan en mätmottagare, dvs en radio, inte ett "mätinstrument". Eftersom det är radio, är det 9 KHz för EMC som gäller oftast. Spektrumanalystorer pratar ett annat språk med andra bandbredder, detektorer frekvenser mm.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det finns ju speciella instrument för låga frekvenser. Tror SR har en del med övre frekvens 100kHz. FFT-analysatorer är ju vanliga i de frekvensområden.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns de som går ned till 1Hz, men dom kostar också en mille eller så.
Skriv svar