Behöver hjälp med Arduino och RF modul HC-12

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
RadioDJ

Behöver hjälp med Arduino och RF modul HC-12

Inlägg av RadioDJ »

Har ett problem jag inte blir klok på.
I ett projekt använder jag idag en radiomodul från LPRS där man bara matar i en vanlig standard serieström.
9600, 8 , N, 1.
Fungerar alldeles utmärkt, men då nu denna modul kommer från England och priset har ökar rätt bra så tittade jag efter en annan modul.
Fastnade för HC-12.
Samma med denna, bara mata in en serieström och allt, trodde jag, skulle fungera.
Och det gör det men......
Strängen jag skickar är på ca 25 tecken men bara 17 skickas.
Jag använder Arduinons Serial funktioner, så här borde inte vara något konstigt.
Det går ju till LPRSn.

Enligt datablad finns det ingen direkt maxgräns på tecken att skicka, bara man är snabb nog.

Någon som jobbat med HC-12 och kan förklara varför enbart 17 tecken skickas??

Jag har provat att plocka bort några tecken i mitten.
Detta medför bara att några i slutet läggs till, dock inte alla.

Tack för alla ledtrådar Ni kan bidra med.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Behöver hjälp med Arduino och RF modul HC-12

Inlägg av Icecap »

Det är bara om du kör modulen i FU-3 läge den ska kunde köra konstant.

Om du istället har ett vettigt protokol med en viss mängd data inkl. checksum och svar kan du skapa en ganska stabil kommunikation.

Det kan vara så enkelt (o besvärligt) att någon annan enhet använder samma frekvens o blir triggat att svara.

Att anvanda Arduino rutiner är väl knappast någon bra garanti IMHO.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Spännande trådstart som väcker massor av funderingar!
Strängen jag skickar är på ca 25 tecken men bara 17 skickas.
Är du säker på att bara 17 skickas, eller menar du att mottagaren bara tar emot 17?

Har du testat att skicka tecknen ett-och-ett med lite fördröjning emellan?

Några snabba frågor och förslag.

1. Kör du Arduinon på 5 volt? Har du i så fall avkoppling och diod före HC12, så att den får max 4,5 volt?

2. Vilken miljö finns du i? Är det troligt att det finns en massa 400 MHz runt omkring eller har du 25 km till närmaste granne?

3. Villka antenner har du och hur långt är det mellan sändare och mottagare? Är det LOS eller armerad betong emellan?

4. Har du gjort något för att välja kanal, eller är det "default kanal 1" som gäller?

5. Som test, sänk hastigheten till 2400 baud. Enligt spec sänks då "air"-hastigheten från 15000 til 5000 bps och mottagarens känslighet ökar med 5 dB.

Ett par lite mer speciella fundringar.

Någon form av protololl ska man ju ha om man vill ha en säker kommunikation. Som Icecap skriver. CRC och ACK/NAK fixar småfel, men för en lite mer generell error recovery krävs mer än så.

Det där med frekvensval tål att tänka på. Vilka frekvenser som är mer eller mindre lediga behöver ju inte vara statiskt. Finns det någon programvara så att man kan välja en fekvens där man får bra kommunikation? HC12 har väl 100 kanaler att välja på?

Men...

Har jag uppfattat det rätt som att man får använda 433,050 – 434,790 MHz i Sverige?

Men att HC12 kan använda 433.4-473.0 MHz?

Om detta stämmer får man begränsa sig llte, om man vill vara laglig. Om man går utanför tillåtna frekvenser vet man ju inte vad man kolliderar med. Det kan ju bli krockar även på tillåtna frekvenser.

RadioDJ

Inlägg av RadioDJ »

Jag har löst problemet.
Vet dock inte varför modulen uppför sig som den gör.
Ökade hastigheten från 19200 till 38400.
Detta gjorde susen.
Nu går alla mina tecken igenom och allt är till min belåtenhet.

Tack för alla ledtrådar.
Skriv svar