SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Phiplex
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av Phiplex »

Jag har haft ett Micro SIM kort från Telia i min bil (en Jaguar F-Type) för bl.a nedladdning av kartor till GPS navigatorn och för WiFi i bilen. Telias SIM kort är gjorda för att passa alla storlekar, vilket ställt till det rejält för mig.

För SIM kortet kan också fungera i en Nano SIM kortshållare, viket innebär att SIM kortet består av flera delar (ramar) som inte alltid sitter ihop. Nu höll mitt SIM kort inte ihop utan delade sig inuti hållaren, vilket gjorde att det inte gick att få ut, och när jag försökte gick min Micro SIM kortshållare sönder och fungerar inte längre.

Hela enheten i bilen SIM kortet sitter i är dyr och måste jag byta hela den delan kostar det åtskilliga tusentals kronor. Borde nog kräva Telia på ersättning för att de har SIM kort som inte sitter ihop :(

Men tänkte istället först se om det går att laga enheten och byta själva SIM kortshållaren.

Men det är kanske svårare än jag hoppats, och behöver hjälp att dels hitta rätt prylar och dels troligen även med att löda ditt en SIM kortshållare om möjligt.

Se mina bilder på den trasiga enheten och på hur jag lyckats demontera delarna.

Först måste jag hitta rätt sorts hållare, som kan ersätta den trasiga. Det står bokstäverna SMK på själva hållaren. Den befintliga hållaren verkar bestå av 8 st anslutningar, även om SIM kortet bara har 6 st. Är det alltid så, och varför isåfall?

Det verkar ha funnits en fjäder inuti hållaren, kanske för att ska finnas en knapp att trycka på för att ut SIM kortet. Verkar dock aldrig fungerat. Eller så har det varit för att bara ”låsa fast” SIM kortet i intryckt läge, för man har behövt trycka på kortet för att få ut det. Men nu gick inte det eftersom SIM kortet delade sig och fastnade.

Letar jag efter SIM kortshållare verkar det finnas massa olika varianter. Finns det ingen standard? Är det någon som från mina bilder kan förstå vilken sorts hållare jag måste skaffa.

EDIT: Jag har nog redan själv hittat hållaren. Kolla här:
https://www.smkml.com.my/news/press_re ... 011/935cs/
https://www.ebay.de/itm/235465196134

Sedan är frågan om det går att löda dit den istället för den gamla. Själv har jag nog inte tillräckligt avancerad och liten lödutrusning för att klara det. Vad behöver jag för sorts grejer tror ni för att försöka själv? Verkar pyttesmått och behöver nog minst också ett förstoringsglas. Eller är det någon som kan råda mig till var jag eventuellt kan få hjälp med detta? Jag finns i Göteborg.

En alternativ lösning vore kanske att löda fast SIM kortet permanent om jag inte hittar en lämplig hållare. Vad tror ni om det?

IMG_1961.jpeg
IMG_1992.jpeg
IMG_1969.jpeg
IMG_1967.jpeg
IMG_1976.jpeg
IMG_1982.jpeg
IMG_1988.jpeg
IMG_1989.jpeg
IMG_1990.jpeg
IMG_1993.jpeg
IMG_1965.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3279
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av E Kafeman »

Hållaren ser ut att ha 9-10 kontakter. Vilka som är vilka måste man ha koll på. Gissar att två är oanvända, en eller två används för att detektera att det finns ett kort i hållaren och 6 används för att anssluta till SIM-kortet. Mäjligen ser det ut att saknas en gemensam jord eller anslutning till skärm efter pinne 5.
Du kan skriva till https://www.smk.co.jp och fråga om reservdel om du absolut vill ha samma hållare. men det är inte säkert de vill sälja.
Alternativt ta reda på dess artikelbeteckning och sök hos större återförsäljare.

Om det inte går hitta exakt ersättare, bästa reparationen beror på hur det ser ut med utrymme runt omkring eller om man vill riskera offra SIM-kortet eller göra det mer svårutbytt i framtiden.
Troligen är pin-ordningen inte helt olika denna: https://vi.aliexpress.com/item/40003182 ... pt=glo2vnm
Svårt att säga hur mycket modifiering som behövs men den har signaleringspinnar att det finns simkort i hållaren:
Det är inte säkert att din elektronik använder sej av dessa två extra pinnar eller om det normalt alltid finns kort i hållaren kan man bygla på PCB att kortet finns.
Enklaste både ur utbytes-synpunkt och för att hitta rätt pinnar så kan man köpa en hållaare: https://vi.aliexpress.com/item/1005006525018722.html
En bit flatkabel får förbinda och dragavlastning/lim så man inte drar sönder PCB-mönstret och man byglar att kortet alltid finns.
Det andra PCBt måste fästas upp på passande plats så det inte kortsluts. Det är den lösningen jag skulle föredra och kanske skulle det gå göra en piggy-back lösning om utrymmet finns.
Löda in simkortet direk mha lackade koppartrådar går säkert men framtida kortbyte blir inte så lätt. Det är annaars en enkel reparation då kan kan limma simkortet på nuvarande simkortshållarens plats samt bygla rätt pinnar.

Lödjobbet om man löder direkt på SIM-kort är relativt enkelt för de som har lite vana med ytmonterade komponenter. Det är inte så väldigt smått men kräver att man gör bra lödningar utan att värma SIM.kortet för mycket.
Förtenna lackade tråden då det annars blir för varmt. Man måste rensa och snygga till PCB-anslutningarna då det antagligen nu är blyfria lödningar, Troligen limmar man då SIM-kortet på rygg så kontakterna hamnar på "fel" sida.
Mät upp från nuvarande hållare till PCB vilka kontakter som är vilka.

Uppdaterat tillverkarens hemside-adress.
Senast redigerad av E Kafeman 13 maj 2024, 15:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4116
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av adent »

Jag skulle säga att det första man vill göra är att försöka hitta en likadan sim-hållare. Borde inte vara omöjligt. Mät fram pin-out:en på den gamla och sök sedan.
Att löda dit den nya borde vara relativt enkelt.
Phiplex
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av Phiplex »

Jag har nog haft tur för jag tror jag hittat hållaren. Kolla här:

IMG_2994.jpeg

Den ser iallafall exakt likadan ut. Heter CLE1008-4990F

Har nu beställt från eBay. Minsta antal var 10 st, så jag får tillräckligt att öva på :D Kommer dock från Kina, så först om ca en månad - dvs första hälften av juni.

Jag är emellertid fortsatt orolig för hur jag ska lyckas löda fast den. Har aldrig förr arbetat med så små lödpunkter. Har nog inte rätt utrustning heller, så jag tar tacksamt emot tips på vad för sort prylar jag behöver skaffa. Eller om någon känner till ett ställe i Göteborg med omnejd som kan göra detta åt mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Phiplex 14 maj 2024, 10:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5875
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av rvl »

Kolla med paselfc här på forumet.
Phiplex
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:42:54

Re: SIM kort - hållare trasig - går det att byta?

Inlägg av Phiplex »

Javisst ja, paselfc har ju faktiskt erbjudit mig sina tjänster i en annan tråd. Tack för påminnelsen. Ska kontakta @paselfc när jag fått hem hållarna. Bra förslag :tumupp:
Skriv svar