Styrning av CNC-kontroller.
Styrning av CNC-kontroller.
Kan någon hjälpa mig med detta?
Mitt problem är:
Jag har en cirkelsåg som jag vill kunna ställa in med hjälp av en stegmotor. Då behövs någon typ av pulsgivare, som ger pulser till min kontroller som styr stegmotorn. Jag vill kunna ställa in ett värde, tex 781,5 mm. Sen trycka på "Go" och det kommer ut 7815 pulser och "Dir" ska vara "Hög". Sen ställer jag in 473,0 mm. Då kommer det 3085 pulser (7815-4730) och "Dir" blir "Låg" (eftersom 4730<7815). 4730 måste kommas ihåg, eftersom det ska vara utgångsvärdet för nästa värde.
Uppsätt:
Ställa in antal pulser/mm.
Hastighet, antal pulser/sekund.
Extra:
Kunna "Nolla" på ett värde.
Återställa till absolutnollan.
Finns det något färdigt/nästan färdigt eller kan någon hjälpa att göra nåt sånt, till en rimlig kostnad då förståss ?
Jag behöver inte färdig produkt, bara schema och ev. program.
Edit: Se längst ner på http://www.bergan.se/Download.html för exempel.
/// Jojje
Mitt problem är:
Jag har en cirkelsåg som jag vill kunna ställa in med hjälp av en stegmotor. Då behövs någon typ av pulsgivare, som ger pulser till min kontroller som styr stegmotorn. Jag vill kunna ställa in ett värde, tex 781,5 mm. Sen trycka på "Go" och det kommer ut 7815 pulser och "Dir" ska vara "Hög". Sen ställer jag in 473,0 mm. Då kommer det 3085 pulser (7815-4730) och "Dir" blir "Låg" (eftersom 4730<7815). 4730 måste kommas ihåg, eftersom det ska vara utgångsvärdet för nästa värde.
Uppsätt:
Ställa in antal pulser/mm.
Hastighet, antal pulser/sekund.
Extra:
Kunna "Nolla" på ett värde.
Återställa till absolutnollan.
Finns det något färdigt/nästan färdigt eller kan någon hjälpa att göra nåt sånt, till en rimlig kostnad då förståss ?
Jag behöver inte färdig produkt, bara schema och ev. program.
Edit: Se längst ner på http://www.bergan.se/Download.html för exempel.
/// Jojje
"Återställa till absolutnollan" måste väl vara ett grundkrav, inte "extra".
Hur ska du annars få den rätt igen efter att ha hamnat ur "synk" ?
Sen har man ju säkerheten, ändlägesbrytare ?
Ska sågdjupet kunna ändras när klingan går ?
Ska klingan kunna startas med sågdjupet justeras ?
O.s.v.
Vad är det för "fel" på de produkter du länkade till ?
Du kan aldrig en en "one-off" billigare än vad en serieproducerad
produkt kostar !
Hur ska du annars få den rätt igen efter att ha hamnat ur "synk" ?
Sen har man ju säkerheten, ändlägesbrytare ?
Ska sågdjupet kunna ändras när klingan går ?
Ska klingan kunna startas med sågdjupet justeras ?
O.s.v.
Vad är det för "fel" på de produkter du länkade till ?
Du kan aldrig en en "one-off" billigare än vad en serieproducerad
produkt kostar !
Det är nog inget fel på dom produkterna, det är jag som producerar dom
Jag tänkte att jag skulle kunna använda ett av mina kontrollerkort för att styra en såg. Jag har inte tänkt igenom det hela till fullo, men man måste börja spåna någonstans. Om ingen vill/kan hjälpa mig, så får jag försöka att luska ut det själv.
Vet någon om man kan använda någon av mikroelektronika's bord för att lära sig hur det funkar?
Jag har programmerat i Basic i 100 år, så deras Basic Compiler verkar lockande.
Några råd/tips???
/// Jojje

Jag tänkte att jag skulle kunna använda ett av mina kontrollerkort för att styra en såg. Jag har inte tänkt igenom det hela till fullo, men man måste börja spåna någonstans. Om ingen vill/kan hjälpa mig, så får jag försöka att luska ut det själv.
Vet någon om man kan använda någon av mikroelektronika's bord för att lära sig hur det funkar?
Jag har programmerat i Basic i 100 år, så deras Basic Compiler verkar lockande.

Några råd/tips???
/// Jojje
> Det är nog inget fel på dom produkterna, det är jag som producerar dom
OK, det var inte helt tydligt...
Du har alltså både en cirkelsåg *och* de styrkort som finns på länken, okidoki...
Och nu vill du testa att "styra" ditt styrkort från en microcontroller, OK.
Om det är Microchips processorer som du funderar på, så har jag ett
"prototypkort" som kanske skulle kunna passa. Det är ett kort utvecklat
av EmbedInc i USA och jag har några stycken liggandes. Info om kortet :
http://www.embedinc.com/products/qprot01/index.htm .
Kortet stöder i princip alla PIC16 och PIC18 i 28 pinnars kapsel.
Med sin inbyggda switchade PSU accepterar det ett vitt spann på
matningsspänning , 12-30 VDC eller 12-21 VAC. Priset är också "bra"...
Vilket Mikroelektronica kort tänker du på ?
Jag har för mig att de är mer "utbildningskort" än "prototypkort"...
OK, det var inte helt tydligt...

Du har alltså både en cirkelsåg *och* de styrkort som finns på länken, okidoki...
Och nu vill du testa att "styra" ditt styrkort från en microcontroller, OK.
Om det är Microchips processorer som du funderar på, så har jag ett
"prototypkort" som kanske skulle kunna passa. Det är ett kort utvecklat
av EmbedInc i USA och jag har några stycken liggandes. Info om kortet :
http://www.embedinc.com/products/qprot01/index.htm .
Kortet stöder i princip alla PIC16 och PIC18 i 28 pinnars kapsel.
Med sin inbyggda switchade PSU accepterar det ett vitt spann på
matningsspänning , 12-30 VDC eller 12-21 VAC. Priset är också "bra"...

Vilket Mikroelektronica kort tänker du på ?
Jag har för mig att de är mer "utbildningskort" än "prototypkort"...
Det primära är "En liten burk med 4 st 7-segment siffror och några tryckknappar, som kan styra cnc-kontrollern".
Om det funkar, så kan det bli en produkt det också. Då måste det vara någesånär billigt att producera.
Sen kom jag på att det kanske skulle vara kul att lära sig fur det funkar, och då tänkte jag på Mikroelektronikas EasyPic3-kortet (med 7-segmentarna). Troligtvis kan man exprimentera fram nåt på bordet, och sen bygga en liten box med bara ett fåtal komponenter. Jag har ingen som helst aning vad jag vill ha, vad som är lämpligt
Rätta mig om jag har fel.
På dom korten du har sodjan, så finns inga 7-segmentare, då måste man iaf luska ut hur man driver såna. Troligvis räcker det med en 8-pins processor också. Resten har du helt rätt i.
Jag vill nog ha ett "färdigt att använda"-kort, eller få hjälp av någon att göra det.
(Det går att få ut +5V, pluss den spänningen som man kör på, från mitt kort.)
Finns nog massa annat man kan se på, tex Kjell & Co, Elfa eller nån annan kan ju också ha nåt användbart, hmm...
EDIT: Bara en liten tanke. Kan man inte bygga nåt liknande utan microprocessor, tex med räknare?
Om det funkar, så kan det bli en produkt det också. Då måste det vara någesånär billigt att producera.
Sen kom jag på att det kanske skulle vara kul att lära sig fur det funkar, och då tänkte jag på Mikroelektronikas EasyPic3-kortet (med 7-segmentarna). Troligtvis kan man exprimentera fram nåt på bordet, och sen bygga en liten box med bara ett fåtal komponenter. Jag har ingen som helst aning vad jag vill ha, vad som är lämpligt

På dom korten du har sodjan, så finns inga 7-segmentare, då måste man iaf luska ut hur man driver såna. Troligvis räcker det med en 8-pins processor också. Resten har du helt rätt i.
Jag vill nog ha ett "färdigt att använda"-kort, eller få hjälp av någon att göra det.

(Det går att få ut +5V, pluss den spänningen som man kör på, från mitt kort.)
Finns nog massa annat man kan se på, tex Kjell & Co, Elfa eller nån annan kan ju också ha nåt användbart, hmm...
EDIT: Bara en liten tanke. Kan man inte bygga nåt liknande utan microprocessor, tex med räknare?
Om du vil ha något som skulle kunna bli en "produkt", så bör man
nog sikta på *minst* en 16x2 LCD. De kostar inte mycket mer än
ett gäng med 7-segments displayer.
Ett sätt att få något billigt vore att hänga på ett litet procesorkort
på baksidan av en sådan här : http://www.tradera.com/auction/aid_24395005 .
Det finns planer på att ta fram ett generellt MPU kort med samma mått
som displaykortet, men det har inte kommit till skott än...
> Troligvis räcker det med en 8-pins processor också.
Jasså ?
Samtidigt som du har " ...ingen som helst aning vad jag vill ha"...
Talar du om något att *labba* med ? Då funkar kanske antagligen
Mikroelektroniks kort OK. Personligen verkar dock EasyPic3 kraftigt
"överlastat" med prylar...
När det gäller en "produkt", så är det nog något annat du letar efter.
> Bara en liten tanke. Kan man inte bygga nåt liknande utan microprocessor, tex med räknare?
Tja, det blir ju kollosalt o-flexibelt. Jag tror inte någon skulle
göra det dag när det finns billiga och kraftfulla microcontrollers.
Vad skulle vara fördelen ?
nog sikta på *minst* en 16x2 LCD. De kostar inte mycket mer än
ett gäng med 7-segments displayer.
Ett sätt att få något billigt vore att hänga på ett litet procesorkort
på baksidan av en sådan här : http://www.tradera.com/auction/aid_24395005 .
Det finns planer på att ta fram ett generellt MPU kort med samma mått
som displaykortet, men det har inte kommit till skott än...
> Troligvis räcker det med en 8-pins processor också.
Jasså ?
Samtidigt som du har " ...ingen som helst aning vad jag vill ha"...

Talar du om något att *labba* med ? Då funkar kanske antagligen
Mikroelektroniks kort OK. Personligen verkar dock EasyPic3 kraftigt
"överlastat" med prylar...
När det gäller en "produkt", så är det nog något annat du letar efter.
> Bara en liten tanke. Kan man inte bygga nåt liknande utan microprocessor, tex med räknare?
Tja, det blir ju kollosalt o-flexibelt. Jag tror inte någon skulle
göra det dag när det finns billiga och kraftfulla microcontrollers.
Vad skulle vara fördelen ?
Varför jag ville ha 7-segments displayer är för att kunna se dom på lite avstånd, pluss priset. (Elfa tar ca 10:-/st) Sen tillkommer avkodare eller vad det nu heter för några tior
Den du har ser ju bra ut, men hur kommer jag imål med en sån?
Följer det med program så att jag kan gå vidare eller kan ev. du göra resten?
Jag trodde det räckte med dom minsta processorerna. Finns det någon praktisk applikation som är mindre än det jag behöver? hmm...
EasyPic3 var som en lösning om jag inte hittar någon som kan/vill göra det för mig.
Om jag inte får hjälp, inte klarar av att göra det med en microprocessor, då kan jag kanske lösa det på det "gammla" sättet. Men det är ingen fördel, det var om inget annat funkar. För hittills har ingen kommit med ett konkret "Jepp, det ska jag att fixa åt dig för XXX kr."
EDIT: ".. troligvis räcker det med en 8-pinns processor .." och ".. jag har ingen aning om vad jag vill ha .." är inte i samma mening, och har ingenting med varandra att göra.

Den du har ser ju bra ut, men hur kommer jag imål med en sån?
Följer det med program så att jag kan gå vidare eller kan ev. du göra resten?
Jag trodde det räckte med dom minsta processorerna. Finns det någon praktisk applikation som är mindre än det jag behöver? hmm...
EasyPic3 var som en lösning om jag inte hittar någon som kan/vill göra det för mig.
Om jag inte får hjälp, inte klarar av att göra det med en microprocessor, då kan jag kanske lösa det på det "gammla" sättet. Men det är ingen fördel, det var om inget annat funkar. För hittills har ingen kommit med ett konkret "Jepp, det ska jag att fixa åt dig för XXX kr."
EDIT: ".. troligvis räcker det med en 8-pinns processor .." och ".. jag har ingen aning om vad jag vill ha .." är inte i samma mening, och har ingenting med varandra att göra.
Senast redigerad av jojje 30 april 2006, 17:52:51, redigerad totalt 1 gång.
För 999:- + moms kan jag jobba i 1:32:12 innan det tar stopp. Förvisso kan jag hinna med en hel del då men det beror ju på vad du vill ha till att börja med, jag har inte heller sagt att det är 9999 som gäller, jag har sagt att jag måste få veta mer innan. Men jag kan nog lova dig att det överstiger 1000 men hur mycket beror på hur mycket du ska ha.
Ska du sätta det i produktion är det ju dessutom en spottstyver och då måste du ha schema, program samt en massa saker för att kunna komma vidare med det, allt det tar faktisk sin lilla tid.
Men det är ju såklart du som besluter hur och om...
Ska du sätta det i produktion är det ju dessutom en spottstyver och då måste du ha schema, program samt en massa saker för att kunna komma vidare med det, allt det tar faktisk sin lilla tid.
Men det är ju såklart du som besluter hur och om...
Det var bara slumpen som avgjorde att det blev just 3st "X" jag skrev.
Det bara blev så, och hade inget med att jag inte vill betala mer än 999:-
(Hade det bara blivit ett eller två X, hade du svarat då???)
Visserligen vill man inte betala mer än nödvändigt, men tror nog att ska man betala ett företag att utveckla en sådan sak, så blir det helt andra kostnader än vad jag kan lägga ut på min lilla hobbysåg. Att det kanske blir nåt att sälja senare, det kan jag inte kalkulera in nu, det får bli en senare sak. Ev. inköp av ett labkort då? Då köper man sig även kunskap, som man har kvar hela livet och kan använda till framtida roliga projekt.
Korten jag säljer har kostat både i tid och pengar mycket mera än jag någonsin kan få in på dom. Jag började med att jag själv ville ha kort och hade inte råd/lust att köpa färdiga. Sen blev inte kostnaden så mycket större att göra flera och "ge bort" till andra fattiga hobbyister.
Det bara blev så, och hade inget med att jag inte vill betala mer än 999:-

(Hade det bara blivit ett eller två X, hade du svarat då???)
Visserligen vill man inte betala mer än nödvändigt, men tror nog att ska man betala ett företag att utveckla en sådan sak, så blir det helt andra kostnader än vad jag kan lägga ut på min lilla hobbysåg. Att det kanske blir nåt att sälja senare, det kan jag inte kalkulera in nu, det får bli en senare sak. Ev. inköp av ett labkort då? Då köper man sig även kunskap, som man har kvar hela livet och kan använda till framtida roliga projekt.
Korten jag säljer har kostat både i tid och pengar mycket mera än jag någonsin kan få in på dom. Jag började med att jag själv ville ha kort och hade inte råd/lust att köpa färdiga. Sen blev inte kostnaden så mycket större att göra flera och "ge bort" till andra fattiga hobbyister.
> Finns det någon praktisk applikation som är mindre än det jag behöver? hmm...
Få se...
- Spänningsmatning och reset, 3 pinnar.
- I/O till styrkortet, 2 pinnar (minst).
- Knappar, 3-4 pinnar (?).
- Displayer (oavsett typ), 3-4 pinnar (kanske)
Alltså redan 11-13 pinnar.
Det blir "tufft" i en 8-pinnars processor...
Kostanden för att lägga till externa kretsar (för att t.ex driva 7-seg
displayer) blir säkert mycket högre än att ta en processor med
tillräckligt med pinnar från början.
En 28-pinnare kanske skulle räcka...
> För hittills har ingen kommit med ett konkret
> "Jepp, det ska jag att fixa åt dig för XXX kr."
Nä, det går ju knappast med *den* specen...
Att få någon att göra en konstruktion för under 10.000:- är nog
inte att räkna med. I alla fall inte om det ska göras av något
som lever på just det...
Få se...
- Spänningsmatning och reset, 3 pinnar.
- I/O till styrkortet, 2 pinnar (minst).
- Knappar, 3-4 pinnar (?).
- Displayer (oavsett typ), 3-4 pinnar (kanske)
Alltså redan 11-13 pinnar.
Det blir "tufft" i en 8-pinnars processor...
Kostanden för att lägga till externa kretsar (för att t.ex driva 7-seg
displayer) blir säkert mycket högre än att ta en processor med
tillräckligt med pinnar från början.
En 28-pinnare kanske skulle räcka...
> För hittills har ingen kommit med ett konkret
> "Jepp, det ska jag att fixa åt dig för XXX kr."
Nä, det går ju knappast med *den* specen...

Att få någon att göra en konstruktion för under 10.000:- är nog
inte att räkna med. I alla fall inte om det ska göras av något
som lever på just det...
Det var väl inte processorpriset jämfört med 7-seg + kringkretsarna det var snack om? Det var 7-seg + kringkretsar mot LCD, eller ???
Tycker du det är roligt att bara komma med pliringar om min okunnighet? Allt jag skriver ska bara ifrågasättas. Inte mycket konstruktivt i det.
Du vet nog säkert vad jag menar, men det är väl roligare att hitta fel och påvisa vilken idiot jag är.
Du har iaf gjort så jag tappat intresset helt, tack för det.
Tycker du det är roligt att bara komma med pliringar om min okunnighet? Allt jag skriver ska bara ifrågasättas. Inte mycket konstruktivt i det.
Du vet nog säkert vad jag menar, men det är väl roligare att hitta fel och påvisa vilken idiot jag är.
Du har iaf gjort så jag tappat intresset helt, tack för det.
> Det var väl inte processorpriset jämfört med 7-seg + kringkretsarna det var snack om?
> Det var 7-seg + kringkretsar mot LCD, eller ???
Nja, det jag förskte visa, var att ditt antagande att en 8-pinnars
processor skulle räcka till, sannolikt är fel.
Men skit i det, kör med en 8-pinnare, det är ju ditt projekt !
Har också tappat intresset...
> Det var 7-seg + kringkretsar mot LCD, eller ???
Nja, det jag förskte visa, var att ditt antagande att en 8-pinnars
processor skulle räcka till, sannolikt är fel.
Men skit i det, kör med en 8-pinnare, det är ju ditt projekt !
Har också tappat intresset...