Förutom massvis med transistorer så är det 3st IC kretsar i den. 2st Siemens 042 S, blandare. Sedan 1st TBA120, vilket är lite av ett mysterium. Det är ju en FM demodulator, tänkt för att få fram ljudet ur en vanlig TV signal med 5,5MHz eller 6MHz ljudbärvåg. Kunde inte direkt se nyttan med en sån IC när man skall skapa en modulerad RF TV signal. En gissning jag kunde klämma fram var att man demodulerar den färdiga TV signalen och får fram en audiosignal, som man matar tillbaka någonstans i början av audiokedjan, men med omvänd fas, för att få negativ återkoppling och förbättra ljudet? 1st Siemens 042 S och Siemens TBA120 finns på kort 1. Skulle man gå igenom prylen helt och hållet och rita upp schemat skulle det kanske klarna, men någon kanske har en idé?
I övrigt är uppbyggnaden rätt begriplig. Jag har hittat två oscillatorer på "kort 1", en på 38,91MHz och en på 33,41MHz - skillnaden blir 5,5MHz - vilket är precis vart ljudbärvågen skall ligga i en TV signal. Så jag tror att 38,91MHz frekvensmoduleras, 33,41MHz amplitudmoduleras och sedan blandas de två signalerna i en av Siemens 042 S kretsarna. Nedan en närbild på bara "kort 1": På kort 2 finns ytterligare en st Siemens 042 S och ett gäng trissor som förstärker upp signalen. Där finns också en oscillator till, men på en högre frekvens, så att 38,91MHz och 33,41MHz åker in här och ut kommer en videosignal på 160MHz.
Utsignalen från modulatorn ligger på kring -3dBm, vilket är rätt kraftigt. Kanske kommer modulatorn från ett kabel TV nät? På baksidan möblerade jag om lite, med RCA kontakter för audio och video in. Spänningsmatningkontakten var en märklig typ jag inte sett tidigare, modifierade dit en enkel push-pull kontakt från Ebay.
Jag gillar verkligen signalen ut från denna, mycket ren och fin och med stympat undre sidband precis som det skall vara. Enklare RF modulatorer är inte så här "rena" är min erfarenhet. Har jag fått något ovan helt om bakfoten tack jag tacksamt emot förklaringar