2x110Vac till 1x220Vac
2x110Vac till 1x220Vac
Hej, detta är mitt första inlägg i detta forum, så snälla ursäkta mig om detta verkar som en konstig fråga!
Jag planerar att bygga ett hus för min pensionering i ett asiatiskt land. Problemet i det här landet är dock att när de konverterade från 110V till 220V så gjorde de det genom att konvertera det gamla elnätet till 2x110V istället för en dedikerad 220V-ledning.
Min fråga är om det finns något sätt att konvertera denna inkommande 2x110V till en dedikerad 220V-ledning, eftersom det för närvarande inte finns någon nolla, bara 2 110V strömförande ledningar från vägguttagen.
Ber om ursäkt för det dåliga diagrammet, men det jag vill göra är att konvertera de 2 inkommande 110V-ledningarna till 1 strömförande 220V-ledning före terminalen, som kommer att anslutas till jord, och sedan mata 220V och nolla i hela huset.
Alla idéer om hur detta skulle kunna uppnås skulle vara mycket uppskattat!
Leo
Jag planerar att bygga ett hus för min pensionering i ett asiatiskt land. Problemet i det här landet är dock att när de konverterade från 110V till 220V så gjorde de det genom att konvertera det gamla elnätet till 2x110V istället för en dedikerad 220V-ledning.
Min fråga är om det finns något sätt att konvertera denna inkommande 2x110V till en dedikerad 220V-ledning, eftersom det för närvarande inte finns någon nolla, bara 2 110V strömförande ledningar från vägguttagen.
Ber om ursäkt för det dåliga diagrammet, men det jag vill göra är att konvertera de 2 inkommande 110V-ledningarna till 1 strömförande 220V-ledning före terminalen, som kommer att anslutas till jord, och sedan mata 220V och nolla i hela huset.
Alla idéer om hur detta skulle kunna uppnås skulle vara mycket uppskattat!
Leo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: 2x110Vac till 1x220Vac
Jag ser bara två alternativ, såhär tidigt på morgonen 
1. Ingen nolla alls, och helt separat jord. Naturligtvis då tvåpoliga dvärgbrytare i proppskåpet så det inte ligger 110V ut när strömmen gått i en grupp. Vad är det du ser för problem med detta?
2. En stor 1:1-transformator. Efter den kopplas ena tåten som nolla.
Här är en på 5kW t.ex. Det motsvarar 25A-matning på 230V.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 35736.html
Men till ett hus kanske du behöver mer.
Fast den där är nog bara 1x110 in

1. Ingen nolla alls, och helt separat jord. Naturligtvis då tvåpoliga dvärgbrytare i proppskåpet så det inte ligger 110V ut när strömmen gått i en grupp. Vad är det du ser för problem med detta?
2. En stor 1:1-transformator. Efter den kopplas ena tåten som nolla.
Här är en på 5kW t.ex. Det motsvarar 25A-matning på 230V.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 35736.html
Men till ett hus kanske du behöver mer.
Fast den där är nog bara 1x110 in

Tack!
Har du möjligen en länk till någon av dessa?
Tekniskt sett skulle jag kunna konvertera 2x110V till 2x220 och köra dem som separata faser och lägga till en jord/nolla...
-- EDIT --
Såg det...länken
Har du möjligen en länk till någon av dessa?
Tekniskt sett skulle jag kunna konvertera 2x110V till 2x220 och köra dem som separata faser och lägga till en jord/nolla...
-- EDIT --
Såg det...länken
Senast redigerad av LeoS 9 november 2023, 05:47:54, redigerad totalt 2 gånger.
Inte så kul att ha allt på 2x110V och inte ha någon jord eller nolla.... Recept för katastrof!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kör du två faser ska du inte ha någon nolla någonstans. Bara jord.
Det är väl standard i Norge? De har krav på tvåpoliga brytare.
Och USA där de har 240V.
Jag ser inte problemet.
Det är väl standard i Norge? De har krav på tvåpoliga brytare.
Och USA där de har 240V.
Jag ser inte problemet.
Problemet där är att de inte har de säkerhetsföreskrifter som resten av världen har.
Om du släcker ljuset förblir en ledning fortfarande strömförande, och när man får en kortslutning är det väldigt sällan att båda säkringarna slår ut samtidigt.
Bra exempel Ljuset av i badrummet, men fortfarande 1/2 spänning pga kortslutning...
Om du släcker ljuset förblir en ledning fortfarande strömförande, och när man får en kortslutning är det väldigt sällan att båda säkringarna slår ut samtidigt.
Bra exempel Ljuset av i badrummet, men fortfarande 1/2 spänning pga kortslutning...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är därför man har tvåpoliga dvärgbrytare OCH tvåpoliga väggströmbrytare. Då kan inte bara ena vara på. Naturligtvis måste man tråda om en del och inte behålla elen som den är.
Teoretiskt skulle man väl kunna ha två såna jag länkade till och seriekoppla på primären och parallellkoppla på sekundären. Om de är isolationstransformatorer. Funkar inte om de är autotransformator.
Teoretiskt skulle man väl kunna ha två såna jag länkade till och seriekoppla på primären och parallellkoppla på sekundären. Om de är isolationstransformatorer. Funkar inte om de är autotransformator.
Det du har är sannolikt det de kallar split phase i Amerika. Det är enfas 230V med mittansluten nolla. Då får man ut 230V enfas mellan de två fasledarna. Norge har i stället ett trefassystem på 230V huvudspänning på sina håll. De går dock över till 400V.
Man ansluter mycket riktigt uttagen till två faslerade och jord, brytare och säkringar ska vara tvåpoliga. Det är ett annat system än det Svenska. Men snarare säkrare än farligare bara man gör rätt. Spänningen mot jord kan aldrig bli högre än 115V
Man ansluter mycket riktigt uttagen till två faslerade och jord, brytare och säkringar ska vara tvåpoliga. Det är ett annat system än det Svenska. Men snarare säkrare än farligare bara man gör rätt. Spänningen mot jord kan aldrig bli högre än 115V
Så min fråga kvarstår. Är det möjligt att konvertera 2x110Vac till 1x220Vac för att kringgå de lokala problemen med elsystemet här?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja med en isolationstransformator som sagt.
Här är en som är 1:1. Men du måste tala om hur många A din matning på 2x110V är avsäkrad för.
https://www.batterinet.se/shop/victron- ... gKPbPD_BwE
Här är en som är 1:1. Men du måste tala om hur många A din matning på 2x110V är avsäkrad för.
https://www.batterinet.se/shop/victron- ... gKPbPD_BwE
Det är inte en vettig lösning. Det lokala elsystemet är inte problematiskt. Även om standarden på installationer kanske är det. Men det är inget problem att göra en säker installation utan att ändra på det viset. Det hör det snarare farligare eftersom du inför en högre spänning mot jord.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag skulle alla gånger byta ut allt mot tvåpoliga brytare och köra på 2x110. Inga problem.
Som flera andra skrivit. 2x110Vac är inga problem, bara man förstår hur det fungerar och bygger elsystemet därefter.
Börjar man på att labba med 1x220Vac får du ett system som lokala elektriker inte är vana med, och lokalt tillgänglig material kanske inte har tillräcklig isolation fas-jord för den dubbla spänningen.
Börjar man på att labba med 1x220Vac får du ett system som lokala elektriker inte är vana med, och lokalt tillgänglig material kanske inte har tillräcklig isolation fas-jord för den dubbla spänningen.
- Synesthesia
Vill man komma billigare undan kan man sparkoppla transformatorn:
(Fast en transformator vilken man än väljer kommer dra ett antal watt i tomgång) Den kopplingen ger jämnare last, om det kanske inte betyder något kan man rentav bara ta en sparkopplad 110V till 220V transformator på bara den ena 110V:en.
(Fast en transformator vilken man än väljer kommer dra ett antal watt i tomgång) Den kopplingen ger jämnare last, om det kanske inte betyder något kan man rentav bara ta en sparkopplad 110V till 220V transformator på bara den ena 110V:en.
Senast redigerad av Synesthesia 9 november 2023, 08:51:01, redigerad totalt 1 gång.