Märklig antenn
-
Märklig antenn
Såg en antenn som liknade två staplade yagiantenner.
Men istället för att varje antenn hade en dipol. Fanns en gemensam dipol liknande det drivna elementet i en quad antenn.
Har Ni sett något liknande ?
Känner Ni till vad denna antenntypen har för något namn ?
Men istället för att varje antenn hade en dipol. Fanns en gemensam dipol liknande det drivna elementet i en quad antenn.
Har Ni sett något liknande ?
Känner Ni till vad denna antenntypen har för något namn ?
-
-
Re: Märklig antenn
Såg den i en annons för en TV-antenn i Wireless World på 1950-talet. Men minns inte vilket nummer.
alexanderson:
Jag är riktigt imponerad av ditt minne!
Jag gissar att den du beskriver såg ut som två stackade yagi-antenner med en dipol som såg ut som om det vore en quad.
Ungefär en sådan här dipol, men med två stackade yagis i stället för två med olika polarisering.
Stackade yagis bör vara en bit från varandra för bästa gain. En våglängd fungerar, men 1,5 våglängd är bättre. Om en dipol är 1/2 våglängd så blir avståndet mellan yagi-antennerna för litet om dipolen är kvadratisk. Om man gör dipolen rektangulär, med L=λ/2 och H=1,5 x λ så vet jag inte hur bra den är för frekvensen. Lite konstig impedans blir det nog.
/Pi
Jag är riktigt imponerad av ditt minne!

Jag gissar att den du beskriver såg ut som två stackade yagi-antenner med en dipol som såg ut som om det vore en quad.
Ungefär en sådan här dipol, men med två stackade yagis i stället för två med olika polarisering.
Stackade yagis bör vara en bit från varandra för bästa gain. En våglängd fungerar, men 1,5 våglängd är bättre. Om en dipol är 1/2 våglängd så blir avståndet mellan yagi-antennerna för litet om dipolen är kvadratisk. Om man gör dipolen rektangulär, med L=λ/2 och H=1,5 x λ så vet jag inte hur bra den är för frekvensen. Lite konstig impedans blir det nog.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Avståndet mellan de båda yagiantennerna vara bara 1/4 våglängd. Vad får en sådan antenn för egenskaper ?
Som jag uppfattar det kan man, som bäst, teoretiskt, dubbla signalen med två antenner stackade. Men, då ska avståndet vara optimalt mellan antennerna.
Att beräkna det optimala avståndet mellan antennerna när dom stackas verkar inte helt självklart. Här är en som försöker närma sig detta.
http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/stacking/stacking2.htm
/Pi
Att beräkna det optimala avståndet mellan antennerna när dom stackas verkar inte helt självklart. Här är en som försöker närma sig detta.
http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/stacking/stacking2.htm
/Pi
-
Jag förmodar att antennens egenskaper påminner om en "quad" antenn. För om man böjer in direktorerna och reflektorerna mot mitten får man en quad antenn.alexanderson skrev: ↑26 oktober 2023, 17:45:20 Avståndet mellan de båda yagiantennerna vara bara 1/4 våglängd. Vad får en sådan antenn för egenskaper ?
Funderade på om det var den här varianten först?
-
- Electricguy
-
En antenn som liknar den jag först tänkte på finns i Wireless World december 1962 sid. 74
- Mizzarrogh
Dendär som heter "Fuba super X" eller någonting sådant?
Edit, om ni menar FSA 591?
Edit, jag minns inte exakt hur den såg ut eller om jag blandar ihop den med någon senare modell...
Edit, om ni menar FSA 591?
Edit, jag minns inte exakt hur den såg ut eller om jag blandar ihop den med någon senare modell...
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Denna är det