Litet program någon som har lust?
Litet program någon som har lust?
Hej!
Skulle någon vänlig själ kunna skriva eller kanske redan har ett färdigt program för serie eller parallel porten.
Det den ska göra är att pulsa en eller två utgångar.
X antal pulser i Y frekvens (Hz).
TYP.
Puls 300 5
..
Håller på med en grej och skulle behöva kolla hur rätt den räknar.
Tack på förhand.
Mvh
Martin
Skulle någon vänlig själ kunna skriva eller kanske redan har ett färdigt program för serie eller parallel porten.
Det den ska göra är att pulsa en eller två utgångar.
X antal pulser i Y frekvens (Hz).
TYP.
Puls 300 5
..
Håller på med en grej och skulle behöva kolla hur rätt den räknar.
Tack på förhand.
Mvh
Martin
Senast redigerad av mekme 25 april 2006, 12:25:18, redigerad totalt 1 gång.
Du menar under XP?
Lycka till! Att komma åt hårdvaran under XP och samtidig tro att man har något som liknar noggranhet kan du nog glömma ganska snabbt tyvärr.
Att skicka ett visst antal pulser med en (mycket) ungefärlig frekvens är dock mycket möjligt men som sagt: tro inte att du kan lita det minste på frekvensen!
Lycka till! Att komma åt hårdvaran under XP och samtidig tro att man har något som liknar noggranhet kan du nog glömma ganska snabbt tyvärr.
Att skicka ett visst antal pulser med en (mycket) ungefärlig frekvens är dock mycket möjligt men som sagt: tro inte att du kan lita det minste på frekvensen!
har alla olika datorer så det är inget problem med hårdvaran.
en väldigt nogran frekvens är inte så kinkigt.
tänkte mer på att man skulle ha möjligheten att ändra om lite så får jag se om min sak räknar rätt =)
Det är en plc och en flödesmätare (med 2 pulsutgångar som används)
Dock är det väldigt lång leveranstid på dessa mätare. Och jag skulle vilja ha plc programmet klart och tillförlitligt, för det är ganska ont om tid mellan flödesmätarens ankomst och kundernas...
Tanken är alltså att simulera själva flödesmätaren.
en väldigt nogran frekvens är inte så kinkigt.
tänkte mer på att man skulle ha möjligheten att ändra om lite så får jag se om min sak räknar rätt =)
Det är en plc och en flödesmätare (med 2 pulsutgångar som används)
Dock är det väldigt lång leveranstid på dessa mätare. Och jag skulle vilja ha plc programmet klart och tillförlitligt, för det är ganska ont om tid mellan flödesmätarens ankomst och kundernas...
Tanken är alltså att simulera själva flödesmätaren.
Här har du ett program som du själv kan styra LPT porten med. Har inte testat det fullt ut själv, förutom att installerat det o sett vad man kunde göra. Men borde duga till det du ska göra.
http://www.kjell.com/filarkiv/Ovrigt/88 ... imer11.zip
http://www.kjell.com/filarkiv/Ovrigt/88 ... imer11.zip