PCB i gamla kondensatorer, hur farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

PCB i gamla kondensatorer, hur farligt?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur farligt är det egentligen att hålla på att meka med gamla kondensatorer man inte vet om de innehåller PCB olja eller inte?
Jag har försökt att googla på detta men får ingen klarhet.

Hur vet man vilka som gör det och inte?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: PCB i gamla kondensatorer, hur farligt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Smaka på dem ... Jag skulle nog betrakta all gammal elektronik som "gammal elektronik" och behandla komponenter med viss varsamhet. Jag försöker sortera allt elektronikavfall för sig och slänga i elektronikbingen på skroten.
Det kan ju vara svårt att avgöra i vilka komponenter det finns otrevliga kemikalier, men bättre säker än ledsen (better safe that sorry).

(Det är emellanåt populärt i audiofelkretsar att stoppa in (moskoviska) PIO (Papper I Olja) i alla HiFi-pryttlar man har, men bortsett från att de kondingarna är usla till ljud kan man fundera över vad det är för olja.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta är saker jag använder och hanterar ofta där komponenterna sitter öppet, därav frågan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är nog ingen större fara med normala komponenter. Oljeimpregnerade papperskondingar har små mängder och bundet i papperet. Så länge de är torra är det ok att hantera dem.
Block-kondensatorer är nog de värsta, de kan innehålla en avsevärd mängd. Förekommer mest till högre spänningar. Det är otrevlig olja med förmåga att krypa långt på släta ytor om den ges tid till det. Den tränger ut genom minsta lilla otäthet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är exakt den typen jag undrar över...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tex:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Kanske borde varit nån banan eller annan storleksreferens på martas bild, jag upplever dina fysiskt mycket mindre, men vågar inte påstå nåt tvärsäkert om innehållet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mina är ungefär som en tändsticksask och den största kanske som två-3 i tjocklek.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

En bekant som växte upp i Tyskland under WWII berättar att matfett blev ransonerat. Han var då ca 10 år när han brukade få en plåtkanna av sin mamma med uppgift att smyga in på en närbelägen transformatorstation och krypa under högspänningstransformatorerna för att där tappa dom på någon liter olja. Det var utmärkt stekfett och var gott att doppa bröd i.
Tyvärr så försökte myndigheterna stoppa olovliga avtappandet på olika sätt. Man tillsatte bl.a. PCB och Anilin.
Till en början var det jobbig smak och lukt men man vande sej så de fortsatte med sådan olja i ytterligare flera år innan han flyttade till Sverige 1954.
Han berättade att han rent av kunde känna ett sug efter att 50 år senare åter få smaka bröd och transformatorolja.
Smaken beskrevs som dieselsmak med fisklukt och man blev gul runt läpparna.

En möjlig bieffekt är att han blev lätt nervös. Dock var han hårt prövad på andra sätt vad det gällde att leva under press och lite lustigt nog blev han elverkschef i Sverige så han levde bokstavligen under spänning dygnet runt.
Jag jobbade en tid som skiftelektriker på elverket och det hände ofta att han kom till jobbet kl 3 på natten och berättade att han legat i sängen och trodde sej hört ovanliga ljud från kraftverket, någon km från hans bostad. Enda sättet att bota oron om det var något som måste fixas var att ta cykeln till jobbet.

Efter pension flyttade han tillbaka till Tyskland och dog något år senare. Blev kanske för mycket av hemlandets transformatorolja.

I Belgien var det en omtalad giftskandal där ett företag som sålde oliv-olja blandade ut den med kondensator-olja.
Det är ett allmänt känt problem att olivolja naturligt innehåller många dioxiner och PCB.

OM PCB-olja kan man läsa här: http://www.sanerapcb.nu/web/page.aspx?sid=6102
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan jag fortsätta att använda kondensatorerna på bilden tror ni? Jag vet ej skick på dem de har ju hängt med ett bra tag, de är garanterat inte helt täta längre. :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Första tanken jag fick var att ditt tangentbord möjligen är farligare för hälsan än kondensatorerna. :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, ja, dethär är garanterat biohazard, men mitt riktiga gick sönder, detta var det enda jag hittade inne på logen som över huvud taget fungerade... :D
Edit, ja, jag har beställt ett nytt tangentbord... :D

Tänkte mest att man fingrar ju mycket på kondensatorerna när man hämtar dem ur skåpet, när man kopplar in och ur dem, osv... Vet ej om det bara är vax eller om de tär olja som läkt. :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

PCB har ju kloratomer i sig så det borde gå att testa kemiskt på något sätt. :humm:
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Det finns testkit att användas i fält för just PCB men dom är svindyra, eller har iallafall varit det. Förra stället jag bodde på där hade ett gäng "kabelskalare" hanterat både kabel som bränts ren för att säljas och transformatorer och kvar på logen stod 2 fat olja av okänd härstamning. Eftersom jag kände en gubbe på elverket frågade jag honom om farligheten med just den oljan och fick till svar, "ääääh tanka bilen med den och kör upp den vetja, farligare är den inte" och sagt och gjort, det året blev det väldigt billiga mil. :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mizzarrogh skrev: 8 oktober 2023, 19:22:45 Ok, ja, dethär är garanterat biohazard, men mitt riktiga gick sönder, detta var det enda jag hittade inne på logen som över huvud taget fungerade... :D
Edit, ja, jag har beställt ett nytt tangentbord... :D

Tänkte mest att man fingrar ju mycket på kondensatorerna när man hämtar dem ur skåpet, när man kopplar in och ur dem, osv... Vet ej om det bara är vax eller om de tär olja som läkt. :humm:
Min tanke är att dessa kondensatorer verkar ha gjort rätt för sig. De borde väl gå att ersättas med något modernare. Känns som de borde få besöka "capacitor heaven".
Skriv svar