Rykande MOSFET

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Rykande MOSFET

Inlägg av simon78 »

Jag rökte precis en MOSFET (IRF540N). Jag använde den till att dra en solenoid . Motstånd över spolen är ca 0.6Ohm. Den klara fin-fint att dra, men då jag lät den ligga dragen några sekunder så började den osa och ryka. Den klarade strömmen utan större problem tror jag, det var väl värmen som skickade den till MOSFET-himlen. Jag antar att jag kan montera den på en plåt eller kylfläns för att hålla den levande. Den ska användas i snitt 3sek, max 10 med minst 15 min mellan användning. Hur mycket kylning krävs, mellan tummen och pekfingret, för att få den att överleva?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Urk, klart att du MÅSTE kyla den stackaren... Strömmen skall den fixa, men Inte värmen. Kör du den så sällan och så kort tid så klarar du dig med ett enkelt kylelement. Vikten och termiska resistansen mellan trissa och Aluklump är viktigare än att titta på termiska resistansen emot luften.

ELFA 75-628-20 duger, inga supermarginaler och den tåler INTE att vara till hela tiden, så testa det inte....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MOSFETar är väl mer till för att slås av och på hela tiden för då kan dom hålla för stora strömstyrkor kontinuerligt. Så tex om du hade drivit den med en PWM signal så hade du inte behövs kyla den alls skulle jag tro. Den klara spänningen och så och du har inte för hög spännning in på gaten på den?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

20A last Rdson på 44mOhm ger ändå en förlusteffekt på 15-20W och med en normal TO220 kapsel så kommer trissan utan kylning att bli typ... för varm.. 1200 grader typ ;)

Utan kylning så överlever den ungefär 1,5W i förlusteffekt vilket ger en maxström på cirka 5A...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så den hade så stor rds, jag kollade visserligen aldrig upp dess datablad.. Men då är ju ett kylelement på sin plats oavsett vilket. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man kör den med PWM så blir den snarare varmare. Det kan bli ganska stora förluster i omslags ögonblicket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det har jag faktiskt inte själv varit med om någon gång.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tackar. Satte på en kylfläns och solenoiden drar finfint, utan att grilla några komponenter! Problemet är att den drar lite väl lätt, det räcker att peta lite på gaten så drar solenoiden. Jag hade tänkt att använda bygget till att stänga av båtmotorerna. Kan ju bli spännande om solenoiden drar vid fel tillfälle :)
Går det att fixa det på något vis? Nu har jag en pulldown på 10M och ett gatemotstånd på 100K. Är det olämpliga värden?

Förresten, jag behöver inte frihjulsdiod på denna mosfetten va? Den har ju liksom en inbyggd?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frihjulsdiod behövs nog inte om du inte ska köra med PWM. Då kan det vara bra med en bättre externt. Du bör nog ha ett mindre pulldown motstånd. Det andra vet jag inte. Men det verkar stort det med tycker jag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv brukar jag aldrig ha högre pulldown än 100k, och ibland tom lägre för att vara säker på att en mosfet verkligen stängs av. Vet sedan inte om du behöver ett gate motstånd alls, kanske annars räcker med ett på 10k eller så.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Pulldown på 10k och gatemotstånd så litet som möjligt beroende på hur stark drivare du har, men typ 1k borde fungera bra. Blir störtåligare om man tar lägre resistorvärden.

Nej, som sagt, normal klarar sig MOSFETAR utan externa frihjulare, men med PWM av induktiva laster lönar sig det nästan alltid att ha en bra extern frihjulsdiod då denna både är bättre och att den tar en hel del av förlusteffekten ifrån MOSFETEN.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du skriver inte hur du kopplat in den *hint* men om du kopplar in den med

source mot jord,
drain mot solenoidben 1 och
vcc mot solenoidben 2

så måste du ha en frihjulsdiod mellan Vcc och drain, dvs mellan soleniodens bägge ben (kopplad så att den inte leder då mosfeten drar). Dioden inuti trissan gör _ingenting_ i denna konfiguration, det är en vanlig miss att tro det. Inbyggda dioden fungerar bara som skydd i bryggkopplingar.
Skriv svar