Är armaturen säker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1252
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Är armaturen säker?

Inlägg av CDR »

Hej.

Skriver inte i denna avdelning så ofta för jag pysslar inte mycket med el. Men nu har jag en fråga.

Håller på att nåla ett rum i källaren men det är inte mycket ljus där inne. I taket sitter en stackars lysrörs armatur med gulnat (plast) glas och skäms. Via den stora China shopping portalen köpte jag en gång en LED armatur som jag sedan aldrig använde. Funderar på om jag kan (får) sätta upp den i källaren. LED drivern är inte jordad vad jag kan se och det är ju lite känsligt med regler och så (men jag tror inte någon belysning i källaren är jordad). :humm: Är det lönt att fråga en elektriker om han vill montera upp armaturen?
IMG_20230916_151249_596.jpg
IMG_20230916_151401_373.jpg
IMG_20230916_151321_062.jpg
IMG_20230917_085130_823.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11425
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är armaturen säker?

Inlägg av Klas-Kenny »

Transformatorn är ju märkt som dubbelisolerad, så den bör vara OK utan jord (om man nu kan lita på märkningarna).

Men själva kapslingen ser ut att vara i metall. Vilket är okej i sig, så länge allt är dubbelisolerat fram till metallkapslingen.
Dock så ser sladdarna ifrån nätanslutningen ut att vara av enkelisolerad typ, vilket jag vill påstå inte är okej om det inte kan garanteras att de inte ligger emot plåten och ej heller är åtkomliga att peta på när armaturen är installerad.
Bo.Siltberg
Inlägg: 369
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Är armaturen säker?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ja, den armaturer ser ut att vara avsedd att skyddsjordas, och kanske finns det en skruv för detta i plåten nånstans. Den skruven borde sitta i närheten av märket för skyddsjord på ena bilden. Det ska finnas en märkskylt på armaturen som talar om detta.

Och i källaren får man nog anse att alla vägguttag och taklampor ska ha skyddsjord framdragen.

Det kanske enklaste är att leta efter en äkta dubbelisolerad armatur.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1252
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Är armaturen säker?

Inlägg av CDR »

Menar du kablarna som går ut genom hålet eller de som går till LED-remsorna? Nätkabeln är jätte kort och kan ersättas med kabeln som kommer från taket (sista bilden, det satt en keramik armatur där från början). När armaturen är uppsatt täcks allt av en kåpa så man ska inte kunna pilla på något.

Ja, en bättre armatur vore nog ett korrekt alternativ. Ville bara fråga.
Skriv svar