Det var länge sedan jag blev imponerad av vad, som hittas på nätet. Ständigt mest, lika stressande som irriterande; Call To Action, dvs köp! Köp! Nyttiga träffar förefaller bortfiltrerade. Detta forum, är ett glädjande och befriande undantag och jag har spenderat en del tid med, att läsa trådar och inlägg. Och det med stor behållning, speciellt tråden; ”Är blyfri lödning verkligen ok?” uppdaterade min utdaterade kunskap i ämnet lödning. Meniallafall.
Bilderna på utedelens PCB, CU-CE9PKE beskriver bättre än ord, resultatet av ett slags överslag eller hellre spik, vilken därtill rejält brände toans PAX-fläkt, slog ut Verisure-larmet och adaptern, en klockradio och adaptern, Trygghetsvakten på vinden, Boschhällens (IKEA) display och ugn. Proppen (10A) till fläkten på dass var den enda som gick. Innerdelens PCB, är däremot, hel och ren, inte ens minsta missfärgad och säkringen är också hel.
Klen tröst, då jag såg tusenlapparna försvinna som rymdstenar i ett svart hål – men nej! Av ett antal goda skäl, inte minst ekonomiska, ämnar jag, om det är möjligt, försöka fixa PCB:n. Visserligen är mitt ”projekt” något mer avancerat än, att reparera likriktarbryggor i adaptrar, men vadå? Inte heller är jag något elektroniskt lejon på kort- och komponentnivå, fast diggar det skarp och har som pensionär gott om tid, eller ja – relativt sett, då.

1. om det överhuvud är möjligt, att skaka liv i kortet igen? Om nej, blir övriga frågor överflödiga.
2. vilka komponenter, som standardmässigt går sönder i detta scenario.
3. om det går, att på kortet mäta sig fram till fler trasiga komponenter.
Sedan får någon gärna förklara vad som sannolikt förorsakade katastrofen och tipsa om sätt, att undvika en lika kostsam repris. Till skillnad från den lokala elleverantören, menar jag, att smällen kom, sas utifrån. Den elbaserade teknologin, vilken återfinns i vanliga hushåll kan förvisso åstadkomma präktiga kortisar, men jag ställer mig synnerligen skeptisk till teorin om, att den skulle kunna alstra ett sådan våldsam kraftstöt. Hade ex.vis ett kontaktdon med jordfelsbrytare förhindrat spiken?
Så här ser eländet ut.
Bild 1: Ut- och insidan på ramen PCB:n sitter i, med komponentsidan neråt.
Bild 6: Fotodetalj av katastrofområdet.
En PDF-fil; Bilder-2-5_cu-ce9pke.pdf har fogats till inlägget med följande innehåll:
Bild 2: PCB:n grafiskt återgiven med placerade komponenter.
Bild 3: Kopplingsschema
Bild 4: Foto av PCB:n - Komponentsida.
Bild 5: Foto av PCB:n - Undersida.