Rep. av PCB, Panasonic Inverter CS-CE9PKE (CU-CE9PKE)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Roydestroy

Rep. av PCB, Panasonic Inverter CS-CE9PKE (CU-CE9PKE)

Inlägg av Roydestroy »

Hej alla,
Det var länge sedan jag blev imponerad av vad, som hittas på nätet. Ständigt mest, lika stressande som irriterande; Call To Action, dvs köp! Köp! Nyttiga träffar förefaller bortfiltrerade. Detta forum, är ett glädjande och befriande undantag och jag har spenderat en del tid med, att läsa trådar och inlägg. Och det med stor behållning, speciellt tråden; ”Är blyfri lödning verkligen ok?” uppdaterade min utdaterade kunskap i ämnet lödning. Meniallafall.

Bilderna på utedelens PCB, CU-CE9PKE beskriver bättre än ord, resultatet av ett slags överslag eller hellre spik, vilken därtill rejält brände toans PAX-fläkt, slog ut Verisure-larmet och adaptern, en klockradio och adaptern, Trygghetsvakten på vinden, Boschhällens (IKEA) display och ugn. Proppen (10A) till fläkten på dass var den enda som gick. Innerdelens PCB, är däremot, hel och ren, inte ens minsta missfärgad och säkringen är också hel.

Klen tröst, då jag såg tusenlapparna försvinna som rymdstenar i ett svart hål – men nej! Av ett antal goda skäl, inte minst ekonomiska, ämnar jag, om det är möjligt, försöka fixa PCB:n. Visserligen är mitt ”projekt” något mer avancerat än, att reparera likriktarbryggor i adaptrar, men vadå? Inte heller är jag något elektroniskt lejon på kort- och komponentnivå, fast diggar det skarp och har som pensionär gott om tid, eller ja – relativt sett, då. 8) I alla händelser skulle jag vara mycket tacksam för vägledning till, att återställa PCB:n. De synbart förstörda komponenterna har listats och samtliga dioder och z-dioder har mätts och alla utom en piper, en väg. D8 piper bägge. De tre glassäkringarna är hela och där upphör mina testkunskaper, varför jag således behöver veta:

1. om det överhuvud är möjligt, att skaka liv i kortet igen? Om nej, blir övriga frågor överflödiga.
2. vilka komponenter, som standardmässigt går sönder i detta scenario.
3. om det går, att på kortet mäta sig fram till fler trasiga komponenter.

Sedan får någon gärna förklara vad som sannolikt förorsakade katastrofen och tipsa om sätt, att undvika en lika kostsam repris. Till skillnad från den lokala elleverantören, menar jag, att smällen kom, sas utifrån. Den elbaserade teknologin, vilken återfinns i vanliga hushåll kan förvisso åstadkomma präktiga kortisar, men jag ställer mig synnerligen skeptisk till teorin om, att den skulle kunna alstra ett sådan våldsam kraftstöt. Hade ex.vis ett kontaktdon med jordfelsbrytare förhindrat spiken?

Så här ser eländet ut.
Bild 1: Ut- och insidan på ramen PCB:n sitter i, med komponentsidan neråt.
Bild 6: Fotodetalj av katastrofområdet.

En PDF-fil; Bilder-2-5_cu-ce9pke.pdf har fogats till inlägget med följande innehåll:
Bild 2: PCB:n grafiskt återgiven med placerade komponenter.
Bild 3: Kopplingsschema
Bild 4: Foto av PCB:n - Komponentsida.
Bild 5: Foto av PCB:n - Undersida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Rep. av PCB, Panasonic Inverter CS-CE9PKE (CU-CE9PKE)

Inlägg av breflabb »

Min spontana gissning är att elektrolytarna har kokat och gått varma " HETA "
På grund av överspänning, antingen från nätet eller från själva apparaten.
Det går säkert att fixa trots det hemska haveriet, men det kommer att kosta
både tid och pengar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att det är ett rätt vanligt fel på vissa Panasonic.
Roydestroy

Inlägg av Roydestroy »

Tack breflabb
Kortet kostar omkring 11Tkr och en nyinstallation mellan 20 och 25 tusen. Där finns således en ganska bred marginal och "hemläxan", att kolla elektrolyterna ser jag som en god början.
och
tack TomasL
Menar du, att systemet blivit ostabilt, vilket lett till att någon komponent fallerat och i raset, sas rivit med sig övriga apparater. Mitt omfattande sök på märke och modellnummer fann inga sådana uppgifter. Men berätta gärna mer för det är Intressant och värt att följa upp. Vi måste ha haft tur med vår CS-CE9PKE, som installerades 2015 och vilken funkat klockrent från dag ett, fram till totalhaveriet. Det är visserligen en enkel och Panasonics billigaste modell, men perfekt för vår stuga med öppen planlösning på 85 kvm. Vi blev smått imponerade, en vinter, då den utan problem pallade -23 grader och lämnade även då en jämn och behaglig värme.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Alla elektrolyter på bilden är väck. Om du tittar på topparna så är dom bulliga.
Jag skulle börja med att märka på något sätt var dom skall sitta och sedan plock ut
alla, sedan rengöra hela kretskortet med isopropyl och titta efter flera havererade komponenter
på det viset kan du kanske bilda dig en uppfattning om läget.
Men rent måste du göra eftersom sotet kan göra att du får massor med krypströmmar annars
Och ALLA lytar måste bytas samtidigt
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Roydestroy skrev: 13 september 2023, 01:59:35 ...
Bilderna på utedelens PCB, CU-CE9PKE beskriver bättre än ord, resultatet av ett slags överslag eller hellre spik, vilken därtill rejält brände toans PAX-fläkt, slog ut Verisure-larmet och adaptern, en klockradio och adaptern, Trygghetsvakten på vinden, Boschhällens (IKEA) display och ugn. Proppen (10A) till fläkten på dass var den enda som gick. Innerdelens PCB, är däremot, hel och ren, inte ens minsta missfärgad och säkringen är också hel.
...
Hoppas kortet kan lagas!
Jag tycker att det förefaller lovvärt och som en bra idé att försöka laga kretskortet i VP-ns utedel.

Du har väl någon eller några veckor på dig innan VPn behövs för uppvärmning?

Du har fått några goda råd som förhoppningsvis leder dig vidare på vägen mot att få kortet att fungera igen.

Jag skulle kanske lägga till ett råd att gå igenom hela utedelen, främst då kabeldragning. Det kan vara mer som är bränt eller skadat. Kolla även transformatorerna på kortet. Om dom är brända så är dom kanske svåra att laga eller att få tag på nya?

Runt 11' för det kortet tycker jag låter mycket. Om det skulle komma till att det behövs ett nytt kort så kanske det går att hitta kortet billigare via någon annan kanal? Försök att hitta ett reservdelsnummer att söka på.

Jag hitade en servicemanual. Se nedan. Om jag hittat och läst rätt så heter kortet CWA73C7966R.
Här finns det, om det nu är rätt kort, för 4832:50. Lite bättre än 11'. Jag vet inget om leverantören.
https://citcop.se/produkt/pcb-cu-ce9pke-outdoor-unit/
Det fanns några liknande kort på ebay, men jag hittade inte rätt kort där.

Orsak
Att all denna utrustning skadats samtidigt skulle jag gissa beror på åska. Ett åsknedslag i närheten med "spikar" som antingen kommit in via elnätet eller kommit till genom induktion.
Hur kan man minska risken för att det händer igen?
Några funderingar:
1. Bor du "på landet" med elledning eller delar av elledningen i luften?
2. Går det i så fall att få ner ledningen i marken? Om det t.ex. bara är "från stolpe och in" som är i luften.
3. Luftledning eller inte. Kanske borde ett skydd mot åska och andra transienter på elnätet installeras?
Allmänt om åskskydd på inkommande elnät.
http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtsky ... skydd.html
Lite mer specifikt om detta.
https://www.elinstallatoren.se/2018/08/ ... mponenter/
4. Finns något annat som kan "plocka upp" induktion från åsknedslag i närheten, som t.ex. en TV-antenn på taket? I så fall bör den skyddas och hindras från att leda åska in i huset.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Behöver inte vara åska.
Har en känsla av att vissa Panasonic modeller är extremt transientkänsliga.
Har bytt en del sådana maskiner med samma fel, dvs inverterkorten totalförstörda.
På ett ställe jag bytte fanns det 2 Panasonic och en Daikin, bägge Panasonic gick sönder samtidigt, men inte Daikin maskinen.
När jag pratade med ägaren, så trodde han att det var i samband med solcellsinstallationen.
Jag skulle nog inte lägga pengar på att byta korten, då risken är stor att det händer igen.
Är också tveksam till att det överhuvudtaget går att reparera, då det sannolikt är fler osynliga skador, typ processor mm.
Mitt råd är att byta maskin, istället.
När maskinen byts är det också lämpligt att byta rören mellan inne och utedel, för att undvika inkompabilitet mellan olika oljor.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

TomasL:

Notera vad det var som gick sönder samtidigt som VP-ns utedel.

– Toans PAX-fläkt.
– Verisure-larmet och adaptern till detta.
– En klockradio och adaptern till denna.
– Trygghetsvakten på vinden.
– Boschhällens (IKEA) display och ugn.
– En säkring.

Att alla dessa utrustningar går sönder samtidigt därför att dom är "extremt transientkänsliga" får nog ses som osannolikt.

Jag tror att vi kan utgå från att det finns en gemensam orsak.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag beskrev vad som hänt med andra liknande Panasonik pumpar, inte specifikt denna.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Det borde väl nästan gå att hitta en gammal utomhusdel på tippen och slakta dess kort och sen byta elyterna på den istället? Jag tror denna VP är ganska vanlig (var vanlig in alla fall) Jag har själv haft två likadana... Sen med hänsyn till ålder så köp inte ett nytt kort, då tror jag det är bättre med en typ "Julapump" Det har jag nu köpt några stycken av genom åren och alla lever fortfarande. (Från 4000 kr, nu ca 6000 kr vid extrapris)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Problemet med julapumparna idag är att det numera krävs en installation av kylmaffian, som ofta kostar mer än luftvärmepumpen.

..Och så är det ÄVEN om det är en QC-pump där det tar ett dagisbarn 3 minuter att koppla ihop rören.
Skriv svar