Styrbox till MC + kabelskarvning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 129
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Styrbox till MC + kabelskarvning

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag har en lite tråkig situation där jag köpte en kabelhärva av en snubbe men det visade sig att kontakten till kontroll-boxen inte bassar (andra kontakter).
Nu har kille en annan kontrollerbox oxå att sälja men nu undrar jag om den passar till min elektronisa insprutning, den boxen har ett annat produktno,,er än min.
Min hete 8000H0596 samt ECU191-A002 och hans heter 8000B0654 samt ECU181-A001.

Vågar man chansa på att det bara är kontakten som skijer eller kan man tro det är olika programvara och det går åt skogen med min insprutning om jag byter box?

Alternativet är att jag försöker skarva ihop min kontakt med den inköpta kabelstammen, det är ett 20-tal tunna ledare som behöver skarvas - hur gär man det på bästa sätt?

Mycket tacksam för tips.
agehall
Inlägg: 431
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Styrbox till MC + kabelskarvning

Inlägg av agehall »

Steg 1 är att jämföra kretsschema för de olika varianterna (om det nu skiljer).

Om du kommer fram till att det bara är formen på kontakterna som skiljer, så skulle jag undersöka om det går att stifta om kontakten, dvs ta ut stiften från kontakten som inte passar och sätta dessa på rätt position i det kontaktstycke som passar.

Om du istället väljer att skarva ihop kablar så skulle jag rekommendera att du crimpar ihop kablarna. Löd inte för det är risk att det inte håller. Skydda skarven med krympslang avsedd för fuktig miljö (dvs som har lim på insidan) om det inte redan är något sådant skydd på crimp:en.
Skriv svar