Hej,
Jag har en vattenpump som vi kör på 3-fas, det är lite opraktiskt beroende på att jag skulle vilja kunna använda den även där jag inte har 3-fas.
Så frågan är om man skulle kunna koppla om den till att gå på 230 volt, 1-fas, istället?
Bifogar bilder på typskylt, kopplingsplintar och i instruktioner i kåpan.
Inkoppling motor
- Mizzarrogh
Re: Inkoppling motor
Stämmer det att den skall deltakopplas, dvs "tensione inferiore" = som det är nu men ett bleck saknas och en motorkondensator (25-30µF) skall, placeras mellan mitt och N? Eller?
Här finns lite tankar om detta, som kanske kan vara användbara?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... till-1-fas
/Pi
https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... till-1-fas
/Pi
en så stor motor med den sortens belastning, inte lämpligt att försöka köra den på en fas med kondensator
en frekvensomformare kan nog vara rimligast
eller skaffa en annan pump om det behövs, kan vara billigare
en frekvensomformare kan nog vara rimligast
eller skaffa en annan pump om det behövs, kan vara billigare
-
Jag tror att det kan bli problem med kondensatorlösning. Motorn blir ca 25% svagare. Men den måste ju orkar upp i sitt märkvarvtal, så sugförmågan kommer att minska. Orkar den inte upp i sitt märkvarvtal blir den överhettad. Man måste komma ihåg att en pump som kommer från Flygt är en väl avvägd kombination där pumpdelen matchar motoreffekt och varv.
Även jag tror i så fall mer på en 1-fas 230V omriktare med 3x230V ut, motor deltakopplad.
Även jag tror i så fall mer på en 1-fas 230V omriktare med 3x230V ut, motor deltakopplad.
Ja alla pumptillverkare har motorerna 100% anpassade till pumpen, det finns överhuvudtaget ingen reserv att ta till.
Varför inte köpa en färdig enfaspump?
Varför inte köpa en färdig enfaspump?