Paralell koppla AC
Paralell koppla AC
Som ämnet. Har 2 24V AC 100mA Tranformers men tro jag behöver mer amp för att driva prylen. Funkar det eller blir det kortis p.g.a ej synkad alternering?
Seriekoppling är väl inte att tänka på har flera 12V AC 850mA.
Något förslag hur man kan göra? eller bygga en enkel stepdown transformer.
Tacksam för svar
Seriekoppling är väl inte att tänka på har flera 12V AC 850mA.
Något förslag hur man kan göra? eller bygga en enkel stepdown transformer.
Tacksam för svar
Re: Paralell koppla AC
Kopplar du båda i fas så är det inga problem!Funkar det eller blir det kortis p.g.a ej synkad alternering?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det blir inte bra att parallellkoppla olika transformatorer, även fast de har samma märkspänning.
Antingen använder du bara de små, eller bara de stora.
Antingen använder du bara de små, eller bara de stora.
Förmodar att vad du menar med små & stora är effekten, men 12V traforn är lite större i dimension än 24V beror väl på amperen. Jag har en ganska avancerat mutimeter skall testa med en först.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo jo, men ska man parallellkoppla transformatorer ska de vara exakt likadana. Det var det jag menade.
Men du kan absolut seriekoppla sekundärerna på två st 12VAC 850mA så det blir 24VAC 850mA. Det är inge fara om ena råkar vändas fel. Då blir det bara noll volt totalt.
Men du kan absolut seriekoppla sekundärerna på två st 12VAC 850mA så det blir 24VAC 850mA. Det är inge fara om ena råkar vändas fel. Då blir det bara noll volt totalt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
FRågan är vad du ska göra med 'volten' och 'amperen'
.
Ska du likrikta och glätta för att få en användbar 'likvolt' och 'likspänning', ska du angripa problemet på annat sätt.
Har du två trafar kan du koppla dem såhär:

SPÄNNINGEN ut från likriktaren är VRMS = 0.7071VMAX.
STRÖMMEN är I = V(DC) / R(lasten)

Ska du likrikta och glätta för att få en användbar 'likvolt' och 'likspänning', ska du angripa problemet på annat sätt.
Har du två trafar kan du koppla dem såhär:

SPÄNNINGEN ut från likriktaren är VRMS = 0.7071VMAX.
STRÖMMEN är I = V(DC) / R(lasten)
Va det trodde jag inte! då kanske det fungerar! testade med 2 24V 100mA men det var antagligen för lite amp.MadModder skrev: ↑5 augusti 2023, 22:05:19 Jo jo, men ska man parallellkoppla transformatorer ska de vara exakt likadana. Det var det jag menade.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
För lite amp... Ström. De kan inte ge tillräckligt med ström. Strömmen mäts i enheten ampere.
Är du säker på att din pryl vill ha AC in?
Är du säker på att din pryl vill ha AC in?

Jo för jag körde DC först och den fungerade bra! sen var jag dum som skulle uppgradera med nytt software ocg då sa de gnarp
och timmars felsökning innan jag läste på en mycket liten sticker AC! och det beror på avståndet från power till gadget med DC blir det för stor förlust har jag räknat ut.