Hur hitta förstajacket
Hur hitta förstajacket
Hur hittar man förstajacket i en telefonistallation om det inte finns någon kopplingston.
Någon som har bra förslag?
Någon som har bra förslag?
Re: Hur hitta förstajacket
Det enda säkra är att följa ledningarna. Du vet ju annars inte om det sitter en gömd förgrening nånstans eller en skarv i en dosa där det inte längre sitter ett jack.
Om det handlar om att hitta första jacket för att köra ADSL så är det ju egentligen inte nödvändigt att filtret sitter i första jacket, så länge man inte har några telefoner anslutna i jacken som är före.
Om det handlar om att hitta första jacket för att köra ADSL så är det ju egentligen inte nödvändigt att filtret sitter i första jacket, så länge man inte har några telefoner anslutna i jacken som är före.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Leta upp alla jack, öppna dom, det jack som har annan färg eller storlek på kabel som är anslutet i toppen på uttaget är inkommande.
I gamla jack är det väl de nedre skruvarna som är inkommande? Det brukar vara 6 skruvar, 4 nere och 2 uppe.
Av de 4 nedre går 2 till jackets nedre anslutningar och de andra två går till förbikopplingen som bryts när man sätter i en propp. Normalt byglar man dem, minns inte exakt i vilka lägen man inte byglade (gissar att det kan varit med chef-sekreterarkoppling eller liknande).
De två översta går vidare till nästa jack.
Men det är inte säkert det är olika kabel, om det är i en lägenhet så brukar det vara samma typ av ledning från plinten i trapphuset till första jacket som det är mellan jacken.
Av de 4 nedre går 2 till jackets nedre anslutningar och de andra två går till förbikopplingen som bryts när man sätter i en propp. Normalt byglar man dem, minns inte exakt i vilka lägen man inte byglade (gissar att det kan varit med chef-sekreterarkoppling eller liknande).
De två översta går vidare till nästa jack.
Men det är inte säkert det är olika kabel, om det är i en lägenhet så brukar det vara samma typ av ledning från plinten i trapphuset till första jacket som det är mellan jacken.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fast jag hade nog fel om var de extra skruvarna sitter ser jag, googlar jag verkar de sitta uppe. Så då var det väl då så att man kunde välja att det går vidare till ett jack om det inte sitter en propp i och ett annat jack om det sitter en propp i.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Skruvarna som går till tungorna som går isär när man trycker i en kontakt bryts helt. Finns ingen växlande funktion.
Två går till nedre, två till övre, och två till kontakttungorna.
Två går till nedre, två till övre, och två till kontakttungorna.
gör en kortslutning i det jack det inte finns ngn kopplingston i, och leta efter punkter där det finns spänning.
eller sätt i en pinne i hålet i mitten i alla jack, det jack som har spänning på de undre är första jacket.
om det nu inte är avbrott innan det. givetvis.
-
När jag jobbade på Televerket på 60-talet fick man klara sig med ett batteri och en hörlur(själva den runda insatsen).Det gick det också.
Var man bundis med stationsmästaren kunde man kanske få låna ett universalinstrument.
Dialogens koppling:
Var man bundis med stationsmästaren kunde man kanske få låna ett universalinstrument.
Dialogens koppling:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men det är kanske inte så att jacken är kopplade korrekt?.
Man har ju under årens lopp sett diverse kopplingar av telefonjack.
Alla parallella till exempel.
Men seriekoppling är väl det korrekta.
Man har ju under årens lopp sett diverse kopplingar av telefonjack.
Alla parallella till exempel.
Men seriekoppling är väl det korrekta.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, har man t.ex inget abonnemang så finns ingen spänning fram.
Men stoppar man en pinne i alla uttag, och kortsluter övre paret i ett uttag, letar efter vilket nästa uttag är genom att mäta kontinuitet på nedre paren, sen kortsluta i nästa. Efter ett tag har man gjort sig en karta och vet vilket som är först.
Om det inte är fulkopplat förstås så alla nedre par sitter ihop.
Nej det finns inget abb i nuläget, tanken är att försöka få till IP-telefon i alla jack.
Mitt första ADSL-modem med IP-tele skötte det där riktigt snyggt, anslöt sej via ADSL på inkommande pinnar, och matade sedan ut IP-tele på nedre pinnarna i första jacket så att övriga telefoner funkade rakt av.
Det var även en dubbelpropp så man kunde ha en telefon i första jacket med.
Så funkar inte IP-teleroutern till min fiber jag har nu, men eftersom jag bara har en telefon ansluten så har jag inte brytt mej om det.
Det var även en dubbelpropp så man kunde ha en telefon i första jacket med.
Så funkar inte IP-teleroutern till min fiber jag har nu, men eftersom jag bara har en telefon ansluten så har jag inte brytt mej om det.
Mycket bra har redan skrivits, men:
Koppla in en klen kortslutningsskyddad spänningskälla på de två övre pinnarna i ett valfritt jack, och se till att nånting av plast påverkar brytfunktionen (enklast att använda en riktig telefonkontakt).
Alla efterföljande jack kommer då ha spänning medan föregående kommer vara spänningslösa.
Rekommenderar dock att lyfta på locket och kolla så att alla jack är kopplade så att de bryter innan du börjar mäta på t.ex. ovanstående vis. Före DSL var det inte ovanligt att ändra så att alla låg parallellt, och när DSL kom så ändrade man så att enbart första jacket bröt. Det var väl ingen i en vanlig familj som faktiskt ville ha brytfunktionen för vanliga telefoner, förutom möjligtvis om man ville bryta bort nån telefonsvarare som annars kunde stå och gagga parallellt medan man försöker prata.
P.S. om du har lite tur så är det fyrledare draget mellan jacken. I så fall kan du leta reda på ett jack i mitten och koppla så att du kan ha varsin IP-tele-mojäng till varje jack. Om du har säg fem jack totalt och hittar jacket i mitten så kan du använda fyrledarna för att mata två jack åt varje håll separat, och givetvis kan jacket du gör allt detta vid ha en ytterligare egen matning. Så ett par IP-telefonilådor och nån liten burk som kör Asterisk så har du kombinerat intercomsystem och extern koppling.
Bonus: Har ännu inte orkat prova det själv, men det finns mjukvara för att kombinera blåtand på dator med asterisk så att asterisk ser ut som ett blåtandheadset mot en mobiltelefon och kan använda mobilen som extern linje. Då kan du när du är hemma ha din mobil liggande t.ex. på laddning och om det ringer till den eller om du vill ringa ut så kan du använda de fasta telefonerna för att svara/ringa.
Bonus: Idag är väl begagnade ip-telefoner och också kontorstelefonväxlar med tillhörande telefoner så billiga så det kan kanske vara värt att överväga sådana. Nackdelen med begagnade kontorstelefonväxlar är väl att de billigaste sällan har stöd för analog nummerpresentation eller har stöd för att prata IP mot något annat utan i bästa fall kan de prata ISDN eller liknande. Men det finns de som pratar IP eller åtminstone stöder nummerpresentation.
Koppla in en klen kortslutningsskyddad spänningskälla på de två övre pinnarna i ett valfritt jack, och se till att nånting av plast påverkar brytfunktionen (enklast att använda en riktig telefonkontakt).
Alla efterföljande jack kommer då ha spänning medan föregående kommer vara spänningslösa.
Rekommenderar dock att lyfta på locket och kolla så att alla jack är kopplade så att de bryter innan du börjar mäta på t.ex. ovanstående vis. Före DSL var det inte ovanligt att ändra så att alla låg parallellt, och när DSL kom så ändrade man så att enbart första jacket bröt. Det var väl ingen i en vanlig familj som faktiskt ville ha brytfunktionen för vanliga telefoner, förutom möjligtvis om man ville bryta bort nån telefonsvarare som annars kunde stå och gagga parallellt medan man försöker prata.
P.S. om du har lite tur så är det fyrledare draget mellan jacken. I så fall kan du leta reda på ett jack i mitten och koppla så att du kan ha varsin IP-tele-mojäng till varje jack. Om du har säg fem jack totalt och hittar jacket i mitten så kan du använda fyrledarna för att mata två jack åt varje håll separat, och givetvis kan jacket du gör allt detta vid ha en ytterligare egen matning. Så ett par IP-telefonilådor och nån liten burk som kör Asterisk så har du kombinerat intercomsystem och extern koppling.
Bonus: Har ännu inte orkat prova det själv, men det finns mjukvara för att kombinera blåtand på dator med asterisk så att asterisk ser ut som ett blåtandheadset mot en mobiltelefon och kan använda mobilen som extern linje. Då kan du när du är hemma ha din mobil liggande t.ex. på laddning och om det ringer till den eller om du vill ringa ut så kan du använda de fasta telefonerna för att svara/ringa.

Bonus: Idag är väl begagnade ip-telefoner och också kontorstelefonväxlar med tillhörande telefoner så billiga så det kan kanske vara värt att överväga sådana. Nackdelen med begagnade kontorstelefonväxlar är väl att de billigaste sällan har stöd för analog nummerpresentation eller har stöd för att prata IP mot något annat utan i bästa fall kan de prata ISDN eller liknande. Men det finns de som pratar IP eller åtminstone stöder nummerpresentation.