Slut med germanium och gallium
Slut med germanium och gallium
Germanium och gallium är ju ganska viktiga för elektronik
men nu kommer det bli svårare att få tag på då Kina
inför restriktioner av export. Finns dessa ämnen
i någon större utsträckning här hemma?
men nu kommer det bli svårare att få tag på då Kina
inför restriktioner av export. Finns dessa ämnen
i någon större utsträckning här hemma?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Slut med germanium och gallium
2023-08-02 (källa: BBC):
/Pi
https://www.bbc.com/news/business-66118831Gallium and germanium: What China’s new move in microchip war means for world
/Pi
har fått för mig att germanium och gallium är för billigt så att det inte lönar sig att bryta där det finns utanför china som hittills säkert
hållit upp produktionen för att hålla ner priserna.
det kommer säkert att bli brist inom kort tid innan andra utvinningar kommit igång.
hållit upp produktionen för att hålla ner priserna.
det kommer säkert att bli brist inom kort tid innan andra utvinningar kommit igång.
Hittade det här på SGU:s sida om germanium. Finland tydligen och att det finns i Askersunds-gruvan.
Omkring 80 procent av produktionen sker dock i Kina med Finland, Ryssland och Kazakstan efter.
I Sverige bryts inget germanium. I Zinkgruvan i Askersund finns dock vissa fynd av germanium, men en rapport från 2016 visar att de inte är brytvärda i dagsläget. Germanium kan däremot återvinnas, omkring 30 procent av all germaniumproduktion kommer från återvinning.
Försökte googla lite. Verkar som att germanium mest används till optisk elektronik. Är germanium ens enda rimliga sättet att göra dessa saker? Och vilka andra saker används germanium till?
Håller med om analysen att det kommer uppstå tillfällig brist och sen kommer allt bli ungefär som innan, med nån smärre prisskillnad.
Håller med om analysen att det kommer uppstå tillfällig brist och sen kommer allt bli ungefär som innan, med nån smärre prisskillnad.
Problemen är nog mest galliumet som används i mycket, har för mig det går att byta ut i iallfall LED men med då sämre verkningsgrad och ljus hos LED vilket ju förstås varken industrin eller konsumenterna vill ha. Germanium är sedan eftertraktat i bla värmekameror så militären kan ev få lite problem då de bara vill ha det bästa och stora linser och mycket germanium. Där finns dock supplement men som inte är riktigt lika bra och militären vill ju som sagt bara ha det bästa så dom kan kanske ev börja klaga för dom kommer inte att gå över till något annat oavsett som jag ser det.
Mill-specade prylar behöver nödvändigtvis inte vara det som är bäst.
Ja, germanium har den intressanta egenskapen att det är genomskinligt för IR men blockerar UV och synligt ljus.
Mill-specade, nej det är ju helt beroende på vem som köper dom eller de är gjorda för. På konsument marknaden så kan du normalt glömma germanium i de linssystemet men grejen kan ju vara internt mil-speccad ändå.
Jobbade på ett företag för en liten tid sedan där vi höll på med bla värmekameror och bla för militärt bruk. Får inte gå in på några detaljer men kan bara säga att jag såg inget annat material i linserna än germanium, oavsett storlek och som inte bara var några cm om vi säger. Zn-Sn och dylika Ir transparenta material var bannlysta där.
Jobbade på ett företag för en liten tid sedan där vi höll på med bla värmekameror och bla för militärt bruk. Får inte gå in på några detaljer men kan bara säga att jag såg inget annat material i linserna än germanium, oavsett storlek och som inte bara var några cm om vi säger. Zn-Sn och dylika Ir transparenta material var bannlysta där.