Basen har ljud då den stänger av

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Basen har ljud då den stänger av

Inlägg av DennisCA »

Installerade en aktiv bas, fick med diverse stereoutrustning med min bil så jag installerade den. Den funkar som den ska tycker jag. Men då jag vrider om nyckeln då jag stannar bilen kommer ett "Paff" ljud från baslådan. Jag tänker det händer p.g.a. att strömmen försvinner direkt. Kunde man fixa problemet genom att lägga en passlig kondensator mellan plus och minuskabeln?

Tänker då blir det en mindre abrupt avstängning av strömmen.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Basen har ljud då den stänger av

Inlägg av MiaM »

Var har du kopplat pluskabeln?

Allmänt så för cirka alla bilstereotillbehör så bör man koppla plus direkt till batteriet (via säkring) eller allmänt på någon matning som inte bryts av nyckeln, och låta en separat remote-styrsignal slå av/på.

Steg ett är väl att ta reda på om det är baslådan eller om det är stereon som skapar ploppljudet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Den har väl en plus som ska kopplas direkt till batteriet (via säkring), och en remote som styrs av stereon?
För var det så iallafall, men här finns inte mycket info att gå på än.. :)
svanted

Inlägg av svanted »

det är mest troligt insignalen som orsakar det,
prova dra ur signalkällan och kortslut ingång till slutsteget och kolla om det försvinner,
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja tidigare ägaren hade halvt gjort det färdigt, jag tror det är direkt kopplat till batteriet faktiskt, via en säkring. Så det kan mycket väl vara så att det är stereon som gör det när den stänger av. För den slår av då man slår av bilen.

Här kan man se hur den kopplas, jag har kopplat till de bakre högtalarna enligt manualen.
https://www.libble.eu/blaupunkt-thb-200a/c61689/
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Sedär, den har ingen remote. Då lär den stänga av och på beroende på om den "hör" något på ingångarna.
Men som svanted säger, sannolikt kommer ploppet från stereon och förstärks då av basen.

Frågan är om det finns en lösning, eller om du bara får leva med det. Kanske därför var det inte färdigt? Kanske förre ägaren tröttnade och kopplade ur?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

svanted skrev: 1 augusti 2023, 15:44:45 det är mest troligt insignalen som orsakar det,
prova dra ur signalkällan och kortslut ingång till slutsteget och kolla om det försvinner,
Den testen, kanske kompletterad med samma test men med öppen ingång, skulle visa om problemet kommer från slutsteget eller innan. Beroende på resultat skulle dom (enkla) testerna kunna ge vägledning om hur problemet kan åtgärdas.

/Pi
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det är inget högprioriterat problem, har mycket annat att göra. Så nåt testande får bli tills det jag har tid och ork övers.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

FormerMazda skrev: 2 augusti 2023, 06:51:43Sedär, den har ingen remote. Då lär den stänga av och på beroende på om den "hör" något på ingångarna.
Men som svanted säger, sannolikt kommer ploppet från stereon och förstärks då av basen.

Frågan är om det finns en lösning, eller om du bara får leva med det. Kanske därför var det inte färdigt? Kanske förre ägaren tröttnade och kopplade ur?
Relä som kortsluter signalen då reläet är avstängt, och mata reläet från remotesignalen? Backspänningsdiod och/eller RC-snubber över reläspolen är nog en bra idé.
Skriv svar