Problem med elcykel Cannonkdale

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Problem med elcykel Cannonkdale

Inlägg av Janson1 »

Hej, Vi har en Cannondale Neo 2 elcykel som helt plötsligt eldrivningen gett upp på. Garantin gick ut för ett par månader sedan så jag tog isär delarna själv och har nu kollat at: Batteriet är 10x2 celler, alltså ca 40 volt och alla BMS:ens inkablar har 4 volts höjning inom någon tiondel. Det finns två NTC-motstånd som mäter ganska exakt lika så dom är nog också hela. Med detta så bedömer jag batteriet som ok och dessutom fulladdat. Felet är att den inte vill starta alls, det händer ingenting vilken/vilka knappar man än trycker på. Själva batteripacken har tre kretskort varav kort 1 är ON/Off kort och kraftelektroniken som sen kort två styr vilket är BMS kortet och dess spänningsbalanseringar. Kort två har nog även prosessorn för tryckknapparna mm och ingångar från elmotorns hallgivare eller så.. Kort tre är själva trefas drivkortet till elmotorn. Alla dom här korten jobbar ihop. Ja, vad bör man börja någonstans? Går det att få tag på schema? Är det någon firma som kan laga dessa grejer? (inte bara byta ut, det kan jag själv) Själva batteripacken/elektronikdelen heter Hyena BP-B250 Ja, vad göra?
Janson1

Re: Problem med elcykel Cannonkdale

Inlägg av Janson1 »

En förbättring av läget... Jag har hittat felet, eller ett fel i alla fall. Det sitter en specialsäkring som bryter för antingen överström eller överspänning och den har gett upp av någon anledning. Den heter SFH-4030 så nu är det väl bara att börja med att beställa en ny eller tre...
Skriv svar