230v resistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Arvidc

230v resistorer

Inlägg av Arvidc »

Hej. Jag har en burk där ett par resistorer brunnit på inkommande 230v. Behöver byta ut, men mot vad?

Trolig orsak: kortis pga vatten.

Resistorer: mäter 10 ohm med matchande bandkod.

Det finns inga andra säkringar så jag tror resistorerna fungerar som både resistorer och säkringar.

Tack på förhand
IMG_6930.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: 230v resistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns inte direkt motstånd som är specade för viss spänning utan "vad som helst" fungerar. Jag skulle vilt gissa på 10Ohm @ 2W eller 3W. Kolla Electrokits sortiment av metalloxid.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Utan att veta exakt så kastar jag in brasklappen att det finns "säkringsmotstånd" som är garanterade att gå till avbrott vid överbelastning. Att byta slika mot vanliga hade jag inte gjort.

Edit: Detta sagt speciellt om de sitter på inkommande nätspänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då vet vi det. :tumupp: Eller, bra att du nämnde det.

(att 1/2W motstånd går till avbrott när de får 230V över sig vet jag dock ... :badgrin: )
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det ÄR flamsäkra säkringsmotstånd, jag är absolut säker på detta. Den blågröna grundfärgen är typisk för sådana. Sätt inte standardmotstånd där.

Materialet i ett standardmotstånd förångas och plasmafieras så det uppstår en bågurladdning som är väldigt het och kan leda väldigt många ampere.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Arvidc skrev: 29 juli 2023, 13:58:46 Hej. Jag har en burk där ett par resistorer brunnit på inkommande 230v. Behöver byta ut, men mot vad?

Trolig orsak: kortis pga vatten.

Resistorer: mäter 10 ohm med matchande bandkod.

Det finns inga andra säkringar så jag tror resistorerna fungerar som både resistorer och säkringar.

Tack på förhand IMG_6930.jpeg
Som vanligt hjälper det om man vet mera om burken!
Resistorer har med åren blivit minskat i dimension för en viss effekttålighet. Dessa flamsäkra resistorer är som sagt tidigare dimensionerade så att de ska brinna av vid överström. Sätter du in resistorer med för stor effekttålighet får du inte rätt skydd.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det där är vanligt fel på Euroguard-aggregaten. Byt ut båda mot 10R 3W. Byt även varistorn (den blå till vänster, S14K250 eller vad den nu var) och även huvudtyristorn (TYN825) när du ändå håller på så blir du nog en happy camper igen.
Arvidc

Inlägg av Arvidc »

Tack för snabba svar!

Mindmapper, burken är ett aggregat till ett elstängsel.
Den är märkt 7 watt. Hur tar jag reda på vilken effekttålighet resistorerna hade? Jag tror inte det framgår från färgringarna. Som du säger vill jag förstås inte förlora skyddet.

Marta: Jag har inte tänkt ersätta med standardmotstånd - men tack för omtanken. Frågan är hur jag hittar rätt säkringsmotstånd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta skrev: 29 juli 2023, 15:00:09 Det ÄR flamsäkra säkringsmotstånd, jag är absolut säker på detta. Den blågröna grundfärgen är typisk för sådana. Sätt inte standardmotstånd där.

Materialet i ett standardmotstånd förångas och plasmafieras så det uppstår en bågurladdning som är väldigt het och kan leda väldigt många ampere.
Nja, grundfärgen på kroppen har inget med det att göra. I stort sett alla mina hålmonterade metallfilmsmotstånd har den färgen, och de är garanterat inga säkringsmotstånd
Det finns tyvärr ingen standard för att avgöra om det är ett säkringsmotstånd, vissa tillverkare har ett vitt band längst ut för detta, andra inte, enda sättet att få veta är via tillverkaren av kortet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finsn ingen standard nej, men OFTA är motstånd med den där matta turkosa färgen just säkringsmotstånd, så marta har en poäng.

Men nog vore det bäst att kolla ett schema först, om det går.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, inte alls, varenda tillverkare kört med egna färger, om man tittar på de olika tillverkarnas datablad, så kommer man fram till att det överhuvudtaget inte finns någon som helst gemensam nämnare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Men om du tittar i tex nätagg och liknande så är motstånd som ser ut sådär i princip alltid just säkringsmotstånd.

Tyvärr är det ju lite farligt att lita på det då man inte kan vara säker, ftersom det är npån slags defactostandard.

(Eller så är det helt enkelt så att bara någon tillverkare gör dessa numera, och den tillverkaren använder det utseendet)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om man googlar, så hittar man i princip alla färger, från svarta till vita.
Det finns gula, gröna, röda, svarta , vita osv i en all oändlighet.
Snarare kan det vara så att färgen kan ge en väldigt tveksam hint om tillverkaren, samtidigt som samma tillverkare har olika färger för olika produktserier.
Så nej, kroppens färg säger ingenting.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 30 juli 2023, 00:00:54
Marta skrev: 29 juli 2023, 15:00:09 Det ÄR flamsäkra säkringsmotstånd, jag är absolut säker på detta. Den blågröna grundfärgen är typisk för sådana. Sätt inte standardmotstånd där.

Nja, grundfärgen på kroppen har inget med det att göra. I stort sett alla mina hålmonterade metallfilmsmotstånd har den färgen, och de är garanterat inga säkringsmotstånd
Det finns tyvärr ingen standard för att avgöra om det är ett säkringsmotstånd, vissa tillverkare har ett vitt band längst ut för detta, andra inte, enda sättet att få veta är via tillverkaren av kortet.
Färgen i det här fallet spelar ingen roll. Det är flamsäkra resistorer. Det framgår av konstruktionen utan säkring och resistansen på resistorerna. De sitter där för att de ska bli avbrott i vid för hög ström.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Arvidc skrev: 29 juli 2023, 23:47:34 Tack för snabba svar!

Mindmapper, burken är ett aggregat till ett elstängsel.
Den är märkt 7 watt. Hur tar jag reda på vilken effekttålighet resistorerna hade? Jag tror inte det framgår från färgringarna. Som du säger vill jag förstås inte förlora skyddet.

Marta: Jag har inte tänkt ersätta med standardmotstånd - men tack för omtanken. Frågan är hur jag hittar rätt säkringsmotstånd.
7W innebär en effekt på ca 10mW effektförlust i resistorerna. Ett elstängsel lär väl dra en rätt stor effekt när den pulsar ut till stängslet. Fast medeleffekten blir troligen 7W.
10 ohm 3W låter mycket men det låter som Bos har erfarenhet av av dessa elstängsel. De är väl tänkta att lösa vid åsknedslag när varistorn kortsluter och ger upphov till en stor strömstöt. Jämför storleken på de du köper och de som sitter där.
Skriv svar