Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av bos »

Felsöker en styrgrunka där MAX691 övervakar Vcc och styr /RESET till processorn. Grunkan funkar bra, generellt, men vid kanske var 20:e påslag av matningen (bilbatterier) kommer det en rejäl spik på /RESET och processorn ballar ur fullkomligt. Det är inga komponenter mellan MAX och cpu:n, /RESET går rakt in.

Är det läge att byta MAX mot en ny, eller kan det finnas annat som får MAX att spotta ut skräp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
agehall
Inlägg: 430
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av agehall »

Hur ser hela kretsen ut? Du har väl inte 12V matning till 691:an?
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av bos »

Hela grunkan är en sandwich som måste sitta ihop vid testkörning. Mellankortet är nätdel, undre är cpu-del. MAX sitter vid topsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av Marta »

Den där kommer knappast från ingenstans. Hur ser Vcc ut när det inträffar? Hur ser råspänningen ut in till kortet? Hur kopplas spänningen på, med en skrapig brytare kanske? Finns där något induktivt på samma brytare, relä motor e.dyl?

Hur kretsen ser ut avsåg nog skemamässigt. En bild på korten säger ingenting om hur det är kopplat.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av bos »

>Den där kommer knappast från ingenstans.

Ingen har påstått detta.

Schema finns inte, och allt matas från ett labbaggregat med jämn och fin Vcc utan spikar på oscilloskopet. Felbeteendet är samma som ute i verkligheten där en brusig generator laddar bilbatterier som matar enheten, så matningen kan jag utesluta som felkälla. Nånting, vid en gång av ca tjugo tillslag, gör att /RESET får spikar och det är det jag försöker lista ut.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av bigmac »

Skulle nästan misstänka liknande fel som jag hade på två manicker tidigare

Fel 1: likriktaren/regulatorn var överbelastad som skapade märkliga transienter på kretsen. Efter att jag tog bort ett högeffektmotstånd ur kretsen så blev matningen mycket mer stabil

Fel 2: på en annan manick hade jag ett defekt motståndsnät (fabrikat BI / Beckman). Det mätte korrekt löst men när det låg spänning på det blev det fel utspänningar till pullup/pulldown. Byte av motståndsnät fixade kretsen.

Skulle titta noga på matningsspänningar och motståndsnät/pullupp/down
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av psynoise »

Fundera lite på om den transienten är rimlig, kan det vara mätuppkopplingen med stor jordloop till proben som fångar upp störningen?

Finns det filter på reset?

Hur upptäckte du problemet innan du började mäta?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av Marta »

En krets som känner av spänning och släpper reset när allt är OK kan svårligen alstra en dämpad svängning. Det kräver vanligtvis en induktans och (strö)kapacitans. Därför är det högst sannolikt att störningen påförs utifrån.

Tittade närmare på bilden nu, är det 2V/ruta så är störningen väldigt osannolik och skulle troligen röka processorn.
Håller helt med om att den nog är ett mätfel. Probens jordsladd ser ut att ligga under flatkablarna och ansluta till ett kabelhärke av något slag. Det är inte OK. Den måste sättas till GND alldeles nära mätpunkten om det skall bli bra. Tänk också på skyddsjorden i instrumenten. Den kan ställa till mycket.

Utgå aldrig från att något är på ett visst sätt, allt skall bekräftas med mätning. Spänningen skall mätas med scope först av allt. Även om labbagget ger perfekt 12V så kan kortets egen regulator ge något helt förfärligt trasigt.

Kraftiga transienter brukar komma från effektkretsar. Är där något inkopplat som processorn styr som kan misstänkas? För att inträffa bara ibland krävs någonting som inte upprepas lika vid varje tillslag. Tänk igenom vad där finns i konstruktionen som kan åstadkomma detta.

Tillägg: Är flatkablarna OK? Den typen av flatkabel är notoriska felkällor och får lätt avbrott i en ledare. Inland funkar det, ibland inte, beroende på minimal rörelse/skakning av flatkabeln.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av JohnGalt »

Håller med om ovanstående.

Vad visar oscilloscopet om du mäter Vcc och Reset vid MAX691 samtidigt med var sin kanal (t ex 1 V/ruta, 10 ms/ruta)?

Det ser ut att ligga ett motstånd löst vid U38, var hör det hemma?
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Skyddsjord på oscilloskop är ett otyg!

Om Philips kunde tillverka dubbelisolerade oscilloskop för 40 år sen, dessutom med switchad nätdel, så borde cirka alla tillverkare kunna göra det även idag.

Jag har officiellt inte sagt att du kan klippa skyddsjorden till oscilloskopet, men....

I detta fall är det ju dock antagligen enklare att ha ett isolerat DC-nätagg för att driva kretsen.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av bos »

psynoise skrev: 14 juli 2023, 20:25:31 Fundera lite på om den transienten är rimlig, kan det vara mätuppkopplingen med stor jordloop till proben som fångar upp störningen?
Finns det filter på reset?
Hur upptäckte du problemet innan du började mäta?
Mycket bra frågor.

1. Det kan det vara, men frågan är då varför den bara dyker upp en gång på 20 och inte varje gång.

2. Nej, reset går raka vägen.

3. Innan jag ens kom till reset utgick jag från felbeskrivningen som gavs: "Funkar utan problem ett tag, några dagar, sen ibland hänger sig allt och det går inte att göra något, och ibland startar grunkan om sig hela tiden". Detta fick mig att gå igenom matningen i verkligheten (generator samt 2x bilbatterier i serie) och därefter nätdelen i grunkan (hittade inget uppenbart). När jag sen strömsatte allt i verkstan och ändå fick samma fel som i verkligheten så kunde jag utesluta matningen (brusig generator) som felkälla. Samma fel uppstod när jag tryckte in 24V på nätdelen, och samma fel uppstod när jag skippade nätdelen och tryckte in 5V direkt på Vcc. Allt detta fick mig att tro att vare sig matning eller nätdelen är boven. Ungefär en gång av femtio fick jag upp felet med att grunkan startade om sig, och det var i det läget jag fick en idé om att det kan vara reset-linan då jag har sett exakt samma fel tidigare.

Jag kopplade därför in oscilloskopet på reset och mätte. Mestadels är linan ren; fina 5V och fina 0V, men på de gånger då felen uppstått har det sett helt skit ut, som på första bilden jag postade i denna tråd. Om det har ett faktiskt samband - att reset faktiskt ser ut så från MAX-kretsen när felen uppstår - kan jag inte svära på för som någon skrev är transienten egentligen orimlig givet vilken matning det handlar om. Det är dock den enda ledtråd jag har att gå på här, men jag har inte lyckats hitta orsaken till varför det blir så; om det är MAX som är dålig eller om det är något annat som gör att MAX spottar ut skit på reset.
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av MiaM »

Poängen som andra försöker få fram är att signaljordkabeln från oscilloskopet måste sitta bra mycket närmare resetkretsen. Svårt att se exakt på bilden men det ser ut som att du jordat den på något annat av korten, ganska långt ifrån ("långt" för dessa frekvenser är nån decimeter).

Vad har kretsen för utgångar/kraftgrejer och kan nån av de få tokspel så att de drar en oscillerande mängd ström ibland beroende på slump osv?

Om du verkligen inte hittar någon riktig felorsak så rekommenderar jag att chansbyta alla elektrolytkondingar.

Är den gröna en vanlig elektrolytkonding eller en superkondensator? Den ser ut att inte vara 100% slät på ovansidan, vilket kan vara ett tecken på att den blivit trött.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad är anledningen till spiktransienten på /RESET?

Inlägg av Marta »

Har Du haft isär korten och inspekterat lödningarna? Kan mycket väl finnas en uppluckrad lödning. Saker med ferritspole är särskilt utsatta p.g.a. ultraljud från denna.

Tillägg: Signalen på scopet påminner mycket om kontaktskrap av något slag, t.ex. en murken lödning.
Hur är scopet inställt, AC eller DC? Är det 2V/ruta som gäller, eller är det t.ex. ställt för 10x prob, men x1 används?
Om det är DC-läge så är processorn i reset när störningen inträffar, Den kan ändå påverka, oftast skall reset hållas minst ett visst antal klockor med allting inom spec innan reset släpps.
Skriv svar