Multifunktion
Multifunktion
Vilka av pinnarna för ICSP på en pic kan jag använda till annat i applikationen utan att bli av med ICSP-funktionen.
Kommer köra ICSP med TOPIC2.
Kan jag tex använda PGM för att tex driva en diod när jag kör picen?
Kommer köra ICSP med TOPIC2.
Kan jag tex använda PGM för att tex driva en diod när jag kör picen?
Jag vill kunna picen i två olika mode. I ena modet så används benen till överföring av info till PC och i andra modet så ska benen på picen användas till att tex tända ett par lysdioder.
Funderade på ICSP och hittade denna:
Serial Port Pins : 16F628 Pins
TXD (Pin 3) -----[4.7K]------ MCLR ( Pin 4)
GND (Pin 5) ----------------- Vss (Pin 5)
DTR (Pin 4 ) -----[4.7K]------ RB 7 (Pin 13)
CTS (Pin 8 ) ----------------- RB 7 (Pin 13)
RTS (Pin 7) -----[4.7K]------ RB 6 (Pin 12)
Enklare kan det väll inte vara och kopplar man bara ur sladden till datorn borde benen på picen kunna användas till annat. Och vad jag förstår så behövs det ett ben mindre när man kör HVP i stället för LVP.
Någon som kört ovanstående ICSP?
Funderade på ICSP och hittade denna:
Serial Port Pins : 16F628 Pins
TXD (Pin 3) -----[4.7K]------ MCLR ( Pin 4)
GND (Pin 5) ----------------- Vss (Pin 5)
DTR (Pin 4 ) -----[4.7K]------ RB 7 (Pin 13)
CTS (Pin 8 ) ----------------- RB 7 (Pin 13)
RTS (Pin 7) -----[4.7K]------ RB 6 (Pin 12)
Enklare kan det väll inte vara och kopplar man bara ur sladden till datorn borde benen på picen kunna användas till annat. Och vad jag förstår så behövs det ett ben mindre när man kör HVP i stället för LVP.
Någon som kört ovanstående ICSP?
Lycka till med detta och när du har bränt av PIC'en kan du ju köpa dig en RIKTIG ICSP av sodjan, leta efter WISP628. Jag har ett rör PIC16F628A som du kan köpa av om du vill, på ditt sätt lär det gå åt en del innan du har rostat färdigt.
Det är faktisk så att med programmering osv kostar det för mycket att snåla! Jag har sett många olika snikversioner och "smarta" programmeringsenheter och "billiga" RS232-interfaces och det slutar nära nog _alltid_ med att för att säkerställa funktionen behöver man riktiga grejor. För att spara dig för en massa strul och frustrationer är det väl lika bra att göra rätt från början, det blir mycket roligare och billigare i längden.
Det är faktisk så att med programmering osv kostar det för mycket att snåla! Jag har sett många olika snikversioner och "smarta" programmeringsenheter och "billiga" RS232-interfaces och det slutar nära nog _alltid_ med att för att säkerställa funktionen behöver man riktiga grejor. För att spara dig för en massa strul och frustrationer är det väl lika bra att göra rätt från början, det blir mycket roligare och billigare i längden.
- EagleSpirit
- Kontakt:
För att lyckas med det lär du behöva en tredje pinne så att du kan sätta en logikkrets som växlar mellan de två olika lägena, vet dock inte vilken logikkrets. Det går inte att bara sätt ett motstånd. Men det finns nog enklare sätt att tjäna in pinnar än att ta UARTen, kanske ta en PIC med fler pinnar? Eller montera en demultiplexter och flipflop så att du kan styra fler lysdioder eller annan utrustning med ett fåtal pinnar på PICen.
Med ICSP behöver du i många fall inte göra någonting alls.
Jag har ofta LEDs på ICSP pinnarna, och det enda som händer
är att de kommer att blinka under programmeringen, Efter programmeringen
har applikationen full kontroll över dom igen.
Med USART pinnarna är det lite mer komplext.
T.ex om du i det "andra modet" skall köra pinnarna i den andra riktningen.
Bäst är att helt enkelt inte göra så...
Jag har ofta LEDs på ICSP pinnarna, och det enda som händer
är att de kommer att blinka under programmeringen, Efter programmeringen
har applikationen full kontroll över dom igen.
Med USART pinnarna är det lite mer komplext.
T.ex om du i det "andra modet" skall köra pinnarna i den andra riktningen.
Bäst är att helt enkelt inte göra så...
Vad är det för vits med att sedan LEDs på ICSP pinnarna? Har man inte sladden inkopplad så kan ändå inget hända. Eller är det för att skydda LPT-porten på datorn från att få spänning?
Kan jag använda alla ICSP pinnar till annat i applikationen när den inte programmeras? Tänkte använda TOPIC2 verianten..

Kan jag använda alla ICSP pinnar till annat i applikationen när den inte programmeras? Tänkte använda TOPIC2 verianten..

Jag vet att TOPIC2 fungerar. Jag bara funderar på vilka av pinnsrns jsg vågar använda till annat när kretsen körs.
Tex MCLR, kan jag använda den som utgång och ändå ha kvar ICSP funktionen. Eller måste det vara samma riktning på pinnarna för att det ska fungera?
Resetmöjligheten måste jag nog skippa antar jag för att få ihop det hela. Vill inte byta upp till större PIC.
Tex MCLR, kan jag använda den som utgång och ändå ha kvar ICSP funktionen. Eller måste det vara samma riktning på pinnarna för att det ska fungera?
Resetmöjligheten måste jag nog skippa antar jag för att få ihop det hela. Vill inte byta upp till större PIC.