Växlande relä med tryck knapp?
Växlande relä med tryck knapp?
Söker ett relä som kan växlas med en tryckknapp (tutknapp) mellan hel och halvljus. 12V ska det va.
Halvljuset ska gå på när man slår på tändningen, sen ska man kunna växla mellan hel och halv med hjälp av tutknappen .
Gammal moppe med bara halvljus som tänktes moderniseras med hel / halvljus.
Har ett sådant relä till volvo 240 liggande. Men vad heter relätypen? Har ingen lust att offra reläet till volvon.
Halvljuset ska gå på när man slår på tändningen, sen ska man kunna växla mellan hel och halv med hjälp av tutknappen .
Gammal moppe med bara halvljus som tänktes moderniseras med hel / halvljus.
Har ett sådant relä till volvo 240 liggande. Men vad heter relätypen? Har ingen lust att offra reläet till volvon.
Re: Växlande relä med tryck knapp?
https://www.electrokit.com/produkt/rela ... bistabilt/
hadde rätt sida upp så jag säger att det finns mindre modeller med
hadde rätt sida upp så jag säger att det finns mindre modeller med
Re: Växlande relä med tryck knapp?
Var uppmärksam på att en gammal moppe, utan batteri, förmodligen bara har AC för belysningen.
Se till att du får tag på ett bistabilt relä som funkar med AC på spolen.
Se till att du får tag på ett bistabilt relä som funkar med AC på spolen.
Re: Växlande relä med tryck knapp?
och den ger inte många volt på tomgång,
tror nog på en mekanisk växlande brytare...
tror nog på en mekanisk växlande brytare...
Re: Växlande relä med tryck knapp?
Kan nog bli problem med att få ett relä att fungera om batteri saknas, oavsett om det är AC eller DC , eftersom spänningen varierar med motorvarvet.
Re: Växlande relä med tryck knapp?
Attans va dyra de är, kanske letar upp 240 reläet ändå
, men nu vet jag va reläet heter iaf och det tackar jag för. 12V batteri finns i moppen förresten.

Re: Växlande relä med tryck knapp?
Tror att relä till folkvagnsbubblor har denna funktion.
Nackdelen med alla gamla helt mekaniska reläer är att de minns hel/halvljus så om du parkerar med helljus på så startar den med helljus igen.
Fördelen är å andra sidan att det är större chans att de funkar med det kanske mer tveksamma elsystem en moppe kan ha.
Angående moderna elektroniska strålkastarreläer för bilar så kan det vara värt att tänka på att det kan vara två steg i spaken, dra lite i den = ljustuta, dra mer i den = växla hel/halvljus.
(Gravt sidospår: För drygt 40 år sen tyckte Ford att det var en bra idé att ha vanliga tutan på spak. Klart knöligt att lyckas manövrera både vanliga tutan (trycka spaken mot rattstången) och blinka med helljus (föra spaken mot/från ratten) med samma spak
)
Nackdelen med alla gamla helt mekaniska reläer är att de minns hel/halvljus så om du parkerar med helljus på så startar den med helljus igen.
Fördelen är å andra sidan att det är större chans att de funkar med det kanske mer tveksamma elsystem en moppe kan ha.
Angående moderna elektroniska strålkastarreläer för bilar så kan det vara värt att tänka på att det kan vara två steg i spaken, dra lite i den = ljustuta, dra mer i den = växla hel/halvljus.
(Gravt sidospår: För drygt 40 år sen tyckte Ford att det var en bra idé att ha vanliga tutan på spak. Klart knöligt att lyckas manövrera både vanliga tutan (trycka spaken mot rattstången) och blinka med helljus (föra spaken mot/från ratten) med samma spak
