Tvättmaskin Säkringen gick och nu fungerar den inte.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Tvättmaskin Säkringen gick och nu fungerar den inte.

Inlägg av Knut »

Under vanlig tvättning av 40graders tvätt gick säkringen till tvättmaskinen.

Efter återställande av säkringen till uttaget maskinen är kopplad till så vaknar displayen till liv. Men luckan är låst. Dessutom klickar ett eller flera reläer i maskinen som om den fungerar men inget rör sig. Inte heller klockan som visar kvarvarande tid ändrar sig.

Om jag får gissa... Så gissar jag på kortslutning i värmeelement eller kanske motor eller pump. Så en eventuell säkring i maskinen har gått samtidigt som säkringen i elcentralen gick. Efter återställning fungerar nu endast det som drivs av en nätdel för drift av lågspänningsdelarna i maskinen.

Maskinen är en Bosch serie 6 Med e-nr WAT283L8SN/13

Jag vänder mig åter till forumets enorma kunskap innan jag börjar felsöka på riktigt. I hopp om att få ett bra tips om var man ska börja.

En viktig sak som behöver göras är att försöka få ut tvätten som ligger blöt kvar där inne. Vore ju tråkigt om det förstördes...

Trist att jag nu har två vitvaror som inom kort tid från varandra har gått sönder. (Även om diskmaskinen fortfarande fungerar utan display.)

/Knut
Garmen

Re: Tvättmaskin Säkringen gick och nu fungerar den inte.

Inlägg av Garmen »

I bruksanvisningen står hur du "nödöppnar" luckan för att få ut tvätten.
https://media3.bosch-home.com/Documents ... 1809_F.pdf sida 23.
Knut

Inlägg av Knut »

Tack för det.
Tvätten är räddad. Blir att försöka skölja ur tvättmedlet manuellt.

Det där borde jag dessutom ha kunnat luska ut själv. Men man är inte så snabb när man kommer hem från jobbet och bara ser bekymmer. :-(

Tack igen!

Efter att luckan varit öppen så började programmet om från början när jag stängde luckan och startade maskinen igen. Med att ta in vatten. Men sedan när maskinen normalt börjar snurra klickar det bara i något/några reläer. Så nu lutar jag åt att motorn eller kanske drivaren till motorn som gått åt pipan. Det sitter väl någon form av bldc motor på en sådan här maskin?

/Knut
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Högst troligt invertern till motorn som gett upp

scheda-inverter-lavatrice-bosch-siemens-11032419.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut

Inlägg av Knut »

Väcker ju då en del följdfrågor. :-)

Var sitter denna modul? Öppnar jag baktill eller finns det någon annan väg in?

Hur verifierar jag att det är denna modul som är trasig?
Är det trolig att om felet sitter i denna att det är idé att byta den eller ska man sikta på en ny maskin? Den är ju trots allt inte sååå gammal.

Om felet sitter i denna modul, är det rimligt att anta att man får byta hela modulen eller kan man kanske tänka sig att byta en (eller ett par) komponenter för att få igång det igen?

Första steget är i alla fall att öppna och lokalisera modulen för ytterligare felsökning.

Tack för all hjälp så långt.

/Knut
Garmen

Inlägg av Garmen »

Kan den här videon vara till någon vägledning?
Knut

Inlägg av Knut »

Det hjälpte verkligen med den filmen. :tumupp:

Mycket enkelt att öppna och hitta "modulen".

Det är dessutom ganska tydligt att det är den det är fel på.
Två avbrunna ledningar. Det är mellan inkommande och likriktaren som det är brott på både fas och nolla. Kortet är konstruerat så ledningsbanorna ska agera säkring.

Mätning på likriktaren ger ett tydligt resultat det är totalkortis mellan plus och närmaste inkommande växelströmsanslutning. Men det är väl inte så enkelt att det bara är likriktaren det är fel på?
IMG_20230505_203852.jpg
IMG_20230505_204332_edit.jpg
Röd, likriktaren
Gul, stor elektrolytkondensator (Med tre ben??)
Grön, En stor krets klämd under kylflänsen. Om det är denna som är paj är det nog enklare att byta hela modulen.
Svart Anslutning 3faser till motorn.

/Knut
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den där sicksackformade hålbilden andas specialkomponent.

Det finns väl tre möjliga teorier här.

A Specialkomponenten är trasig och den gick sönder av att på något sätt slitas ut

B Specialkomponenten är trasig och den gick sönder av yttre faktorer, t.ex. felaktigt få signal som får den att driva både plus och minus mot samma fasledare ut.

C Specialkomponenten är hel men något fick den att precis som i B att driva både plus och minus mot samma fasledare, men resultatet blev enbart att likriktarbryggan dog.

Om jag hade varit dig så hade jag chansat på att byta bryggan och sen provköra med en lampa i serie med matningen som strömgräns och med lampor istället för motorn som provlast. Risken är väl dock att invertern blir arg över att lasten inte är induktuv och därför bara provstartar ett ögonblick.

Sidospår: På sätt och vis hade det kanske varit bra om du varit samma person som den som nyligen råkade ut för trasig kyl/frys. Den personen verkar ha en trasig kompressor men helt drivarkort. Hade ni varit samma person så hade du kunnat prova att mata tvättmaskinens motor med kylens inverterkort :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Har du tur så är det bara likriktaren som behöver bytas.
Löd bort likriktaren och mät mellan plus och minus på kortet. Har du då ingen
kortslutning är det troligtvis bara likriktaren.
Knut

Inlägg av Knut »

Likriktaren bortmonterad... Felet följer likriktaren. Dvs ingen kortslutning på kortet. Hoppfullt.

Om min kunskap om likriktare är korrekt så blir det en rätt skön kortslutning mellan växelströmsanslutningarna om en diod blir kortsluten. I alla fall för ena halvperioden. Jag tror inte det är sååå vanligt att en diod havererar men det kan kanske hända.

Verkar dessutom vara ett relativt vanligt fel på dessa tvättmaskiner då det till och med finns filmer på Youtube som beskriver hur man byter... Men det är kanske inte alltid det är fel på likriktaren.
IMG_20230506_083841_edit.jpg
Finns hos Elfa: GBU805

Hittar den inte på något annat ställe med snabb leverans. Är Elfa lika snabba som dom var förr?

/edit Kollade... Elfa, beräknad leverans Fredag 12/5. Dåligt... /Edit

/Edit igen Beställde den hos https://se.rs-online.com/ Minsta antal var 20st men det blev ändå nästan lika många kronor som hos Elfa. Skickas på måndag. Borde ha den på tisdag eller onsdag... /Edit igen.

/Knut
Senast redigerad av Knut 6 maj 2023, 09:28:54, redigerad totalt 2 gånger.
Knut

Inlägg av Knut »

Tog en bild på "specialkretsen" om någon är nyfiken... :-)
IMG_20230506_090311.jpg
/Knut
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Knut skrev: 6 maj 2023, 09:12:32 Likriktaren bortmonterad... Felet följer likriktaren. Dvs ingen kortslutning på kortet. Hoppfullt.

Om min kunskap om likriktare är korrekt så blir det en rätt skön kortslutning mellan växelströmsanslutningarna om en diod blir kortsluten. I alla fall för ena halvperioden. Jag tror inte det är sååå vanligt att en diod havererar men det kan kanske hända.

Jodå det är vanligare än man kan tro, som fd. lantbruksreparatör har jag sett många likriktarbryggor som skjutit, lätta att byta och framförallt billiga och sen går maskinen igen. Mitt första val i felsökning är brunnen säkring och skjuten likriktarbrygga.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag hoppas det blir tillräckligt bra termisk kontakt när kylflänsen återmonteras.
En anna sak är hur de avbrända ledningsbanorna fixas. Om de har en funktion som säkringar skall man nog ägna detta en extra tanke.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tyvärr är väl tillverkningskostnaden såpass prispressad att även en så grundläggande sak som en likriktarbrygga kan gå sönder.

Nu har du redan beställt men exakt typ är inte kritiskt, det bör gå bra med vilken som helst som tål tillräckligt mycket ström och spänning.

Håller med om detta med värmeöverföring. I datorvärlden brukar väl rekommenderas att byta den värmeledande pastan när man mekat med grejer. Vet inte om det ligger nåt i detta eller om det är nåt som PC-byggar-entusiaster gör för att det känns bra. Det lär iaf inte skada.
Knut

Inlägg av Knut »

Planen är att torka bort och lägga på lite nytt gegga. Jag har en skvätt här någonstans. Det tror jag blir bra. Jag lödde dit en liten tunn tråd istället för den bortbrända ledningsbanan. Tänkte att det sitter säkring i proppskåpet så den skyddar ju. Jag vet inte vad dessa ledningsbana säkringar är tänkta att skydda mot.

Den ditlödda tråden är garanterat mycket tjockare än ledningsbanan som den ersätter.

/Knut
Skriv svar