Hej på er,
Har en kompressor som jag vill ge till min kompis som bor i Norge.
Vad jag fattat det så har dom ett udda elnät?
Går det koppla om så att den fungerar i grannlandet eller behövs det ens?
Här har den gått på 3fas.
Kan denna kompressor köras i Norge?
Kan denna kompressor köras i Norge?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kan denna kompressor köras i Norge?
Jag bodde i Norge i 8 månader och hade min Arcam-stereo med mig.
Den fungerar fortfarande.
Den fungerar fortfarande.
Javisst, bara att koppla som det står. Norge har 230 volt trefas och 230 volt tvåfas som används och funkar som våran 230 volts enfas. Dom har inte tillräckligt med "mylla" så att använda marken som återledare funkar inte, därför har dom ett sånt system och saknar nolla.
Kompressorn i bild fungerar i Norge, hur den ska kopplas beror på.om man bor i ett gammalt eller nytt område.
Gamla fastigheter hade 230V mellan faserna, särskilt i stan.
Alla nyare områden har helt vanlig svensk 400V trefas.
Nu med utbredningen av elbilar sker mycket uppgraderingar så 400V blir ännu mer vanligt.
https://groups.google.com/g/no.fritid.b ... g9nzIgyFX4
Gamla fastigheter hade 230V mellan faserna, särskilt i stan.
Alla nyare områden har helt vanlig svensk 400V trefas.
Nu med utbredningen av elbilar sker mycket uppgraderingar så 400V blir ännu mer vanligt.
https://groups.google.com/g/no.fritid.b ... g9nzIgyFX4
Om du ska köra den på ett fartyg så kanske det kommer kärva.
Båtar i Norge har eventuellt annan spänning.
Båtar i Norge har eventuellt annan spänning.
Du lär nog få flytta byglingsgrejerna så att de sitter vertikalt istället för horisontellt i motorn.
OBS att strömmen ökar så läs på vad specen för tryckströmbrytaren säger. Ser ut att stå 6,3A på bilden och motorn verkar specad för 5A vid 400V och drygt 8A vid 230V trefas. Enklast är nog att skaffa en kontaktor med 230V spolspänning och som orkar styra motorn, och låta tryckströmbrytaren dra kontaktorn. Misstänker att det är lättare än att byta tryckbrytaren, men jag är å andra sidan en sån person som hellre rör elektriska saker än saker med tryckluft, vätska och liknande.
OBS att strömmen ökar så läs på vad specen för tryckströmbrytaren säger. Ser ut att stå 6,3A på bilden och motorn verkar specad för 5A vid 400V och drygt 8A vid 230V trefas. Enklast är nog att skaffa en kontaktor med 230V spolspänning och som orkar styra motorn, och låta tryckströmbrytaren dra kontaktorn. Misstänker att det är lättare än att byta tryckbrytaren, men jag är å andra sidan en sån person som hellre rör elektriska saker än saker med tryckluft, vätska och liknande.