Hur rengör ni kretskort?
Hur rengör ni kretskort?
Jag brukar rengöra med isopropanol men sen funderar jag alltid vad som är lämpligt att använda för att torka upp det.
Något som behövas tas i åtanke eller duger närmaste mikrofiberduk?
Något som behövas tas i åtanke eller duger närmaste mikrofiberduk?
Re: Hur rengör ni kretskort?
Blås på ytan så går det fortare.
Eller så kan man:
Eller så kan man:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tar det med sig alla flussrester när det avdunstar? Har för mig jag inte tyckte det blev så rent om jag bara lät det dunsta, får testa igen.
Man tvättar först flussen bort.
Sedan sköljas IPAn bort, antingen med en hel mer frisk IPA eller demoraliserat vatten.
Sedan ska kretskortet torka ordentligt i ett tag, SPECIELLT om man har använd vatten.
Jag brukar tvätta i 3 omgångar med rensköljning mellan. Det går åt mycket IPA.
Sedan sköljas IPAn bort, antingen med en hel mer frisk IPA eller demoraliserat vatten.
Sedan ska kretskortet torka ordentligt i ett tag, SPECIELLT om man har använd vatten.
Jag brukar tvätta i 3 omgångar med rensköljning mellan. Det går åt mycket IPA.
Tyckte du skrev att du rengjort kortet och då är det bara att låta IPA:an dunsta. Använd en borste för att mekaniskt ta bort fluss osv tillsammans med IPA om det inte blir rent.
Det krävs ofta flera omgångar av tvätt.
Det krävs ofta flera omgångar av tvätt.
Använd rätt lösningsmedel för det fluss du använder (eller de föroreningar du vill bli av med). IPA är inte alltid det bästa. Jag kör med tvättmedel i ultraljudstvätt normalt sett. Därefter sköljer jag korten i IPA för att driva ut all fukt som kan finnas under kretsar och avslutar med att torka i ugn eller med varmluft.
Jag kör med no-clean-fluss, tvättar inte och när kortet är färdiglött sprayar jag bara på motorplast från Biltema, det är ju liksom inga mil-specade kort jag kör.
Det är svårt att tvätta kort på ett bra sätt och ännu svårare att få det torrt. Vattentvätt är helt förkastligt, med eller utan diskmaskin. Hur är det under den stora QFP'n på bilden ovan? Med stor sannolikhet blött.
Lödmasken skyddar och digitala signaler tåler lite läckström, så det ser ut att fungera. När elektrolysen som uppstår gjort sitt så går det sönder. Kopparen löses upp och vattnet leder ännu bättre. Lödmasken bryts upp när kopparen under försvinner. Det är en självpådrivande process.
Vatten kan tränga in en bit vid pinnarna på komponenter och ligga kvar länge. Det skapar korrosion och vid lödning kan det koka ur så häftigt att det orsakar sprickbildning.
Även tvätt med IPA är svårt. Fluxet under en QFN blir kvar även efter mycket blaskande och där blir kvar vätska. IPA kan värmas bort, men allt som är löst i det blir kvar. BGA är ännu värre, men det är inget som rör oss hobbylödare.
Det är bara att konstatera, kretskortstvätt är en hel vetenskap, men våra kort skall som väl är användas till sådant där fel är acceptabelt.
Lödmasken skyddar och digitala signaler tåler lite läckström, så det ser ut att fungera. När elektrolysen som uppstår gjort sitt så går det sönder. Kopparen löses upp och vattnet leder ännu bättre. Lödmasken bryts upp när kopparen under försvinner. Det är en självpådrivande process.
Vatten kan tränga in en bit vid pinnarna på komponenter och ligga kvar länge. Det skapar korrosion och vid lödning kan det koka ur så häftigt att det orsakar sprickbildning.
Även tvätt med IPA är svårt. Fluxet under en QFN blir kvar även efter mycket blaskande och där blir kvar vätska. IPA kan värmas bort, men allt som är löst i det blir kvar. BGA är ännu värre, men det är inget som rör oss hobbylödare.
Det är bara att konstatera, kretskortstvätt är en hel vetenskap, men våra kort skall som väl är användas till sådant där fel är acceptabelt.
Jag håller fullständigt med dig Marta, jag kan berätta en historia direkt ur livet som lantbruksreparatör, en bonde ringde och där hade datautfodringen i ladugården stannat. Jag åkte ut, öppnade styrskåpet som höll på att falla samman (miljön i djurstall är långt ifrån snäll, allt oxiderar och rostar) och grävde bort spindelväven och konstaterade att en transformator sagt upp sig, det var åskan som knäckt den. Kretskorten blåstes av med tryckluft och såg ut som nya trots 30 år i den miljön och jag vet hur dom behandlats när dom tillverkades, det var no-clean-fluss, motorplast från OK och så in med dom i skåpet, ingen tvätt där inte. Man behöver inte överdramatisera, det viktigaste är att hålla fukten från ledningsbanorna, allt annat är överkurs.
Om det är riktigt skitigt "smuts" då kör jag korten under kranen och diskborsten med Yes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En natt i T-Röd löser det mesta på ett nyligen lött kretskort.
Tandborste brukar räcka långt medans spritångorna fortfarande fyller rummet.
Tandborste brukar räcka långt medans spritångorna fortfarande fyller rummet.
T-röd är en styggelse som bara duger till fönsterputs och tvätt av metalldelar. Det kan innehålla precis vad som helst. T.ex. aceton som löser upp plast. Det är bäst att kosta på IPA. Aldrig blötlägga. Komponenter som tåler en avtorkning kan förstöras av vätskeinträngning. T.ex kapslade trimpotar.
Du ska givetvis inte använda sånt som kan vara farligt för konstruktionen.
"Du ska givetvis inte använda sånt som kan vara farligt för konstruktionen."
Exakt! Därmed skall T-sprit inte användas, för det kan innehålla något oväntat och obra. T.ex. som för många år sedan då det plötsligt innehöll aceton och ett plastfönster över en display blev mjölkvitt vid rengöring.
Exakt! Därmed skall T-sprit inte användas, för det kan innehålla något oväntat och obra. T.ex. som för många år sedan då det plötsligt innehöll aceton och ett plastfönster över en display blev mjölkvitt vid rengöring.