Rengörning av kretskorts-knappar
Rengörning av kretskorts-knappar
Hej!
Borde finnas flera tråda om detta, men hittade bara om kolbaneknappar. Men om någon vet med sig att de sett en så länka med dem snälla!
Har en Korg M1 som knapparna är lite 50/50 på. Vissa funkar, andra vägrar och några är sporadiska i sin funktion.
Är det bara blåsa på med elektronikrengörning och klicka loss, eller ska man trycka och vrida, eller vad är rätt metod?
Bild i google photos delat album
https://photos.app.goo.gl/Q4yTucZGUG9LQgdn7
Borde finnas flera tråda om detta, men hittade bara om kolbaneknappar. Men om någon vet med sig att de sett en så länka med dem snälla!
Har en Korg M1 som knapparna är lite 50/50 på. Vissa funkar, andra vägrar och några är sporadiska i sin funktion.
Är det bara blåsa på med elektronikrengörning och klicka loss, eller ska man trycka och vrida, eller vad är rätt metod?
Bild i google photos delat album
https://photos.app.goo.gl/Q4yTucZGUG9LQgdn7
Re: Rengörning av kretskorts-knappar
Bilden visar membrantryckknappar. Är det sådana så köp nya och byt. Lärra på geggamojja gör det bara värre.
Ja, dom är dessutom billiga och lättbytta, jag skulle bytt.
Tänk på att det finns en massa olika höjder och även hårdheter (för tryck) på dessa, höjden vill du nog ha rätt, och om du inte byter alla kanske det känns konstigt om dom har olika "tryckhårdhet".
Tänk på att det finns en massa olika höjder och även hårdheter (för tryck) på dessa, höjden vill du nog ha rätt, och om du inte byter alla kanske det känns konstigt om dom har olika "tryckhårdhet".
Blä, 32 stycken... Fyra lödställen per switch. Jaja, lite terapiarbete.
Vart skaffar jag dessa? Utan att bli ruinerad och att slippa vänta rantint(1,5) * month!
Vart skaffar jag dessa? Utan att bli ruinerad och att slippa vänta rantint(1,5) * month!
Billigast och snålast: Häng vid återvinningscentral och fråga folk om du får ta deras gamla VHS-video och liknande de tänkt kasta.
Snabbast, kanske: Åtminstone för ett par år sen fanns en modell av dessa hos Kjell&co
Snabbast, kanske: Åtminstone för ett par år sen fanns en modell av dessa hos Kjell&co
Sannolikheten att dom ska ha rätt höjd på knapparna är väl ganska låg ? om den ens har samma typ ?
Och redan electrokit hade vad var det, åtta höjder
Nån gång när jag lagat och saknat rätt höjd har jag helt sonika tagit en lägre knapp och limmat på en distans, men ska man beställa knappar beställer man ju lämpligen rätt.

Nån gång när jag lagat och saknat rätt höjd har jag helt sonika tagit en lägre knapp och limmat på en distans, men ska man beställa knappar beställer man ju lämpligen rätt.
Det går väl att klippa av knappar som är för långa. Man lär fila där man klippt ifall det utanför är känsligt för slitage.
Glenn: Plocka från VHS-maskiner är billigaste lösningen, inte bästa
Glenn: Plocka från VHS-maskiner är billigaste lösningen, inte bästa

Tack för alla idéer.
Det blev Digi-key. Där var ju dock problemet ett annat, det fanns ju 5000+ tactil-switch. Ca 5:-/styck. (13300+ knappar när jag räknade mer noga
)
Länk Digikey
Det blev Digi-key. Där var ju dock problemet ett annat, det fanns ju 5000+ tactil-switch. Ca 5:-/styck. (13300+ knappar när jag räknade mer noga

Länk Digikey