Jag har nyligen fått installerat en vedpanna och några acktankar och vill bereda mitt varmvatten därifrån. Jag har fått en platt-vvx och en flödesmätare och pump installerad av min rörmockar. Men när jag försökte koppla flödesmätaren med pumpen verkar det inte som att den fungerar. Den är plockad från en Värmebaronen Star oljepanna. Jag köpte pannan begagnad för flera år sedan. Så jag vet inte om flödesmätaren fungerade när den kopplades in. Den finns som reservdel men kostar då ca. 3200 kr vilket jag tycker är på tog för dyrt.
Jag har tittat på nätet och på Amazon kan hitta två typer av "flow meters", men jag undrar och de simplaste funkar, för där står det att de reagerar på 0.05 var och liknande, men jag behöver en som reagerar på minsta flöde, t.ex. om man vill tvätta händer i ljummet vatten som ska blandas från 80 grader C i tankarnas topp.
Sedan finns de också hall effect mätare som ska skicka pulser, men det kräver mer komplicerad elektronik och jag har blott en multimeter att mäta med.
Nån som har en ide på hur jag kan komma ur denna knipa. Just nu värms varmvatten i en 50 liters el-beredare, det räcker sådär till en familj på fem.