Schema över ett tidigt bygge från Amitron 0-30 V
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Schema över ett tidigt bygge från Amitron 0-30 V
Hallå folket mitt gamla labaggregat från 80 talet har börjat trilskas så jag söker ett schema för att kunna åtgärda felet. Kan inte öka spänningen mer än till ca 9 volt. Det har tjänat mig väl i många år, tror att jag byggde ihop det i början av 1980 och vill gärna ha det som ett komplement till ett annat nyare.
Bifogar några bilder
Tack på förhand // Karl Bergman
Bifogar några bilder
Tack på förhand // Karl Bergman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Schema över ett tidigt bygge från Amitron 0-30 V
Det är inte det där standardaggregatet som fanns publicerat i Radio&Television på 80-talet?
-
Vi ser två likriktarbryggor, en för huvudströmmen och en mindre för kanske en negativ spänning, eller en högra spänning för reglerdelen.
Genom att mäta upp växelspänningen på trafons båda lindningar kan man sen beräkna vilken likspänning man skall ha efter likriktaren.
AC x1,4 = DC.
Börja med att kolla upp spänningarna direkt efter likriktaren, förmodligen den stor kondingen, är en av de stora dioderna sönder blir det för låg spänning och mycket brum
Mät gärna med oscilloskop för att se ripple.
Man ser en IC den är lätt att byta blint, om den går att få tag på så kan det vara värt att bar skaffa en ny och prova.
Skriv gärna dess beteckning så kan det ge mer svar.
Att googla IC:en gör att du kan hitta ett datablad på den IC:en, som då kan innehålla applikationer på stabbade nätaggregat.
det är vanligt att tillverkare använder komponenttilverkarens applikationsexempel.
Några tips bara
de
Roysan
Genom att mäta upp växelspänningen på trafons båda lindningar kan man sen beräkna vilken likspänning man skall ha efter likriktaren.
AC x1,4 = DC.
Börja med att kolla upp spänningarna direkt efter likriktaren, förmodligen den stor kondingen, är en av de stora dioderna sönder blir det för låg spänning och mycket brum
Mät gärna med oscilloskop för att se ripple.
Man ser en IC den är lätt att byta blint, om den går att få tag på så kan det vara värt att bar skaffa en ny och prova.
Skriv gärna dess beteckning så kan det ge mer svar.
Att googla IC:en gör att du kan hitta ett datablad på den IC:en, som då kan innehålla applikationer på stabbade nätaggregat.
det är vanligt att tillverkare använder komponenttilverkarens applikationsexempel.
Några tips bara
de
Roysan
IC'n ser ut att vara en standard LM723
Transistorerna på kylflänsen kan ha gått hårt om man belastat det hårt på låg utspänning.
De brun-röda elektrolyterna är kända för att fela. Höll på att elda upp en BMW en gång som hade en sån konding kortsluten i instrumentbrädan, det vart en ordentlig rökutveckling och man hann bli rejält skraj innan vi fick bort batterikabeln
Transistorerna på kylflänsen kan ha gått hårt om man belastat det hårt på låg utspänning.
De brun-röda elektrolyterna är kända för att fela. Höll på att elda upp en BMW en gång som hade en sån konding kortsluten i instrumentbrädan, det vart en ordentlig rökutveckling och man hann bli rejält skraj innan vi fick bort batterikabeln

Som HUGGBÄVERN helt riktigt påpekade, ett aggregat från R&T.
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 980-10.pdf
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 980-10.pdf
Lyft på IC-en och kolla om benen är missfärgade om du inte gjort det
Den har suttit i hållaren i några decenier
Den har suttit i hållaren i några decenier
723:an innehåller en transistor (ben 2 och 3) som har gjort mig besviken. Transistorn ingår i strömbegränsningen. Kolla gärna den.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tusen tack för schyssta svar och tips för visst är det bygget som RT har en artikel om. I den artikeln finns precis allt jag söker, sedan är det ju en annan sak om jag lyckas få igång den igen. Kodningarna är som vanligt alltid misstänkta och ickretsen har jag rabatt på för ev dålig anslutning men inte tagit den ur hållaren ännu.
Helt perfekt att hitta schemat återkommer med resultatet oavsett. Ska leta i buntarna av tidningar också för jag läste alla RT på den tiden och borde ha den kvar men sedan är det en annan sak att hitta den.
Med vänlig hälsning, Karl B.
Helt perfekt att hitta schemat återkommer med resultatet oavsett. Ska leta i buntarna av tidningar också för jag läste alla RT på den tiden och borde ha den kvar men sedan är det en annan sak att hitta den.
Med vänlig hälsning, Karl B.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Men Garmen postade ju tidningen med schemat.
Men visst vore det kul att hitta tidningen, om man en gång har den. Den scannade versionen på nätet hade ju inte precis världens bästa upplösning, även om det kanske är "good enough". Själv byggde jag den klenare EFA-versionen med 723 och en 2N3055 och strömshunt modell diod som ju är en del temperaturberoende.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
HUGGBÄVERN jomenvisst det var perfekt med den inscannade men jag har nog hellre tidningen uppslagen än skärmen påslagen vid arbetsbänken och sen får jag ju en anledning till en nostalgitripp när jag rotar bland all gammal skit jag inte kunnat göra mig av med. Har nog ton av gamla tidskrifter, Elektronik, foto, motorcyklar och snöskotrar med mera har samlats på hög sedan mitten på sextiotalet både som tidskrifter och verkliga ting. 18 hojar för tillfället och en källare fylld med elektronikskrot.
Ha en goo fredag // Karl B.
Ha en goo fredag // Karl B.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Uppdatering nu när den fungerar igen.
Det var IC-kretsen LM 723 som hade gett upp, ersatt med UA 723 CN som är ekvivalent. Kostar 12 kr plus moms hos Eletro:kit.
Stort tack till er som bistod med råd och särskilt till den som länkade till byggbeskrivningen i det gamla numret av Elektor.
Lev och må tack ska ni ha // Karl Bergman
Det var IC-kretsen LM 723 som hade gett upp, ersatt med UA 723 CN som är ekvivalent. Kostar 12 kr plus moms hos Eletro:kit.
Stort tack till er som bistod med råd och särskilt till den som länkade till byggbeskrivningen i det gamla numret av Elektor.
Lev och må tack ska ni ha // Karl Bergman