Funktionen av PCB-mönstret är att vara induktans. Det är ett vanligt design-element som ofta används i radio-sammanhang.
Om man känner till och kan räkna på komplexa transmissionsledare är dessa spolar välbekanta.
Det finns ett flertal programvaror om man vill beräkna/simulera denna typ spolars induktans och bland de som inte kostar pengar finns Qucs.
https://qucs.sourceforge.net/index.html
ADS , CST, HFSS är alternativa programvaror som ofta kostar 50-100 kkr per år men finns i studentversioner.
Det går göra förenklade beräkningar i Spice.
Det går göra beräkningar av denna typ av spolar helt för hand men då bör man kanske börja med en bok som förklarar hur. David Pozar är väl det författarnamn som jag först kommer tänka på.
Själv tänker jag inte utan mäter. Det är lätt att karakterisera en spoles induktans och resistans över frekvens med hjälp av en nätverksanalysator.
Alla har inte nätverksanalysator även om sådan finns till multimeterpeng.
Kan man svepa med signalgenerator ansluter man en känd kondensator tvärs över spolen för att hitta LC resonansfrekvens och på det viset mäta induktansen.
När denna typ av spolar används mer funktionskritiskt så måste man ta med dess resistiva egenskaper. Det är en ren kopparledare men resistansen kan bli avsevärd på
radio-frekvenser. Kan bli så stor att induktansens funktion blir obetydlig och för höga frekvenser måste man ta hänsyn till självresonans och risken att spolen agerar kondensator istället för induktans.
För att kunna simulera sådant någorlunda tillförlitligt behövs dessa lite mer avancerade programvarorna typ HFSS, vilken jag själv främst använder.
Som en första uppskattning på rimligt utformade PCB-ledare utan jord under duger 1nH per mm som grov uppskattning som redan föreslagits.
Koppartjocklek är knappast direkt det viktigaste parameterna. Se valfri online transmissionsledar-kalkylator där du kan lägga in PCB-tjocklek eller så finns transmissionsledar-kalkylatorer där man kan få ut reaktansen för generella ledar-strukturer. Tror t.ex. Kicad och AWR har sådana gratis.