Felsöka och laga electrolux bakmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Grimner

Felsöka och laga electrolux bakmaskin

Inlägg av Grimner »

Hej!

För ett tag sedan bestämde jag för att plocka fram en gammal brödmaskin av en bekant som ansåg den värdelös, denna hamnade sen ute i min bod och har legat där i sisådär 8-9 år och jag tror inte maskinen ens använts så många gånger innan den kom i mina händer.
Jag skulle använda den för ett tag sedan och satte iordning allt på kvällen med den glada utsikten att ha nybakat bröd på morgonen, men vaknade istället av att jordfelsbrytaren löst ut.
Jag provade ett nytt program på maskinen bara för att kontrollera och brytaren löstes ut igen efter några minuter.

Jag provar hellre att laga den än att kasta direkt så tog till google för att leta orsaker samt plocka isär maskinen.

En orsak jag hittade på nätet var att själva värmeelementet kan vara bränt, en annan sak jag upptäckte när jag plockade isär maskinen är att en kondensator på kretskortet verkar vara trasig och har läkt lite.

jag är inte hemma på el men kan säkerligen byta kondensatorn och se om det löser problemet men jag undrar om folk som är insatt tror att det kan vara orsaken till problemet.
Jag testar det ju gärna innan jag börjar undersöka värmeelementet. Just det faktum att komponenten är skadad gör ju att jag naturligt misstänker den men som sagt el är inte mitt kompetensområde.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Felsöka och laga electrolux bakmaskin

Inlägg av breflabb »

Det är mycket lättare att ge några råd o tips om du skriver vilken modell och
lite bilder på det du misstänker.
Vist är kondensatorfel mest vanligt , värmeelementet är ett stort ??
Den kondensator som brukar gå sönder kan man ta bort och köra utan för att prova
Det är oftast en avstörningskondemsator.
Skriv svar