Men nu är det dags igen! Denna gång är egentligen projektet nästintill klart, då jag började bygga det i början på 2022. Meeeennnn jag har varit lite lat och postar det först nu.

Som rubriken lyder är det en 75x2000mm bandslip som jag ska bygga. Liten rolig histora varför det blev just detta projektet: Jag har varit sugen på att bygga en bandslip rätt länge, de är ju så fantastiskt universala! Men det har inte blivit av, tankar i bakhuvudet bara. Dock så råkade jag ut för en liten arbetsskada i mellandagarna 2021 där en plåt jag slipade i jobbets bandslip (med grovt 36+ papper) fastnade och jag slipade bort hela min tumnagel... Då var det äntligen dags att få tummen ur (pun-intended) och fått byggt maskinen!

Planen var att det skulle bli ett snabbt 3-månaders projekt, så jag valde att köpa designen på bandslipen. Det är Jeremy Schmidt som har designat maskinen i grunden, en 2x72" bandslip som är tiltbar och med utbytbara tillbehör. Det är den maskin jag varit sugen på länge. Dock så vill jag ha ett något bredare band, samt ändra designen något för att passa min maskinåtkomst bättre. Han skickade över 3D-modellen och det var dags att börja rita om den. Ett litet tag efter bygget börjat så insåg jag att den måste ha någon typ av pelare/bord att stå på, så det blev att rita det med, 3D-modellen har konstant uppdaterats under byggets gång, kanske inte helt optimalt men man insåg ju snabbt att man ville har fler och fler funktioner på den. Såååå, 3-månaders projekt sket sig totalt, men skitsamm det blev bra i slutändan så det spelar ingen roll att det tagit ett år.

Här är originalmaskinen i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=2dxCAHU_xpY
Nej, dags för mig att sluta tjöta och visa lite bilder istället! Såhär ser nuvarande 3D-modell ut. Några extra skyddsplåtar ska på plats men i övrigt komplett.
Kontakthjul, småhjulstillbehör/rörnotch och en radiejigg är ritat också.
Låt börja med byggnationen av stommen/bordet. Notera dock att jag byggt både slip och bord samtidigt då båda ska passa ihop med varann, men jag postar en del i taget för att man lättare ska kunna följa bygget.
Uppkapade balkar till stommen, de är 80x40x5 och 40x40x4. Lagom biffiga, men när det ändå är spillbitar på jobbet så tackar man inte nej!

Börjat punkta ihop delarna. Riktigt gött med ett svetsbord i gjutjärn på jobbet som är plant.
För att kunna montera fötterna så svarvade jag hylsor som punktades fast.
Lock svetsades fast och slipades lite fint. Även testmonterat en fot här.
Ett lock tillverkades, för att få lite fin form på urtaget vid motorn. 3mm plåt, borde vara lagom tjockt.
Några hylsor som ska hålla slipen på plats svarvades. Vägde även stommen i detta läget. Kommer bli en lagom stabil maskin, när den redan nu väger 76kg, men mer ska det bli!

En bordsskiva av 3mm plåt är tillverkad och L-profiler för att hålla skenorna till lådhurtsarna är på plats.
Jag har även fyllt samtliga rör i stommen med sand, dels för att få upp vikten lite men även för att få bort eventuellt klang som kan bli. Alla gängade hylsor har bottengående hål och fyllhålen till sanden är igensvetsade.
I detta stadiet väger bordet 140kg, något som kommer bli en riktigt stadig bas till maskin.

Stommen skickades iväg på lack hos den lokala lackeraren. Det var inget jag var så sugen på att göra själv...

Det var allt för denna gång! Nästa post blir byggnation av slipmaskin. Får se om jag tar det ikväll eller någon annan dag.