RGBs till VGA eller??
RGBs till VGA eller??
Som jag förstått det så kräver VGA två skilda synkar H+V.
RT-datorn jag fick har komposit synk , dvs H+V i en enda signal.
EN annan fråga, har ett antal tjocka VGA-skärmar liggande, minnet är kort, men har för mig att VGA är analogt, eller?
I annat fall behöver jag fixa till något som konverterar analog RGBs till VGA, och hoppas att monitorn stödjer uppdateringsfrekvensen, men ja, de bör vara multisynkmonitors.
Har också ett par paneler liggande som vill ha komposit video, har dock inte en aning om det är PAL eller NTSC, kan man använda dessa tro?
RT-datorn jag fick har komposit synk , dvs H+V i en enda signal.
EN annan fråga, har ett antal tjocka VGA-skärmar liggande, minnet är kort, men har för mig att VGA är analogt, eller?
I annat fall behöver jag fixa till något som konverterar analog RGBs till VGA, och hoppas att monitorn stödjer uppdateringsfrekvensen, men ja, de bör vara multisynkmonitors.
Har också ett par paneler liggande som vill ha komposit video, har dock inte en aning om det är PAL eller NTSC, kan man använda dessa tro?
Re: RGBs till VGA eller??
Har den inte 15KHz ut ? då kan du glömma typ >99% av alla VGA-monitors.
Finns annars en del gamla monitors som klarar CSYNC, fanns även kretsar som konverterade en gång i tiden.
Finns annars en del gamla monitors som klarar CSYNC, fanns även kretsar som konverterade en gång i tiden.
Vet inte, men troligen är det så. Har inte studerat det tillräckligt än.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja RGBs är väl 15kHz. Det behövs då en scandoubler, som kan splitta v+h från csync.
Om du bara dubblerar syncen, kommer vänstra halvan av bilden hamna på ojämna linjer och högra på de jämna.
VGA är analogt.
För att fixa till komposit till de där panelerna krävs också en aktiv adapter.
T.ex https://www.cpcwiki.eu/index.php/RGB_SVideo
Tyvärr är AD724 obsolet. Men det finns kanske nya alternativ.
Om du bara dubblerar syncen, kommer vänstra halvan av bilden hamna på ojämna linjer och högra på de jämna.
VGA är analogt.
I min bil har jag ett troligen ickefungerande sk infotainmentsystem med två platta paneler, vilka tar komposit video från två olika källor.
Har två DVD-spelare i bilen, den ena säger No-disk oavsett, den andra accepterar bara skivor från USA, och nej, det finns inga regionshack, som jag hittat.
Panelerna är typ 15" eller så, tänkte eventuellt ta en av panelerna, men då måste jag skapa en komposit video till dem.
Eftersom jag inte tittar på film i bilen, så är de tämligen onödiga.
Har två DVD-spelare i bilen, den ena säger No-disk oavsett, den andra accepterar bara skivor från USA, och nej, det finns inga regionshack, som jag hittat.
Panelerna är typ 15" eller så, tänkte eventuellt ta en av panelerna, men då måste jag skapa en komposit video till dem.
Eftersom jag inte tittar på film i bilen, så är de tämligen onödiga.
I värsta fall får jag försöka hitta en lämplig TV på någon secondhand, typ, då jag också har en RF-modulator.
Digikey har dem tydligen, men de tar bra betalt.MadModder skrev: ↑28 december 2022, 00:03:25 Ja RGBs är väl 15kHz. Det behövs då en scandoubler, som kan splitta v+h från csync.
VGA är analogt.
AD säger att den är i produktion.
Hmm, verkar som att det gick sampla, får se om den dyker upp.
Uppenbarligen behöver man ju också en lämplig kristall.
Uppenbarligen behöver man ju också en lämplig kristall.
Samplingen fungerade uppenbarligen, 1 st AD724 på väg med DHL Express.
...och de har naturligtvis deklarerat det fulla "komersiella värdet" och så frakten förståss.
En gammal TV med SCART borde väl annars inte alltför svår att komma över.
En gammal TV med SCART borde väl annars inte alltför svår att komma över.
Men det blir sannolikt billigare än att köpa kretsen då den verkar ligga på runt 250:- + Moms
Vi har ju massor med problem när vi ska konvertera gamla arkadmaskiner till nya skärmar. Men dessa kort löser ofta många problem:
https://www.amazon.se/-/en/Mcbazel-Arca ... 89&sr=8-16
Dom tar lite vad som in, och skickar ut VGA.
https://www.amazon.se/-/en/Mcbazel-Arca ... 89&sr=8-16
Dom tar lite vad som in, och skickar ut VGA.
Inte helt obilligt, sas.
Skall leka lite med AD724, ock se vad det blir av det.
Blivit ett litet miniprojekt, samt komponentbehov.
Skall leka lite med AD724, ock se vad det blir av det.
Blivit ett litet miniprojekt, samt komponentbehov.