Håller på och felsöker ett styrkort som tidigare var defekt. Det är en del av en VOAC-box som används mellan spakar och solenoider.
Tidigare hade några dioder och 7808 gått på lunch. Det är fixat och nu funkar boxen så länge man kör med en funktion. Kör man flera funktioner så låser den sig och man måste bryta strömmen för att den ska återgå.
Knapp på framsidan: error reset
10K pot: "Freq Adj"
Röd diod: error
Grön diod: Power
Frågan är, går det att klura ur hur det här stackars kortet egentligen fungerar och vad det är som gör att error triggar? Min hjärna är lite överbelastad just nu.
OBS: Jag satte 0Ohm på alla motstånd då jag ännu inte riktigt klurat ut hur man sätter exakta värden på dom (det sitter precisionsmotstånd i enheten och jag va lite ivrig att komma loss).
IPS302 från Voac.. analys av kretschema
IPS302 från Voac.. analys av kretschema
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: IPS302 från Voac.. analys av kretschema
Jag har inte sett just denna box men när det gäller styrning av hydraulventiler ska Error tändas ifall solenoiden har för låg eller för hög resistans.
Om det är ett 24V system så bör strömmen vara omkring 500-800 mA vid full utstyrning.
Utstyrningen är för kontinuerlig ström, inte spänning, precisionsmotstånden behövs alltså för att reglera duty-cycle så det alltid är exempelvis 400mA vid 50% spakutslag.
Om det är ett 24V system så bör strömmen vara omkring 500-800 mA vid full utstyrning.
Utstyrningen är för kontinuerlig ström, inte spänning, precisionsmotstånden behövs alltså för att reglera duty-cycle så det alltid är exempelvis 400mA vid 50% spakutslag.
lyckades klura lite, kunden hade gett en rätt bra felbeskrivning och det verkade som att regulatorn gick på lunch pga övertemp. Monterade den bättre satte ny kylfläns och ny pasta på den och nu kan jag ta ut 20% mer effekt ur den utan att den slår ifrån. Ska testa irl nu och se om det hjälper. Tack
Eftersom den verkar vara tillverkad 1995 så kan det vara bra att byta elektrolytkondensatorerna.
Dom är testade och schyssta. Det som byttes tidigare va relä, regulator och några dioder som hade gått på lunch.