nätverksproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

nätverksproblem

Inlägg av tomasb »

Hej, vet inte om nätverk räknas som elektronik men med den samlade kompetens som finns här hoppas jag på några bra tips. Har ett hus i 4 halvplan och för snart ett år sedan bytte jag till netgear orbi 70 meshrouter med två sateliter anslutna via kabel. Övergångarna har inte fungerat felfritt någon gång men senaste månaderna har det trådlösa börjat strula mer och mer. Sitt vi t.ex. i soffan och ska streama serie går det nu knappt ett avsnitt innan chromecasten säger att det inte finns nät. Telefonerna tappar nät, räcker dock att slå av och på wifi så funkar det igen men för chromecasten måste routern startas om varje gång. Det trådade fungerar däremot klockrent, har inte varit några problem. Med 4 barn och telefoner, datorer och annat som behöver en ip-adress kan det säkert finnas upp mot 50 aktiva enheter i luften samtidigt men det borde väl en modern router kunna hantera? Till saken hör också att vi har i ett gammalt hus bytt ut telefonkablar till cat 6, och från ingående fiber till övervåningen passerar trafiken 4 switchar. Har dock vid test mot bredbandskollen fått över 200 mbit av 250 när det funkar så hastigheten är tillräcklig men någon typ av drop eller någon buffer som verkar fyllas ställer till problem. Finns det några bra verktyg att felsöka eller finns det någon bättre lösning för att få problemfri trådlös täckning? Kan också nämna att jag har ett system från Carlo Gavassi som ska mäta elförbrukning och skicka till en server över ethernet och den verkar också ha gått upp och ner, inte alls så stabil som det var tänkt.

Skulle alltså behöva felsöka allting grundligt och eventuellt byta utrustning igen men systemet jag köpte skulle täcka över 500 kvadrat och vi har knappt 200, det är max en betongvägg eller ett trägolv det trådlösa ska passera.
Nerre
Inlägg: 26749
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: nätverksproblem

Inlägg av Nerre »

500 kvadrat förutsätter nog öppen yta, jag får i princip halv signalstyrka när jag sitter 5 meter från en av våra accesspunkter, troligen beroende på att signalen behöver gå diagonalt genom två väggar. Även en tunn vägg blir tjock på diagnonalen.

Hur många klienter routern klarar brukar stå i specifikationerna, men då det trådade funkar är det väl inte routern i sig utan snarare accesspunkterna som är problemet.

Kör du på 2,4 GHz eller 5 GHz? Har du kolla med en WiFi Analyzer (finns bara till Android, inte iOS, såvitt jag vet) vad grannarna använder för kanaler? För jag misstänker att det just är att fler och fler grannar skaffat WiFi som är problemet och det är kanalkrockar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: nätverksproblem

Inlägg av maDa »

Många har lite övertro på det där med Mesh. Jag hjälpt minst två bekanta att få ordning sina system. Mycket buggar och problem. En av dem lyckades vi efter mycket om och men få igång en trådad backhaul som fungerar ibland(?) men slutade fungera igen i dagarna pga. en automatisk uppdatering.

Det bästa råd jag kan ge är att all streaming bör gå på kabel. Jag använder själv Chromemcast med Ethernet-adaptor och det fungerar perfekt. Chromemcast bakom en stor TV är ett recept för dålig prestanda.

Jag har också totalt 4st i serie hemma (draget som en slinga runt) och har inga problem alls.
Senast redigerad av maDa 12 november 2022, 20:18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 602
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: nätverksproblem

Inlägg av Berrabongo »

Om det är Orbi 750 routern du har klarar den max 40 clienter enl. Netgear.
Själv kör jag med en Orbi 763 mesh. Täcker mitt hus och garage(200kvm)
med bra hastighet. Har även en robotklippare med wifi som har täckning
på hela min tomt 2000kvm.

https://www.netgear.com/home/wifi/mesh/orbi/
Palle500
Inlägg: 4508
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: nätverksproblem

Inlägg av Palle500 »

Går nog att få ordning på det du har. Men jag tog fram plånboken och investerade i UniFi nätverksprodukter. Totalt allt från dom (förutom 4G router teltonika rutx 15) allt annat hemmakravs åkte på återvinningen. DSG, Switchar med PoE, accesspunkter m.m fast kör inte deras möjlighet till meshnät.
Bara fungerar sedan 3 år tillbaka.
https://www.kjell.com/se/kunskap/guider ... esspunkter
RadioDJ
Inlägg: 410
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: nätverksproblem

Inlägg av RadioDJ »

Har du redan kört dina sopor till tippen?
Kan annars kanske vara intresserad av något.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: nätverksproblem

Inlägg av tomasb »

Ursäkta sent svar, kom sjuka barn och ett jullov emellan. Mina problem kvarstår. Modellen står RBR750. På routern snurrar vissa tider upp till 10 telefoner, ungefär lika många datorer, 4 chromecasts, luftvärmepump, damsugare, lampstyrning och så vidare så att ibland närma sig 40 är nog inte omöjligt och i framtiden lär det ju bli fler.

Har använt kabel till chromecast men tv:n signalerar med ojäma mellanrum att den tappat ethernet-anslutning och i samma veva dör också det som ska streamas. Vissa datorer har senaste veckorna efter ytterligare en dator på nätverket tappat kontakten med nätet när de startas upp, måste köra felsökning för att få igång nätet igen.

Är beredd att lägga pengar på bra grejor för att få ett pålitligt fungerande system. Antar att det behövs utrustning som passar ett mindre företag om man ska kunna hantera stora mängder enheter och data. Frågan är vad man bör ha. Dels ska det driva allt trådat men också erbjuda trådlöst till det som behöver detta över flera våningsplan och ca 200 kvadrat markyta.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: nätverksproblem

Inlägg av hcb »

Jag kör sedan ett antal år Ubiquitis "prosumer"-produkter och det lirar på utmärkt. Eller ja, i det nuvarande huset så sitter APn för övervåningen med tillhörande switch trådlöst ansluten till de trådade accesspunkterna på nedervåningen, och den förbindelsen går sönder ibland. Det är en handfull telefoner, två Apple-TV och några bärbara datorer som ansluter trådlöst. Planen är dock att försöka få så mycket som möjligt av den fasta utrustningen ansluten med tråd.

Så mycket som möjligt strömförsörjs med PoE vilket är trevligt för att slippa en massa väggvårtor. Oklart hur det påverkar störningsmiljön i huset (jag är radioamatör) men med alla LED-lampor och annan störningsbenägen utrustning så tar jag den risken.

Administrationsgränssnittet kör jag på en RBPi, men jag tror att man klarar sig bra utan det när man väl satt upp alla enheter. Det är dock smidigt att kunna kolla nätstatus och starta om när det verkar vara knas, plus att alla klienter hålls uppdaterade.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: nätverksproblem

Inlägg av tomasb »

Har du någon modellbetäckning på t.ex. router så man kan kika vidare? Jag har ap i källaren och set cat6 draget i alla gamla teleledningsrör och uttag via 5-6 netgear-switchar. Just nu ett ORBI 70 (RBR750)-system som inte funkar som jag hoppades.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: nätverksproblem

Inlägg av hcb »

Från fiberkonvertern går det till en Edgerouter PoE (denna hade jag med vad jag vet nu bytt mot något annat, antingen en annan Edge*-produkt eller en Unifi-dito, PoE behövs inte i min setup). Vidare till en USW-Pro-24-PoE och en UAP-AC-Pro, en UAP-AC-SHD och en UAP-AC-HD via några andra switchar.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: nätverksproblem

Inlägg av Mindmapper »

tomasb skrev: 16 januari 2023, 09:40:31 Ursäkta sent svar, kom sjuka barn och ett jullov emellan. Mina problem kvarstår. Modellen står RBR750. På routern snurrar vissa tider upp till 10 telefoner, ungefär lika många datorer, 4 chromecasts, luftvärmepump, damsugare, lampstyrning och så vidare så att ibland närma sig 40 är nog inte omöjligt och i framtiden lär det ju bli fler.

Har använt kabel till chromecast men tv:n signalerar med ojäma mellanrum att den tappat ethernet-anslutning och i samma veva dör också det som ska streamas. Vissa datorer har senaste veckorna efter ytterligare en dator på nätverket tappat kontakten med nätet när de startas upp, måste köra felsökning för att få igång nätet igen.

Är beredd att lägga pengar på bra grejor för att få ett pålitligt fungerande system. Antar att det behövs utrustning som passar ett mindre företag om man ska kunna hantera stora mängder enheter och data. Frågan är vad man bör ha. Dels ska det driva allt trådat men också erbjuda trådlöst till det som behöver detta över flera våningsplan och ca 200 kvadrat markyta.
Efterso du har chromecast via tråd är det ju inte kanalerna som ställer till det där. Då återstår router, någon av switcharna eller kablage. Ev. nedlastat nät om tex. nerladdning sker när mycket streaming pågår. Det brukar man ju ha en känsla för hur mycket nätet är nedlastat, så knappast troligt.

Routern är mest misstänkt. De står väl inte instängd så att den blir överhettad. Man brukar ju inte vilja bygga in trådlösa grejor så det överhettning är kanske inte heller troligt. Återstår då komponentfel eller annat intermittent fel i routern.
Det skulle ju kunna vara en switch på strategiskt ställe som ställer till det. Det talar också att du måste starta om routern för. Annars är det lätt att byta plats på switcharna som mest signaler går genom, dvs cromcastsignalerna.
Du har ingen annan router du kan låna en stund för att utesluta den.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: nätverksproblem

Inlägg av tomasb »

Det trådade har på de flesta datorer fungerar stabilt men det trådlösa har varit si och så. Dock har inte chromecastarna funkat vare sig med eller utan tråd som önskat, tappar nät flera gånger i timmen. Just nu kör jag två av chromecastarna trådlöst via en mobil 4g-router och då fungerar det utan problem. Huset är så stort att wifi från routern inte täcker hela huset. Därför köpte jag detta mesh-system. Nu sitter båda sateliterna med kabel men trots detta så är wifi-nätet knappt användbart just nu. Gjorde en genomgång förra året och hittade en dålig kabel vilket öppnade upp för full fart på allt trådat i hela huset. Har bara äldre routrar just nu förutom den senaste som också har misstänkt. Kan tänka mig köpa en bättre bara jag får tips om någon som klarar ca 100 enheter med wifi och tråd bara för att ha överkapacitet och sedan ett smidigt sätt att förstärka/skarva wifinätet. Har provat med accesspunkt tidigare men fick inte övergången så smidig när man rörde sig med mobilen.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: nätverksproblem

Inlägg av agehall »

Vad är det för switchar du har? Min erfarenhet är att billigt konsument-junk från Netgear etc ger upp rätt fort och kan ge alla möjliga konstiga problem.

Det kan ju även vara kontakteringen i någon kabel som inte är 100% och ger lite störningar.

Grunden till ett bra nät i villa/radhus är att ha en bra router. UniFi gör ganska bra grejer som är konsumentvänliga. Vill man ha lite mer hardcore-prylar är Mikrotik det jag rekommenderar. Börja sedan med att studera när enheter som är anslutna via kabel har problem. Att felsöka saker utan att behöva ta in komplexiteten som kommer med radio/WiFi är magnituder enklare. När du är säker på att ditt kabelanslutna nät fungerar som det ska, så kan man börja titta på ev WiFi-problem. Där handlar det ofta om täckning och störning. Om grannen kör med massor av accesspunkter på full styrka så kan de störa ditt nät, många accesspunkter på låg effekt är det bästa om du frågar mig men i praktiken är det ingen som orkar hålla på med det hemma. Jag kör själv två accesspunkter på mellanplan och en i källaren och det täcker mina tre våningar utan problem.

Det man också ska tänka på med WiFi, är hur handover ska fungera. Alla system stödjer inte handover mellan accesspunkter vilket kan resultera i att enheter blir kvar på en accesspunkt som inte är optimal. UniFi tror jag stödjer handover mellan accesspunkter, Mikrotik gör det inte (än) så där får man sköta det själv med lite brandväggsregler.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: nätverksproblem

Inlägg av tomasb »

är en variation av switchar, har alltid använt netgear och trott att åtminstone deras dyrare grejor har bra kvalitet då många företag jag jobbat på använt dem. Men det är en salig blandning. Jag har ju just nu totalt 6 switchar från 4 till 16 portar så ska det bytas vore det ju bra att det blir så bra kvalitet som möjligt.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: nätverksproblem

Inlägg av Mindmapper »

tomasb skrev: 16 januari 2023, 13:51:02 Det trådade har på de flesta datorer fungerar stabilt men det trådlösa har varit si och så. Dock har inte chromecastarna funkat vare sig med eller utan tråd som önskat, tappar nät flera gånger i timmen. Just nu kör jag två av chromecastarna trådlöst via en mobil 4g-router och då fungerar det utan problem. Huset är så stort att wifi från routern inte täcker hela huset. Därför köpte jag detta mesh-system. Nu sitter båda sateliterna med kabel men trots detta så är wifi-nätet knappt användbart just nu. Gjorde en genomgång förra året och hittade en dålig kabel vilket öppnade upp för full fart på allt trådat i hela huset. Har bara äldre routrar just nu förutom den senaste som också har misstänkt. Kan tänka mig köpa en bättre bara jag får tips om någon som klarar ca 100 enheter med wifi och tråd bara för att ha överkapacitet och sedan ett smidigt sätt att förstärka/skarva wifinätet. Har provat med accesspunkt tidigare men fick inte övergången så smidig när man rörde sig med mobilen.
Du får prova utesluta saker genom att koppla om och flytta på grejorna för att utesluta var du har felen.
Jag har ett rätt så gammalt nät hemma. Men jag är emot Mesh för att Mesh tar ganska mycket resurser. Ofta har du 5GHz backbone där mesh kommunikationen sker då har du mindre räckvid och hastigheten sjunker snabbt med ökad räckvid.

Så mycket prylar som du har kräver ju en del bandbredd. Nu hade du kabel mellan sateliterna men stödjer din AP kabel tillsammans med sateliterna. Vet att OBI har 5GHz backbone men är osäker på hur de stödjer kabel. Inte alla mesh stödjer kabel och full roaming.

Jag har 2 ap som jag har kört länge med full roaming. Regeln är enkel olika kanaler och samma SSID på alla AP. Kör på både 5GHz och 2,4GHz och har ganska långt till grannar. Eftersom du har kabel så skulle jag rekommendera dig att se till att de grejor du köper klarar full roaming via kabel. Det klarar nog alla om du håller dig till samma fabrikat. Idag är det ju inne att sälja mesh så kan tänka mig att det kanske är lättare att få info om att det är mesh du ska ha. Men du har ju redan kabel samt att du har ett hårt utnyttjat nät. Full roaming har i stort sett alla företag nästan sedan Wifi kom så det är inget nytt.
Skriv svar