Elstängsel för klättrande katter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx

Elstängsel för klättrande katter

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Vi har satt nät (plastnät) runt vår altan för att hålla inne våra katter, så vi kan släppa ut dem på altanen utan att de kan smita vidare.
Kruxet är dock att även om nätet är 2m högt, så finns risken att katterna kan klättra över.

Så jag funderar på att sätta ett elstängsel en bit upp i nätet.

Altanen är i tryckimpregnerat ca 1m över mark och står på trästolpar, på marken är det asfalt.

Det jag funderar lite över är att elstängselaggregat har en jordningspinne som sticks ner i marken, och då uppstod funderingen - funkar elstängsel på en katt som klättrar på ett plaststaket? Katten har ju ingen kontakt med marken. Och nästa fundering då, med tanke på altanens konstruktion, skulle man kunna jorda aggregatet i altanens träkonstruktion, istället för i marken?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Elstängsel för klättrande katter

Inlägg av AndLi »

Nej, du behöver lägga två trådar som katten nuddar bägge för att den ska få någon stöt.. en jord och en signal så att säga..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mina föräldrar hade kattpension under en del år.

Den var inhägnad o på toppen var det el-stängsel.
Det bestod av 7 trådar, varannan till var sin pol på generatorn.

Överst på planket var den första tråd, klamrat direkt på toppen av plankorna.
Mellan trådarna var det runt 3,5 cm.

Generatorn gjorde jag själv, helt enkelt för att den ska gå med en ganska kort tid mellan pulserna.

Jag körde med runt 3 pulser per sekund.

Jag gjorde en blocking oscillator med en 220 - 2 × 9V trafo till att ge drivspännkng o en identisk åt det motsatta håll.

Fungerade perfekt under alla år, den enda katt kom kom ut genom stängslet var våran abyssiner då hon var i löptid. Hon var MYCKET enveten med att hitta en make-för-stunden och kom igenom stängslet under många skrik o gnäll.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Icecap skrev: 5 november 2022, 18:13:14 Mina föräldrar hade kattpension under en del år.

Den var inhägnad o på toppen var det el-stängsel.
Det bestod av 7 trådar, varannan till var sin pol på generatorn.

Överst på planket var den första tråd, klamrat direkt på toppen av plankorna.
Mellan trådarna var det runt 3,5 cm.

Generatorn gjorde jag själv, helt enkelt för att den ska gå med en ganska kort tid mellan pulserna.

Jag körde med runt 3 pulser per sekund.

Jag gjorde en blocking oscillator med en 220 - 2 × 9V trafo till att ge drivspännkng o en identisk åt det motsatta håll.

Fungerade perfekt under alla år, den enda katt kom kom ut genom stängslet var våran abyssiner då hon var i löptid. Hon var MYCKET enveten med att hitta en make-för-stunden och kom igenom stängslet under många skrik o gnäll.

Körde du med 9V ut på staketet menar du? Annars brukar ju elstaket ligga på några tusen volt. Såg en katt-variant som låg på 5400V och 0.4 joule tror jag det var.

Men vad menar du med " o en identisk åt det motsatta håll."?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

220V -> 9V AC, likriktat till runt 12V.

Sedan oscillatorn till 9V på trafo#2 och 220V-sidan därifrån till stängslet.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ok, så

220VAC --> 9VAC --> 12VDC --> 3 pulser/sek --> 9/220V trafo --> stängsel alltså?

så pulslängd på någon millisekund eller så då, för att få lämplig energi, eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Korrekt följd.

Den exakta pulstid minns jag inte, jag byggde en blocking oscillator och den reagerar med mättningen i kärnan så den var självreglerande.

Det går att mäta sig fram till rätt pulstid vid att mäta strömmen i utgångsspolen via en shunt.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Icecap skrev: 5 november 2022, 18:13:14 den enda katt kom kom ut genom stängslet var våran abyssiner då hon var i löptid. Hon var MYCKET enveten med att hitta en make-för-stunden och kom igenom stängslet under många skrik o gnäll.
Haha, var det shettis-gener i henne måntro? :lol:
En kompis hade minishettis och större hästar, minishettisen sket fullständigt i elstaketet för han tog sats och flöt mer eller mindre under trådarna liggande på sidan och att han fick "spö" av elstaketet bekom honom inte det minsta, honom kunde man hitta precis var som helst. En gång när jag skulle åka hem fick jag med eller mindre släpa ut honom ur bilen, han tyckte att baksätet var perfekt så lämna bildörren öppen och gå därifrån då ockuperade han det direkt. Hade jag stängt dörren och åkt hade han sovit vidare i baksätet.
:rofl
Skriv svar