Problem med en inverter för Ö-drift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Problem med en inverter för Ö-drift

Inlägg av Janson1 »

Hej. Ja var skall jag börja? Ok, jag köpte en inverter https://www.banggood.com/sv/PowMr-3KVA- ... rehouse=CN
Och efter en halv evighet så anlände den. Jag kopplade upp den provisoriskt för att kolla så den orkade driva det som jag hade tänkt och det kunde den utan problem. Sen så monterade jag den i ett inbyggnadskåp och startade upp den. Den fungerade. Efter 4-5 timmar så lät vattenpumpen konstigt, en av dom grejer invertern skall driva utifall att... Jag stod jämte och konstaterade att när vattenpumpen gick så kom en felkod om överbelastning (900 Watt drar pumpen under drift, 2400 Watt kan invertern ge. Hursomhelst fixade invertern detta vid testen) Sen en halv minut efter det att pumpen stannat och invertern går helt obelastad så poffar den till och jag se att det brinner där inne bland inälvorna. Jag tog bort batteriet, rycker ur solcellerna. Nätsäkringen till inkommande el gick också. Jag rev loss locket för att säkerställa att det inte brann vidare, elden hade slocknat. Det som synligt hade gått sönder var 3 av 6 mostransistorer (83 volt/140 Amp) i primärswitchdelen, den som gör om 24 volt till kanske 350 volt? Vidare även 3 st mostransistorer (650 volt/40 Amp) på 220 volts sidan som det blivit kortis i. En fjärde transistor är inte kortis i men den mäter fel. Vidare så har några ytmonterade motstånd brunnit upp också i primärswitchen som nu är ersatta. I dag tog jag mig tid för att kolla vidare på den. Jag startade upp den utan slutstegstransistorer i primärswitchnätdelen och mätte på gatarna. Inga pulser någonstans, knappt att det ryckte ens... Gatarna drivs av ett push-pull slutsteg som i sin tur drivs av en isolationstrafo som i sin tur drivs av ett annat push-pull slutsteg som i sin tur drivs av en PWM krets SG3525AN och där kommer inget ut från den. Den antingen drivs eller styrs via en ULN2003 som i sin tur styrs/drivs direkt av microprocessorn.
Den här SG3525AN driver även en annan uppsättning mos-slutsteg via push-pull, trafo osv, dess slutstegstransistorer verkar ha klarat sig?
Var&vad skall man felsöka mera och hur? Ett elschema vore gott men finns det att skaffa? Det finns en del på youtube men ingen verkar stämma med min inverter.
Hjälp!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Problem med en inverter för Ö-drift

Inlägg av mrfrenzy »

Till att börja med, har du kontaktat säljaren?
Banggood brukar ha bra garantier iaf enligt min erfarenhet.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Japp, det var det första jag gjorde. Det tar mellan två och tre veckor mellan varje svar. Det sista var ett rent nonsenssvar. Frågan är hur länge man orkar jävlas med dom... Jag tror inte dom är ett dugg intresserade tyvärr. Så nu tänker jag försöka laga den själv oavsett!
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Det har nu blivit en "förlikning", dom betalar mig 500 kr för detta vilket i och för sig är för lite i mitt tycke. Men, men nu lagar jag den själv oavsett. (om jag kan...)
Skriv svar