Löda en ir illuminator så den får rätt strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Koehler

Löda en ir illuminator så den får rätt strömförsörjning

Inlägg av Koehler »

Hej,
Jag har ingen erfarenhet av lödning eller hur jag skall tolka baksidan på ir illuminatorn.
Plus och minus vet jag vad det är...

Jag köpte den från aliexpress:

SEK 36.39 28%OFF | Infrared IR 36 Led Illuminator Board Plate for CCTV CCD Security Camera
https://a.aliexpress.com/_mqSk1RE

ALLA TIPS OCH RÅD ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA..
Ha en underbar lördag 👍👍👍🙏🙏🙏
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Löda en ir illuminator så den får rätt strömförsörjning

Inlägg av danei »

12VDC betyder att den ska matas med 12V likspänning.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Behövs ingen lödning om du har passande kontakter till de befintliga bägge kontakterna. Det finns motsvarande anslutande kontakter med kabel att köpa om man vill slippa lödning eller andra lösningar. En snabblösning i avsaknad av rätt kontakter brukar vara att leta upp passande hylsor med kabel som man slaktar från andra kontakter.
Sådana här är lätta att pilla sönder till passande bredd och kommer från kontakter i en dator:
Bild

Ditt kretskort har anslutning för matningsspänning 12 V DC men det är inte här som man normalt styr den utan styrningen att tända/släcka den sker genom att kortsluta pinnarna på den andra kontakten.
Detta för att logiska kretsar som arbetar med lägre spänningar ska kunna styra oavsett hur hög matningspänningen är.
Det är samma princip som för extraljus till bilen, där man styr indirekt via ett relä fast här är det elektronik som utgör relät.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Notera att det finns en ljuskänslig resistor bland alla LEDdarna. Jag trodde den andra kontakten hade något att göra med den givaren.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jo det finns en resistor, denna sensor sitter nog på alla IR-belysningar av denna ringtypen avsedda för kameror. Tillhör närmast en kamera-standard. Finns på de flesta IR ringbelysningar.
Den är inte kopplad till någon yttre anslutningl utan är integrerad del av elektroniken.
Det kan vara lätt att tro så men om man sätter sej in i IR-logiken för en kamera förstår man funktionen bättre, varför den är som den är.
Sensorn är kopplad till elektroniken som stänger av IR-ljuset i dagsljus, helt automagiskt. Ligger ofta även i en PWM-slinga för att ha variabel dämpning i takt med omgivningsljuset.

Däremot är inte sockel-uttaget kallat IR-cut eller IRC variabelt, det är enkel logik och kallas ofta för IR-cut på grund av sin kamera-funktion då det är oftast samma logik som styr IR-cut, ir-filtret i kamera-linsen.
Sockeluttaget för ir-cut finns inte nödvändigtvis på alla PCB av denna typen då sensorn ser till att lagom mycket IR-ljus matas ut relativt omgivningsljuset utan IRC.
Dom har således ingen inbördes koppling, sockeluttaget och sensorn utan de styr var för sej IR-dioderna, den ena stänger av lysdioderna och den andra styr variabelt med PWM.
Som namnet antyder, "cut", så kan denna logik inte användas för att tgvångstända lysdioderna, den kan bara stänga ner.

Lite närbilder: https://www.elecbee.com/tr-22955-10Pcs- ... ity-Camera

Vill man inte ha sensorns påverkan kan den klippas bort eller att man smetar ut ett tugggummi över sensor-föstret.
Svart eltejp ovanpå sensorn är inte helt effektivt att hindra ljus från att nå sensorn då sådan tejp ofta är transparent för IR-ljus.
Skriv svar