Laddbara eller alkaliska batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100

Laddbara eller alkaliska batteri?

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Ska bunkra lite batteri och funderar på om jag ska gå för uppladdningsbara eller paket med Alkaliska.
Jag gillar iden med laddbara och jag har litet elverk om det skulle bli kris - jag är lite orolig att självurladdningen på alkaliska batteri leder till att man får slänga dom flesta, eller är dom så bra att dom klarar sig år efter år?
Jag är ingen storförbrukare utan mest klockor, fjärrkontroller våg osv..
Hur tänker ni?
Användarvisningsbild
pi314

Re: Laddbara eller alkaliska batteri?

Inlägg av pi314 »

Talar vi i huvudsak om AAA eller AA?

Jag tycker alkaliska är bättre till t.ex. klockor och fjärrkontroller. Dom håller ca tre år eller mer, eftersom förbrukningen är låg och om man väljer "bra" alkaliska så håller dom ett antal år utan att "självdö", trots mycket låg förbrukning.

För t.ex. cykelbelysning, ficklampor (som ofta ersatts av mobilen) eller andra förbrukare som gör slut på batteriet på mindre än 3-6 månader föredrar jag i allmänhet laddningsbara.

Självurladdning hos laddningsbara är ett problem, när det gäller förbrukare som drar lite ström. En del NiMh-ackar AAA och AA självurladdar på 3-6 månader. En del NiMh-ackar är märkta med "låg självurladdning". Kanske passar sådana bättre till fjärrkontroller och klockor?

Alkaliska är oftast datummärkta. Kolla alltid datummärkningen!

/Pi
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Jag röstar för uppladdningsbara. Diffen i spänningen mellan vanliga batterier och uppladdningsbara är sällan ett problem, men jag garanterar inte.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jodå det kan mycket väl skita sig, jag har ett par blåtandslurar där inte laddbara AAA funkar alls så det finns inga som helst garantier. Nu köper jag storpack vanliga på "kvalitetsvaruhuset" Dollarstore för en struntsumma till dom istället.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Gäller det att bunkra för en kris i okänd framtid är alkaliska överlägsna. Låt oss säga en nödradio eller som jag kollade tändningsbatterier till en fotogenkamin. Dessa D-size batterier har lagrats sedan början på 90-talet och har fortfarande full spänning.
Alkaliska har minimal självurladdning och är därför självklara för utrustning som vanligtvis ej används.

Har man en apparat som hela tiden brukas är laddningsbart mer självklart.
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Det gäller både AA och AAA.
Jag tycker rådet är att köpa ett storpaket med kvalitetsbatteri och kolla datum, då går min favoritbutik Amazon bort för dom slriver inte det.
Jag har tidigare hittat bra batteri på ÖoB så tar en kik där.
Jag har inga "storförbrukare" som inte är laddbara så det blir en bra kompromiss!
Tack för inout
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Alkaliska är gjorda för grejer som drar lite ström, som tex fjärrkontroller, klockor och dylika strömsnåla saker upp till en max 200mAh eller så för längst livslängd på batterierna och ju lägre ström desto längre räcker dom, inom ett visst ström område.

Uppladdningsbara är då för allt annat som drar en hel del ström vilket inte är så många saker i ett vanligt hem men ett bra exempel är tex stora blixtar att sätta på kameror och tex radiostyrda bilar.

Har en handhållen enhet som drar XXX med ström då jag inte vet hur mycket men gissar numera på en 4 - 500mAh och alkaliska räckte bara en 20 minuter som bäst. Testade uppladdningsbara 2500mAh batterier och dessa räckte i 4h.

Alkaliska AA batterier har högre kapacitet men klarar inte av att ge allt om det är lite högre strömstyrkor vilket uppladdningsbara kan.

Köp kvalitets alkaliska och ha de i kylskåpet så håller de än lite längre.
opampen

Inlägg av opampen »

Men det viktiga är förståss vad du ska använda det till? Är det reservkraft för belysning eller annat så är det bättre med stora laddningsbara batterier eller om det gäller en mindre ficklampa eller liknanade är allkaliska bättre!

Allkaliska batterier kan som sagt hålla i många år utan att självurladda för mycket!

Uppladdnigsbara batterier har låg inre resistans vilket gör att dom laddar ur fort. Det som man däremot bör göra om man vill ha uppladdningsbara är att underhållsladda dom. Så brukar man lösa det när det gäller reservkraft där man låter en liten ström vara inkopplad kontinuerligt som precis kompenserar för självurladdningen.

Om batteriet t.ex. är på 1Ah så laddar man vid uppladdning 0,1 i detta fall 100mA i ca. fjorton timmar men det går med dom flesta batterier i dag att snabbladda. Hur mycker varierar mellan olika battrier.

Men när batteriet ska undehållsladdas gäller ca. 0,01 alltså i detta fall 10mA kontinuerligt! Vid strömavbrott från elnätet tar batteriet vid och är alltid fulladdat!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det viktiga är som sagt att kolla datum!
Kvalitetsbatterier håller tio år. Många butiker säljer 4-9 år gamla batterier.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När det gäller uppladdningsbara batterier så letar man efter FDK-batterier (fd. Eneloop-batterier innan Panasonic förstörde dessa med kinestillverkade batterier som låtsas att de är lika bra och man måste navigera noga mellan dess modeller om man skall få fatt på FDK-batterier där och att de köps i Europa då samma modell men köps i Asien är kina-batterier) som finns under många olika märken/fabrikat och en av 'märkena' med enhetlig leverantör (alltså FDK) är Ikeas "LADDA"

Har man vägen förbi Ikea så greppar man några paket R6 och R03 på vägen och man är säker på att det är kvalitetsbatterier med lång lagringstid (85% efter 1 år, 75% efter 5 år).

Många andra batterier som också säger att det är 'low discharge' är inte i närheten lika hållbara som FDK-batterier när det gäller att hålla laddning över tid, de kan vara slut redan inom 6-12 månader - jag menar noname-batterier som Biltema, Conrad, kjell&kompany - även Varta hör dit och det står 'low discharge' på dem - riktiga skitbatterier i jämförelse med FDK-batterier....
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

IKEA verkar ju bara förra året bytt runt med LADDA batterierna?
viewtopic.php?t=102499
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ikea har ju en ovana att byta leverantörer utan att byta sitt eget namn och nummer på produkten.

Tex så trodde ju "alla" att deras gamla icke uppladdningsbara batterier var så bra och tillverkade av varta, bara för det var så när det gjordes en test, sen ett tag senare hade dom bytt till nån kinestillverkare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Precis, det var därför jag var förvånad över påståendet att IKEA skulle vara garanterat att köpa från en speciell leverantör, hela deras affärskoncept går väl emot det, köpa in billigt och pressa leverantörer emot varandra. Även deras egna möbler förändras över tid, fast att de ser lika ut så har optimeringar gjorts på konstruktionen..
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev: 16 oktober 2022, 19:49:34 Det viktiga är som sagt att kolla datum!
Kvalitetsbatterier håller tio år. Många butiker säljer 4-9 år gamla batterier.
Gamla batterier kör Dollarstore med, deras LR44 knappceller där funkar i princip 7 i ett 8-pack efter ett års lagring medans det åttonde dött sotdöden eller kanske redan var dött när man köpte kartan men vad kan man begära när 8 stycken kostar 20 spänn? Deras AAA som jag kör med i lurarna när det är ute-säsong funkar men när det blir höst kan man kasta dom återstående för dom är döda när det blir vår igen men vad kan man begära när ett 20-pack kostar 40 spänn?
xxargs

Inlägg av xxargs »

AndLi skrev: 17 oktober 2022, 09:59:40 Precis, det var därför jag var förvånad över påståendet att IKEA skulle vara garanterat att köpa från en speciell leverantör, hela deras affärskoncept går väl emot det, köpa in billigt och pressa leverantörer emot varandra. Även deras egna möbler förändras över tid, fast att de ser lika ut så har optimeringar gjorts på konstruktionen..
Det jag köpte sist i somras (gråa batterier) var fortfarande FDK-batterier med rätt nästan osynlig prägling i skarven på omsvepet - förpakningen anger japantillverkat och det finns bara en Japansk fabrik som gör NiMh-batterier - FDK.

Just uppladdningsbara batterier har Ikea haft samma leverantör under många år medans tidigare sålda torrbatterier gjorde man som alla andra - billigast vinner i samma sällskap med många kända handelskedjor med sitt eget 'märke' på batterierna.

Det viktiga är att det är FDK-batterier - inte vad det står på utsidan då FDK är stor OEM-tillverkare till en rad batterimärken inklusive Duracell mfl, - problemet är att hitta just rätt sort i deras produkturval och att det är på nationellt/kontinentalt olika innehåll fast förpackningen och övrig märkning ser exakt lika ut tills man tittar efter nummerpräglingen på skarven av omsvepet på batteriet - finns den inte så är det annat än FDK-batterier (tex. panasonic-batterier inklusive från FDK rånade varunamnet Eneloop är olika tillverkare beroende om de köps med härkomst från asien som att köpa via ebay (kinesbatterier) eller europeisk handlare (från FDK) ).
Skriv svar