Problem med en solcellsinverter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Problem med en solcellsinverter?

Inlägg av Janson1 »

Hej, jag har skaffat en begagnad solcellsinverter (on-grid) på 8 Kw. Den heter IBC serveMaster 8000 TL pro. Den vill ha minst 250 volt på solcellsslingan för att starta. I dag har jag bara 8 paneler i serie vilket ger ca 304 volt obelastad och borde ge ca 270 volt vid belastning men det blir bara lite över 250 volt. Vet inte om detta är rätt eller fel... Felet som jag uppfattar det är att den "tappar" solcellsslingan då och då, speciellt om solen gassar på några sekunder. Man kan se att spänningen ligger runt 253-260 volt och strömmen stiger upp till 6-7 amp och sen stänger den ner och startar om igen. Jag trodde först det var någon av solcellerna som var fel på då dess spänning gick ner från 250-260 volt till 2 volt och då stängde den ner. Efter lite mer mätning så kom jag på att när spänningen går ner så är strömmen fortfarande 6-7 Amp så det är själva invertern som gör detta. Vid varje starttillfälle så kortsluter den slingan nån sekund, förmodligen en mätning. Sen så börjar den direkt producera el tills slingströmmen närmar sig 6-7, 8 Amp, då kortsluter den slingan igen för att sedan starta om osv. Jag hade en till inverter liggandes, en Samil Power på 12-13 Kw, den fungerar på dessa 8 solceller så jag tror inte det är något fel på solcellerna? Förslag?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Problem med en solcellsinverter?

Inlägg av Bonehead »

Eftersom inverterna försöker få ut så mycket effekt som möjligt, kan det vara så att den försöker dra mer och mer ström ur panelerna tills spänningen blir så låg att den "släpper"?
Hade varit intressant att testa med en till panel i serie för att få upp spänningen mer.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Ja, tanken har slagit mig lite med... Jag har en extra solcell så det är nog bara att testa denna tes!
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Men å andra sidan så hittar den ju arbetspunkten ganska snabbt och optimalt verkar ligga på drygt 255 volt. Den kortsluter ju solcellsingången till i princip 0 volt vid högre strömmar och det är då den startar om.
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Inga felmeddelanden?
To quickly diagnose an error affecting an inverter, go to the Log menu and enter the Eventlog menu. The latest event registered by the inverter, as well as a list of the 20 most recent events, is shown here. When the inverter enters On grid mode, the most recent event is cleared and is shown as 0.
The event code is made up of 2 elements:
1. Group classifier - describes the general type of the event
2. Event ID - identifies the specific event
Appendix A contains an overview of all events including suggested actions.
The status menu contains many useful sensor read-outs, which may be helpful in diagnosing the exact problem. Review the contents of the status menu to obtain an overview of these read-outs.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Kronberg: Tyvärr inga error... Jag har ju den medföljande manualen, jag börjar med att läsa det finstilta där annars, finns det någon möjlighet att få tag på elschema?
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Har du ställt in rätt installerad effekt?
Enter the amount of installed PV power for each of the PV
inputs. When two or more PV inputs are connected in
parallel, each PV input in the parallel group must be set to
the total amount of PV power installed to that group
divided by the number of parallel inputs. See Table 3.1
Danfoss tlx pro 8k verkar vara exakt samma maskin, följande manualer anges i referens manualen.
TLX Series Installation Manual
TLX Series User Manual
TLX Series Reference Manual
TLX Series Web Server User Manual
Weblogger Manual
CLX Series quick guides and user manuals
GSM Manual
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Det var satt till 4000 Watt per slinga. Och jag har maxsolcellseffekt på under 3000 watt totalt så jag ligger under detta innan jag gick in och ändrade till min nuvarande maxeffekt. Jag har inte kollat om det hjälper eller ej än pga ingen sol...
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Funderar vidare... Varför har den en sådan här justering? (Rätt installerad effekt) Är det för att snabbare hitta rätt eller är det för att snabbare kunna identifiera ett fel? Eller
Akai

Inlägg av Akai »

Troligen för att du ska kunna dra ner den effekt växelriktaren levererar ut på nätet även om panelerna kan ge mera.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Akai: Det låter inte jättetroligt men tesen är ju värd att kolla upp. Nu har jag dels satt solcellsytan och dels ställt in effekten på solcellerna och angivit detta till slinga 1 och 0W/0 yta på slinga 2. Får se om det gör någon skillnad, det blir ett helgarbete om solen är framme. (panelerna står upp så det blir full kräm baa solen behagar visa sig...)
Haralt

Inlägg av Haralt »

janson 1,

Den beg. växelriktaren du har IBC serveMaster 8000 TL pro, är den gammal? Den kanske är defekt på något vis, den som sålde den, sålde den kanske just därför.
Är den ca 10 à 15 år gammal, så på den tid tror jag inte växelriktare klarade så hög spänning på DC-ingången. Kanske bara 400 Volt? Kolla i databladet för den!
Skaffa databladet, där står många viktiga saker.

Det verkar konstigt att man ska behöva knappa in hur många kWp paneler man har anslutit till varje DC-ingång(MPPT-ingång).

Vad man kan göra på moderna växeriktare är att man kan ställa in en fast AC-uteffektbegränsning, som inte ska överskridas. Anledningen till att man kan vilja göra så, är om man har en överstor växelriktare som förmår att mata ut t.ex. 15 kW, men man har bara huvudsäkringar på 16A(motsvarande 11 kW). Samt att man har ingen lust att betala högre elabo för högre huvudsäkringar än 16 A.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Haralt: Den är några år ja. Max inspänning på DC sidan är 1000 volt. Uteffektbegränsningen känner jag till men behöver inte utnyttja den (än). Enligt säljaren så togs den ner pga modernisering, ny inverter med batteribackup och offgridfunktion. Sen blev den här ståendes tills jag köpte den. (1000 kr) Om den är dålig så gör det inte så mycket då jag har en till ytterligare. Jag har ett datablad från Danfoss, så mycket som man kan hitta öppet på nätet. Jag önskar givetvis en servicemanual, minst ett schema...
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det stämmer Danfoss tillverkade växelriktare för några år sedan, men har kanske köpts upp av annat företag.

Här är installationshandbok, men den har du kanske redan?
https://www.manualslib.de/manual/88999/ ... 000Tl.html

Här är service och reparatur
https://www.manualslib.de/manual/19605/ ... ml?page=96
Men det har du säkert själv hittat.

Här är databladet för den, tryckt år 2011. Så den är gammal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Ja tyvärr är det bara en användar&installationsmaual och jag har den på engelska också vilket är betydligt lättare för mig. Går det att få tag på ett schema, ett riktigt? Men, först skall jag prova om det hjälpte att ställa in parametrarna rätt...
Skriv svar