En bra lärpenning

Vid tiden läste jag Allt om Elektronik och gamla böcker om radioteknik, skaffade en multimeter, så att jag kunde mäta spänningar i apparaten och jobbade sakta upp någon slags grundkunskap. Det här var ju före tiden när man kunde googla allt och den enda jag visste som kunde något och som jag kunde fråga, var radiohandlaren i Sorsele, som jag ibland ringde till på kvällarna. Han svarade så gott han kunde och var tålmodig med en vetgirig tonåring, vilket jag uppskattade enormt.
Felet på radion när jag först fick tag på den var ett avbrott i ett motstånd, jag tror att det var det inringade. Nu till nuvarande fel.
Sedan något år tillbaka har grammofonläget dragits med ett intensivt brus, mer som ett åskmuller. Jag tänkte direkt att ett motstånd har blivit brusigt, nästan intermittent avbrott, det händer - speciellt med gamla högohmiga kolmassemotstånd. Så, jag plockade ut chassiet och tog in det på arbetsbänken och tänkte att det här är snabbt fixat - eftersom felet dessutom bara uppkommer i grammfonläget borde ett fåtal unika komponenter kunna vara misstänkta. MEN ... sedan följde en förvirrande jakt på felet, satt i timtal. Till slut, fram mot kl 2 på natten, såg jag att jag kunde mäta en spänning på cirka +15V .. i grammofonuttaget. Hmm, om man sätter radion i något av FM eller AM banden, då blev spänningen ändå högre, upp emot 50, 60V. Vad i ...
Till sist klickade det, ett högohmigt läckade mellan anodspänning och grammofoningången! Grammofonläget kopplar signalvägen mellan radiodel och grammofoningång, när man gör det kopplas en 2M resistans in som sitter bakpå grammfonintaget, när man gör så lastar man alltså ned det högohmiga läckaget med något resistivt, alltså sjunker spänningen. Nu började det klarna.
Det visar sig att själva kontakterna, som skjuts fram och tillbaka av bandomkopplarna, som ser ut som ett pianoklaviatur, måste med tiden ha blivit belagda med smuts, som också blivit ledande. DEn kontakt som sitter och bryter anodspänning till radiodelens för, medan LF delen förblir spänningssatta, de kontakterna sitter precis bredvid kontakterna som väljer signalväg mellan radio / grammofon. Lurigt .. och inte så lyckad konstruktion!
Jag sprayade kontaktspray på ovansidan av de rörliga delarna, som såg ut att ha mest damm / smuts på sig och sedan rengjorde jag mekaniskt med en borste för vattenfärg.
Nu är det bättre, men fortfarande intermittent sprak och spänning kommer in i grammfonuttaget... någonstans ligger ledande smuts som jag inte får bort.