Likriktare för 400V trefas (dieselgenerator till DC-ingång på Hybridväxelriktare)
Hej,
Jag försöker hitta en 400V-trefaslikriktare för att koppla ihop en dieselgenerator med ett solcellsystem. Tanken är att mata in likström från generatorn på en ledig MPPT/DC-ingång på Hybridväxelriktaren, analogt med hur solcellerna fungerar, primärt för att köra generatorn med en ganska konstant last under någon timme för att ladda upp högvoltsbatteriet (22 kWh), och därefter köra huset på batteridrift mellan uppladdningarna. Allt detta utan att behöva frånkoppla sig från nätet, och därmed smidigare än att mata in trefas från generatorn.
Generatorn ger upp till 5,8 kW.
Hybridväxelriktaren kan hantera upp till 2 x 16A på dom två lediga DC-ingångarna samt 15 kW på DC-sidan. DC-spänningsområdet är 200 - 950V, med högst verkningsgrad kring 600V, dock inte så stor skillnad vid 400V.
Generellt tror jag mig ha förstått att man likriktar med en diodbrygga (eller thyristorer), glättar med kondensator och rättar till med en spänningsregulator. Har dock inte kunskapen för att djupare förstå detta, eller omsätta det i praktiken. Vet t.ex. inte hur känslig en solcellsväxelriktare är för "renheten" i likspänningen, typ rippel.
Frågeställningen är alltså:
1. Finns det en grunka man kan köpa, som gör detta?
2. Om inte, finns det grunkor man enkelt man använda för att skapa detta, som t.ex. "främre" delen i en frekvensomriktare eller kanske något från en svets?
.
Likriktare för 400V trefas (dieselgenerator till DC-ingång på Hybridväxelriktare)
Re: Likriktare för 400V trefas (dieselgenerator till DC-ingång på Hybridväxelriktare)
Tack för hänvisningen. Då tittar jag in på den tråden, och ställer eventuella frågor där.
Mvh
Mvh