Ändra utomhusarmatur
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ändra utomhusarmatur
Vi har idag 6 st utomhusarmaturer som har 2 st 9W lågenergilampor per armatur vilket blir 18W * 6 = 108W.
Jag vill nu halvera denna förbrukning genom att ta bort en 9W lampa per armatur = 54W totalt.
Här är elschemat för dessa: Övre är hur det ser ut idag, nedre är hur jag tänkt att det ska se ut. Då jag är osäker på drosseln, är denna gjord för 18W eller är det OK att bara driva den med en 9W lampa?
Drosselns etikett har gulnat och jag har svårt att se vad där står på den.
Här är en bild på innehållet i armaturen.
Jag vill nu halvera denna förbrukning genom att ta bort en 9W lampa per armatur = 54W totalt.
Här är elschemat för dessa: Övre är hur det ser ut idag, nedre är hur jag tänkt att det ska se ut. Då jag är osäker på drosseln, är denna gjord för 18W eller är det OK att bara driva den med en 9W lampa?
Drosselns etikett har gulnat och jag har svårt att se vad där står på den.
Här är en bild på innehållet i armaturen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Ändra utomhusarmatur
Det är en L13D reaktor som sitter i armaturen, och den är gjord för 2x9W
Lysrören till dessa armaturer kommer snart bli förbjudna.
När du ändå håller på är det lika bra att bygga om till LED eller byta hela armaturen.
När du ändå håller på är det lika bra att bygga om till LED eller byta hela armaturen.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Första testen, rensade innehållet och monterade en E14 hållare samt stoppade i en Philips 2,2W kronlampa som ska ge 250lm.
Ska se i kväll hur det blir med ljusflödet.
Före Efter Den observante ser att det inte är samma armatur, men jag glömde plåta den jag modifierade innan jag startade-
Ska se i kväll hur det blir med ljusflödet.
Före Efter Den observante ser att det inte är samma armatur, men jag glömde plåta den jag modifierade innan jag startade-
Alternativet är ju GU10 då får du allt ljus åt rätt håll.
Annars får du putsa reflektorn ordentligt
Annars får du putsa reflektorn ordentligt

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Just denna reflektor har jag polerat med rubbing, Autosol och vaxtrissa på borrmaskin med samma nedslående resultat
Jag ska se i kväll hur det ser ut med ljusflödet.

Jag ska se i kväll hur det ser ut med ljusflödet.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det märks ingen större skillnad, i morgon byter jag resten.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du kan ju sätta dubbla 2,2W och ändå spara massa ström.
Det är inte alls så stor skillnad.
Det är inte alls så stor skillnad.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nja, det blir bökigare att sätta in 2 st med fäste och sladdar så det blir bara en per armatur.
Vi går från 105W till 13,2W så det blir rätt många W vi sparar på ett år.
Belysningen startar vid skymning och är på till 23:00, på morgonen startar den 06:00 om det är tillräckligt mörk och är på till 08:00 eller tills gryning, på sommaren startar belysningen inte alls på morgonen. Styrs med klocka som har ljussensor.
Vi går från 105W till 13,2W så det blir rätt många W vi sparar på ett år.
Belysningen startar vid skymning och är på till 23:00, på morgonen startar den 06:00 om det är tillräckligt mörk och är på till 08:00 eller tills gryning, på sommaren startar belysningen inte alls på morgonen. Styrs med klocka som har ljussensor.
Så borde jag göra här också.. idag lyser det från solnedgång till soluppgång. Visserligen inte många watt alls.. fasadbelysningen är 6st 3,6w så det är väldigt billigt egentligen.
Gå hela vägen och tryck i en Philips Hue lampa så får du både möjlighet till varierande färg och enkel styrning. Jag har inte många lampor kvar hemma som inte är Hue nu. Ytterbelysningen är deras led-strip för utomhusbruk och det är riktigt najs. På baksidan har jag monterat dessa under armarna på markisen vilket blev riktigt bra.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nja,
Jag har Ikea Trådfri på allt annat, men sätta det på utebelysningen är IMHO overkill
I alla fall, nu är samtliga armaturer ombyggda och i kväll ska jag se om det HomeAssistant kan detektera minskad effekt.
Jag har Ikea Trådfri på allt annat, men sätta det på utebelysningen är IMHO overkill

I alla fall, nu är samtliga armaturer ombyggda och i kväll ska jag se om det HomeAssistant kan detektera minskad effekt.